ارسلان شكری روز سه شنبه با عنوان اینكه در سال 1389 نیز بر اثر جریان سیل نزدیك به 68 میلیارد ریال به محورهای مواصلاتی استان خسارت وارد شده بود افزود: این آمار ها نشان می دهد كه بلایای طبیعی یك تهدید جدی برای حوزه راه و ترابری است.
وی تخریب راههای روستایی، شكستگی شانه و حریم جاده های اصلی، ریزش كوه در محورهای كوهستانی، تخریب دیوارهای ساحلی، شكستن علایم و تابلوهای ایمنی و هشدار دهنده، رسوب گذاری پلها، آبگرفتگی و ویرانی پل ها و آبروها را از جمله خسارت های ناشی از جاری شدن سیل در جاده های استان عنوان كرد .
شكری اضافه كرد : هنگام بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل روند اجرای عملیات راهسازی با مشكل مواجه شده و با در نظرگرفتن تاخیر زمانی هزینه های گزافینیز از این طریق بر حوزه راه و ترابری تحمیل می شود.
وی با اشاره به اینكه جاده های شهرستان خوی در جریان وقوع سیلاب های سال گذشته بیشترین آسیب را دیده است گفت : كارشناسان میزان خسارت وارده بر محورهای این شهرستان را 86 میلیارد و 60 میلیون ریال برآورد كردند.
وی اظهار كرد : سال گذشته 419 كیلومتر راه روستایی، 48 كیلومتر از محور خوی - قطور، 10 كیلومتر از جاده خوی - چالدران و شش دستگاه پل بزرگ رودخانه ای در حوزه استحفاظی شهرستان خوی به خاطر سیل آسیب جدی دیده است.
سرپرست اداره كل راه و ترابری آذربایجان غربی گفت : برای بازسازی جاده های روستایی آسیب دیده استان از سیل در سال 90 بیش از 93 میلیارد و 690 میلیون ریال مورد نیاز است.
شكری در خصوص پروژه های اولویت دار در امر پیشگیری از بروز حوادث غیرمترقبه به ویژه سیل در حوزه راههای روستایی نیز افزود : احداث دیوار حایل و نصب گاردریل در محور روستایی مارمیشو به دلیل گردشگری بودن منطقه مارمیشو در مركز استان و همچنین از آنجایی كه محور روستایی عیسی گولیك در شهرستان چالدرن به دنبال بارش های فصلی تخریب شده، ساخت دیوار ساحلی در این محور بسیار ضروری است برای اجرای این دو پروژه افزون بر 14میلیارد و 500 میلیون ریال باید هزینه شود.
وی احداث راه اصلی نازلو - سرو در شهرستان ارومیه، بهسازی محور میاندوآب و شاهین دژ، احداث راه خوی -قطور و رازی را از شاخص ترین پروژه های راهسازی برای كاهش تلفات و خسارت های حوادث غیرمترقبه عنوان كرد .
شكری یادآور شد :مطالعه و بهسازی محور خوی - فیرورق و استانداردسازی محور چالدران - كشمش تپه از دیگر طرح های این حوزه است كه برآورد اولیه منابع مالی مورد نیاز برای اتمام این پنج طرح نزدیك به 100 میلیارد ریال برآورد می شود.
وی، با اشاره به اینكه راهداران با اجرای عملیات راهداری و پیشگیرانه، ساكنان بسیاری از روستاهای استان را از خطر سیل زدگی نجات داده اند گفت: در شماری از روستاهای استان بالا آمدن آب رودخانه، احتمال وقوع سیلاب را بالا می برد كه در چنین مواقعی، راهداران بااستفاده از مصالح خاكی سیلاب را به خارج از روستای هدایت می كنند و یا با استفاده از ماشین آلات راهداری لایه روبی بستر رودخانه ها را انجام می دهند.
سرپرست اداره كل راه و ترابری آذربایجان غربی به طرح های اجرایی حوزه راهداری در بحث بازسازی و مرمت خسارت های ناشی از حوادث غیر مترقبه اشاره كرد و گفت : پل سه دهانه محور پلدشت - مرگنلر، پل آجی چای در سه راهی ایواوغلی- قاپلق و پل چهارمتری محور كشمش تپه - ماكو از جمله ابنیه های فنی هستند كه امسال از سوی معاونت راهداری این اداره كل مرمت و بازسازی می شود.
وی به مرمت دیوار محوطه ضلع جنوبی و شمال غربی اداره راه و ترابری شهرستان ماكو تا پایان امسال خبر داد افزود: بازسازی ابنیه فنی محور های اصلی چالدران - ماكو، خوی - حمزیان، خوی - قطور، میاندوآب- سرچم، مهاباد - سردشت، مهاباد - بوكان و سردشت - پیرانشهر در برنامه كاری سال 91 معاونت راهداری قرار دارد.
582/583
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴
اروميه - سرپرست اداره كل راه و ترابري آذربايجان غربي گفت : پارسال 152 ميليارد و 250 ميليون ريال بر اثر سيل به جاده هاي اين استان خسارت وارد شده است .