جانشين فرمانده سپاه بيت‌المقدس كردستان، خواستار توجه به فرهنگ اصيل كردي منطقه در حفظ اصالت ها شد و گفت: در بحث ثبت ميراث معنوي بايد بر روي آثار اصيل مردم كردستان توجه كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمزه علی علیخانی شامگاه یكشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان كردستان در سنندج، به تغییر و تحول در برخی از آداب و رسوم منطقه به عنوان تهدیدی برای فرهنگ استان اشاره كرد و افزود: باید فرهنگ، آداب و رسوم اصیل را تقویت و ترویج كنیم و از هرگونه نوآوری در فرهنگ منطقه جلوگیری شود.

وی از موسیقی، رقص و پوشش كردی به عنوان سرمایه های اصیل منطقه كردستان یاد كرد و گفت: این سه مقوله امروز به نوعی دچار تغییر و تحول شده كه رنگ و بومی اصیل آن رنگ باخته و باید از این گونه مسایل جلوگیری شود.

وی به برخی حركات و رفتار در قالب موسیقی كردی نیز انتقاد كرد و گفت: در قالب این موسیقی برنامه هایی نیز اجرا می شود كه در شان و جایگاه مردم كردستان و نظام جمهوری اسلامی نیست.

جانشین فرمانده سپاه بیت المقدس كردستان، در ادامه از نوآوری در پوشش لباس كردی در مناطق كردنشین نیز انتقاد كرد و گفت: پوشش كردی را به درجه ای رسانده اند كه آن زیبایی و اصالت لباس كردی را ندارد و این زنگ خطری برای فرهنگ منطقه است.

علیخانی افزود: پوشاك مناطق كردنشین اگر اصیل آن تقویت و ترویج شود بهترین پوشش در راستای حفظ عفاف و حجاب است.

وی به برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف در سنندج اشاره كرد و گفت: در این نمایشگاه پوشش های جالبی به نمایش گذاشته نشده بود و متناسب با بحث و حجاب و عفاف نبود.

وی از هه لپركی كردی و اختلاط زن و مرد در آن به عنوان یكی از تهدیدهای جدی برای فرهنگ منطقه و خلاف شرع مقدس اسلام یاد كرد و گفت: اگر این برنامه به صورت جداگانه باشد اشكالی ندارد.ك/3

7346/533