بجنورد - شماري از زنان عشاير فاروج مي گويند: زنان عشاير دوشادوش مردان خود علاوه بر مشاركت در فعاليت هاي اقتصادي در توليد صنايع دستي نيز تلاش مي كنند اما سود دسترنج آنان به جيب واسطه ها مي رود.

این عده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه صنایع دستی و تولید آثار هنری زنان عشایر فاروج بخشی از فرهنگ جامعه عشایری این شهرستان است، افزودند: بی توجهی مسوولان برای ساماندهی بازار عرضه، فعالان این بخش را با مشكل مواجه كرده است.

آنان خواستار پیش بینی مكانی دایمی برای عرضه محصولات تولیدی جامعه عشایری این شهرستان بویژه صنایع دستی بانوان و نهادینه كردن فرهنگ استفاده از آن در جامعه شدند.

یكی از این بانوان گفت: زنان عشایر با كیفیت ترین محصولات صنایع دستی را با مواد اولیه تولیدی خود تهیه اما با بهایی ناچیز و از روی اجبار به واسطه ها می فروشند.

'كلثوم عظیمیان' اظهار داشت: با توجه به اینكه اشتغالزایی در بخش صنایع دستی با نقدینگی اندك نیز قابل ایجاد است، حمایت از این بخش می تواند ضمن كمك به اقتصاد عشایر شهرستان و از سویی هم فعالیت در تولید صنایع دستی، هویت فرهنگی این جامعه را حفظ می كند.

وی مشكل كنونی بانوان هنرمند عشایر فاروج را در تولید صنایع دستی، فروش محصولات ذكر كرد و گفت: متاسفانه بازاریابی برای فروش محصولات تولید شده بانوان عشایر این پیش بینی نشده است و این معضل باعث می شود تا دستبافته های تولیدی این قشر به هر نرخی كه واسطه ها قیمت گذاری می كنند، بفروشند.

عظیمیان افزود: به علت وجود مشكل در فروش صنایع دستی تولیدی، بسیاری از زنان عشایر این شهرستان تمایلی به ادامه فعالیت در زمینه هنر آباء و اجدادی خود ندارند.

یكی دیگر از بانوان عشایر شهرستان فاروج در این باره می گوید: در گذشته دختران عشایر این شهرستان از كودكی كنار مادران خود در بافت پشتی، گلیم و پلاس آموزش می دیدند اما امروز دیگر دختران علاقه ای به آموختن هنر از مادران خود رغبت نشان نمی دهند.

'فاطمه خوشكه ساز' افزود: اگر زنان عشایر تولید كننده صنایع دستی با مصرف كنندگان ارتباط مستقیم داشته باشند می توانند در بخش های مختلف متناسب با نیاز مصرف كننده كاربری این صنایع را تغییر دهند ولی متاسفانه امكان این ارتباط فراهم نیست.

وی گفت: واسطه ها به بهانه اینكه دیگر مردم رغبتی به خرید این كالاها ندارند حاصل دسترنج آنان را با بهایی اندك خریده و با چند برابر قیمت در بازار می فروشند.

وی بر لزوم فراهم شدن زمینه ارتباط مستقیم تولیدكننده با مصرف كننده تاكید كرد و افزود: با فراهم شدن این شرایط می توان ضمن حفظ اصالت طرح و نقش صنایع دستی تولیدی زنان عشایر شهرستان، كاربری آنرا روزآمد و تولیدات را به قیمت واقعی در بازار عرضه كرد.

یك بافنده گلیم از ایل 'روتانلو' گفت: فعالیت در عرصه صنایع دستی بهترین شغل برای دختران و زنان جامعه عشایری این شهرستان به شمار می رود.

'اسدی' افزود: از دیرباز زنان عشایری این شهرستان به تولید صنایع دستی گرایش داشته و علاوه بر رسیدگی به امور خانه، از این طریق برای خانواده خود درآمدزایی می كنند.

وی خواستار حمایت از صنعتگران و فعالان بخش صنایع دستی عشایری شد و گفت: با توجه به اینكه در خراسان شمالی انواع دستبافت تولید می شود ضروری است مسوولان مربوط نسبت به فروش این محصولات برنامه ای جامع تدوین كنند.

كارشناسان صنایع دستی در خراسان شمالی نیز با بیان اینكه هم اكنون واسطه ها در

بازار تولیدات صنایع دستی بویژه جامعه عشایری فعالیت سودجویانه ای دارند، معتقدند: اگر سود مستقیم به تولید كننده برسد صنایع دستی تولیدی استان بویژه جامعه عشایری رونق بیشتری می یابد.

آنان، پیش بینی جایگاه ثابت برای عرضه صنایع دستی عشایر، برپایی نمایشگاه تخصصی در فصول مختلف سال، توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از صنایع دستی بومی و معرفی صنایع دستی استان را از راه های موثر رفع مشكلات تولید كنندگان این هنر برشمردند و افزودند: مردم با دیدن تنوع صنایع دستی تولیدی در استان قدرت انتخاب یافته و این خود سودجویی واسطه را كاهش می دهد.

رییس اداره امور عشایر شهرستان فاروج نیز در این باره به ایرنا گفت: تشكیل شركت تعاونی برای تقویت صنایع دستی زنان عشایری این شهرستان در دستور كار قرار گرفته است.

'مهدی كاظم پور' اظهار داشت: تشكیل این شركت تعاونی، دست واسطه ها را از سود جویی قطع می كند.

وی ایجاد تعامل ادارات میراث فرهنگی و تعاون، رفاه و كار و امور اجتماعی را برای تشكیل شركت تعاونی صنایع دستی زنان عشایری در این شهرستان یك ضرورت دانست.

وی گفت: اگر همكاری بین ادارات در این خصوص محقق شود شركت در نمایشگاه های استانی و كشوری نیز انجام می شود تا با معرفی این صنایع زمینه برای بازار فروش آن فراهم شود.

از جمعیت دو هزار و 176 نفری عشایر شهرستان فاروج یكهزار و 86 نفر را قشر بانوان تشكیل می دهند. ك/4

7187/623/626