كاشان – هفتمين نشست علمي چارتاقي نياسر همزمان با مشاهده انقلاب تابستاني در رصد خانه دانشگاه كاشان برگزار شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان در این نشست اظهار داشت: طلوع خورشید را می توان در اولین روز فصل های تابستان و زمستان از ما بین ستون های چارتاقی نیاسر مشاهده كرد.

'ایرج صفایی' اثر باستانی چارتاقی نیاسر را به جا مانده از دوران ساسانی دانست و افزود: این بنا در دوران اشكانیان و ساسانیان بیشتر كاربرد آیینی و مذهبی داشته است.

وی رصد خانه 'نیمروزان' را قدیمی ترین رصد خانه مطرح شده در كتاب های قدیم ایران ذكر كرد و گفت:‌ این رصدخانه واقع در سرزمین سیستان در چند هزار سال قبل به عنوان جایگاهی مهم برای تعیین محاسبات نجومی استفاده می شده است.

وی با اشاره به اینكه در حال حاضر از محل این رصد خانه هیچ اطلاعی در دسترس نیست، اظهار داشت:‌ باستان شناسان باید با بررسی های لازم در این زمینه جایگاه این بنای ارزشمند علمی روزگاران كهن را پیدا كنند.

صفایی رصدخانه سمرقند در دوران تیموریان را آخرین رصدخانه ساخته شده در ایران دانست و خاطرنشان كرد:به دلیل اختلاف نظرات متعدد در روزگارن قدیم بعد از احداث رصدخانه سمرقند، رصد خانه دیگری در ایران ساخته نشد.

كارشناس رصدخانه دانشگاه كاشان تصریح كرد: پس توقف ساخت رصد خانه ها در ایران از دوران صفویه دانشمندان ایرانی شروع به ساخت ابزار و آلات نجومی مانند اسطرلاب كردند.

صفایی تاكید كرد: برای پیشرفت علم نجوم در ایران علاوه بر آگاهی داشتن از جایگاه قدیم ایران باید به علم نجوم مدرن نیز توجه ویژه داشته باشیم.

استاد رشته باستان شناسی دانشگاه كاشان نیز با ذكر ویژگی های بناهای باستانی چارتاقی در ایران اظهار داشت: این بناهای باستانی در ایران دقیق تر از سنگ های تقویمی 'استونهنج' در اروپا است.

دكتر 'مجید ظهوری' در ادامه افزود: از دید نجومی بناهای چارتاقی در ایران از نظر و صحت محاسبات نجومی قابل مقایسه با دیگر بنای های موجود در كشورهای دیگر نیست.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه بناهای چارتاقی تنها در ایران ساخته شده مسوولان میراث فرهنگی باید در حفظ و معرفی این بناها بیش از گذشته تلاش كنند.

همچنین، در پایان هفتمین نشست علمی چارتاقی نیاسر كه با حضور دانشجویان رشته باستان شناسی و گروهی از علاقمندان به علم نجوم در رصدخانه دانشگاه كاشان برگزار شد به پرسش های حاضران پاسخ داده شد.

1724/9876