تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲

تهران- اولين نشست نقد وبررسي آلبوم موسيقي 'خاطرات گمشده' با صداي فريدون آسرايي در تالار ايوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جلسه نقد و بررسی آلبوم موسیقی 'خاطرات گمشده' به آهنگسازی و تنظیم 'پاشا یثربی' و با اجرای 'فریدون آسرایی' شامگاه شنبه (20 خردادماه) در تالار ایوان شمس و با حضور كارشناسان و علاقه مندان توسط گروه ادبی زمستان برگزار شد.

ترانه‌های این آلبوم موسیقی كه شامل 10 ترانه است توسط 'محمدصالح علا'، 'عبدالجبار كاكایی'، 'سیدعباس سجادی'، 'حسین غیاثی'، 'میترا روحانی'، 'سروش دادخواه'، 'حبیبه نیك سیرتی' و 'امیر مسعود هفت لنگ' سروده شده است.

این برنامه در دو بخش؛ بررسی ترانه توسط 'سعید كریمی'، دكتر 'افشین یداللهی' و

'ابراهیم سلطانی' و بررسی آهنگ توسط 'مهرداد نصرتی' و 'پدرام كشتكار' و با اجرای 'اهورا ایمان' برگزار شد.

سعید كریمی منتقد و ترانه سرا، نسل جوان را دارای پتانسل‌های بسیاری در ترانه سرایی دانست و افزود: اشعار موجود در این آلبوم و سایر آثار نوید ظهور ترانه سرایان خوب در موسیقی را می دهد و اگر اشتباه و لغزشی وجود دارد به دلیل تجربه كم این ترانه سرایان است.

وی افزود: 'حسین غیاثی' یكی از این جوانان است كه توانسته در كنار ترانه سرایان دیگر مانند عبدالجبار كاكائی و محمد صالح علاء خوش بدرخشد.

كریمی اضافه كرد: ترانه‌های غیاثی هر كدام یك سكانس از یك روایت است و اگر این ترانه‌ها را در كنار هم می‌شنیدیم حس بهتری به مخاطب انتقال پیدا می‌كرد.

افشین یدالهی به عنوان شاعر و ترانه‌سرا، ترانه‌ كاكائی در آلبوم 'خاطرات گمشده' را اثری شاخص در این آلبوم برشمرد و افزود: این ترانه از لحاظ حس شاعرانه به خوبی توانسته با مخاطب خود ارتباط برقرار كند.

وی افزود: ترانه‌های غیاثی نیز ترانه‌های خوبی در این اثر دارد هرچند كه مربوط به چندین سال پیش است و اكنون آثار بهتری از او شنیده می شود.

ابراهیم اسماعیلی نیز با بیان مشكلات عمده موسیقی پاپ در ایران اظهار داشت: متاسفانه در موسیقی پاپ ایران همه به دنبال تك صداها و تك فضاهای می گردند و نوعی پریشانی احساس در آثار دیده می شود.

وی افزود: هدف از موسیقی ایجاد نوعی قرار در مخاطب است كه با این تك صداها در مخاطب ایجاد نمی شود.

اسماعیلی آلبوم خاطرات گمشده را نیز دارای این پریشانی احساس دانست و بیان كرد: برخی از ترانه‌های انتخاب شده در این اثر در سطح بسیار بالایی قرار دارد اما برخی از آن‌ها نیز با فاصله بسیار زیادی پائین تر از سطح است.

در ادامه این برنامه 'محمد علی شیرازی' ترانه سرای با سابقه ایران پس از اجرای چند ترانه از آثار خود عنوان كرد: ترانه بیان احساس شاعر است كه مستقیما از جامعه و مردم آن را دریافت می كند و به مسائلی می پردازد كه تاكنون كمتر از آن‌ها شنیده‌ایم.

وی افزود: این وظیفه یك هنرمند است كه احساسات خود را بیان كند تا توجه مردم را به مسائلی كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است جلب كند.

'مهرداد نصرتی' آهنگساز و تنطیم كننده كه به عنوان یكی از منتقدین در این برنامه حضور داشت، ظهور فریدون آسرایی در موسیقی پاپ ایران یك اتفاق خوب دانست و اظهار داشت: صدای این خواننده از شخصیت و سن او بسیار دور بود و بسیاری از افراد سعی كردند تا با نزدیك شدن به سبك وی، طرفدارانی برای خود كسب كنند كه بعضا موفق نیز شدند.

وی افزود: برخی از ملودی های این اثر چندان مطلوب نیست و تنها صدای آسرایی و سبك اجرای خواننده است كه این ضعف را پوشش می دهد.

نصرتی نواختن یك ساز را الزامی برای ساخت ملودی از سوی آهنگساز ندانست و توضیح داد: ملودی از توانایی افراد در شناخت موسیقی و با شناخت از سبك‌ها و ملودی‌های دیگر آثار دنیای موسیقی نشات می گیرد و الزاما افراد برای ساخت ملودی احتیاجی به توانایی در نواختن یك ساز ندارند.

وی اضافه كرد: موفقیت و یا عدم موفقیت یك اثر با میزان استقبال مردم از آن سنجیده می شود و من اعتقاد دارم كه خاطرات گمشده آسرایی توانسته در میان مردم به محبوبیت دست پیدا كند.

فریدون آسرایی به عنوان خواننده این آلبوم، پاشا یثربی آهنگساز این اثر، عبدالجبار كاكائی، علی اكبر آزاد، محمد علی بهمنی، حسین غیاثی و سید عباس سجادی از دیگر افراد حاضر در این جلسه بودند.

تهران/م.ه/1348