بوشهر- عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر و متخصص پوست، مو و زيبايي گفت: با توجه به مضرات زودرس و ديررس شناخته شده تابش مستقيم آفتاب، استفاده از كرم ضدآفتاب مناسب، عوارض پوستي را كاهش مي‌دهد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر روز چهارشنبه به نقل از دكتر عباس هادیپور افزود: تابش نور خورشید به پوست بدن می‌تواند عوارضی برجای بگذارد كه از عوارض زودرس آن آفتاب سوختگی، التهاب، سیاه شدن پوست و عوارض دیر رس آن سرطان پوست است.

وی اضافه‌كرد: یكی از راه‌هایی كه می‌تواند از تاثیرات مضر آفتاب جلوگیری كند استفاده از كرم ضد آفتاب مناسب با پوست بدن است و افرادی كه دچار ناراحتی‌های پوستی هستند بهتر است قبل از استفاده از این محصولات با پزشك مشورت كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر یادآورشد: بالا بودن عامل محافظتی آفتاب (SPF) دركرم‌های ضدآفتاب با مرغوبیت محصول ارتباطی ندارد و به این نكته باید توجه داشت كه محافظت بین دو محصول با SPF 30 و 90 سه برابر نبوده و تنها بین 5/0 تا 5/1 درصد اختلاف دارد و برای آب و هوای ایران كرم ضدآفتاب با SPF 30 به بالا مناسب است.

وی با اشاره به افزایش كك و مك در اثر تابش آفتاب، ادامه داد: یكی از عوارض تابش آفتاب، افزایش رنگدانه‌های پوست است بویژه در افرادی كه كك و مك و یا استعداد بروز این عارضه را دارند و استفاده از كرم ضد آفتاب تا حد زیادی از افزایش و یا بروز این عارضه در این افراد جلوگیری می‌كند.

هادیپور اظهارداشت: در صورت بروز آفتاب سوختگی در مرحله اول می‌توان با مراجعه به داروخانه‌ از مواد ضد التهاب كه به عنوان محافظ بعد از آفتاب شناخته می‌شوند استفاده كنند و در صورت ادامه دار شدن التهاب، در اولین فرصت به پزشك مراجعه كنند.

وی درباره منع مصرف كرم‌های ضدآفتاب، گفت: استفاده از كرم ضدآفتاب روی زخم توصیه نمی‌شود و همه ضد آفتاب‌ها مناسب برای استفاده در اطراف چشم نیستند و افرادی نیز كه پوست جوشی دارند باید از كرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی كه مخصوص این گونه پوست‌هاست استفاده كنند و برای استفاده از ضدآفتاب‌ها روی جای زخم و جای جوش بهتر است قبل از مصرف با پزشك مشورت شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی اضافه كرد: زیر كرم‌های ضد آفتاب می‌توان از كرم‌های مرطوب كننده استفاده كرد ولی برای جلوگیری از شكسته نشدن فیلتر شیمیایی كه كرم ضدآفتاب روی پوست ایجاد می‌كند بهتر است از مواد آریشی روی این محصولات استفاده نشود و در صورت نیاز از كرم‌های ضدآفتاب آرایشی استفاده شود كه در تركیب خود مواد آرایشی همراه دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر در مورد استفاده از این محصولات برای كودكان، گفت: برای كودكان بالای دو سال می‌توان از ضدآفتاب مخصوص كودكان استفاده كرد و برای اطفال زیردو سال استفاده از این محصولات توصیه نمی‌شود.

وی بیان ‌كرد: استفاده از كرم ضدآفتاب به معنای محافظت كامل پوست در برابر تابش آفتاب نیست و قرار گرفتن در برابر تابش مستقیم در حمام‌های آفتاب می‌تواند عوارض زودرس یا دیررس پوستی را به همراه داشته باشد.

این پزشك متخصص گفت: به افرادی كه شغلشان در محیط‌های باز و در برابر تابش آفتاب است بویژه كشاورزان، ملوانان، مهندسین، صنعتگران و كارگران ساختمانی توصیه می‌شود از كرم ضدآفتاب، كلاه، عینك و هر وسیله دیگری كه موجب محافظت از تابش مستقیم آفتاب به پوستشان می‌شود، استفاده كنند. ك/1

628/539