تهران - فراخوان سي و يكمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر با رويكرد 'تئاتر براي همه' و با هدف روزآمدي نمايش ايراني از طريق ارائه الگوهاي شايسته مضموني و ساختاري جهت برگزاري در دي و بهمن ماه سال 1391 منتشر شد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مركز هنرهای نمایشی، فراخوان سی یكمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در 9 بخش 'تئاتر ایران'، 'تئاتر بین‌ا‌لملل'، 'تجربه‌های نو'، 'تئاتر مناطق'، 'نگاه تازه'، ' تئاتر خیابانی'، 'بخش ویژه'، 'مسابقه نمایش نامه نویسی' و ' مسابقه و نمایشگاه عكس و پوستر' انتشار یافت.

نمایشنامه های پیشنهادی به بخش 'تئاتر ایران' باید از آثار نویسندگان ایرانی بوده و تاكنون هیچ اجرای عمومی و جشنواره‌ای از آن اثر به صحنه نرفته باشد و كارگردان متقاضی حضور در این بخش باید سابقه یك اجرای عمومی و یا شركت در بخش های صحنه ای جشنواره فجر را داشته باشد. در این بخش حداكثر 12 اثر پذیرفته خواهد شد.

بخش 'بین‌الملل' میزبان هنرمندان جوان از ایران و سایر كشورها خواهد بود و نمایش نامه های پیشنهادی به این بخش باید از آثار نویسندگان ایرانی بوده و تاكنون هیچ اجرای عمومی و جشنواره ای از آن ها به صحنه نرفته باشد. همچنین كارگردان متقاضی حضور در این بخش باید سابقه یك اجرای عمومی و یا شركت در جشنواره فجر در بخش های صحنه ای را داشته باشد.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، نمایش نامه یا طرح اجرا در بخش 'تجربه های نو' باید به همراه تمام جزییات و نیازهای سخت افزاری اجرا، به ستاد تحویل داده شود و كارگردان متقاضی حضور در این بخش باید سابقه یك اجرای عمومی و یا شركت در جشنواره فجر در بخش های صحنه ای را داشته باشد.

بخش 'تئاتر مناطق' شامل نمایش هایی است كه پس از برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای به عنوان برگزیدگان جشنواره های مناطق به دبیرخانه معرفی می شوند و در صورت تائید شورای انتخاب در جشنواره حضور خواهند داشت.

در بخش 'نگاه تازه' پایان نامه های برتر دانشكده های تئاتری كشور در سال تحصیلی 91-90 با معرفی مدیر گروه مربوط می توانند متقاضی حضور باشند. ترجمه های جدید از نمایشنامه های نویسندگان خارجی منوط به اینكه مترجم اثر از خود گروه باشد پذیرفته می شود و آثار اقتباسی از آثار نویسندگان بزرگ ایران و جهان در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

بر اساس این گزارش، انتخاب آثار 'بخش ویژه' به عهده دبیر جشنواره است و نمایش های اجرا شده در فاصله زمانی بهمن 1390 تا آبان 1391 می توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

بخش 'تئاتر خیابانی' در دو بخش میهمان و مسابقه برگزار می شود. در بخش میهمان برگزیدگان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در صورت تائید شورای انتخاب حضور خواهند داشت و در بخش مسابقه متقاضیان می توانند طرح های خود رابا مضامین پیشنهاد شده رویكردهای مضمونی فراخوان براساس گاه شمار جشنواره به دبیرخانه ارسال كنند.

مسابقه نمایشنامه نویسی به صورت رقابتی برگزار و نتیجه تولیدات توسط شورای انتخاب ارزیابی و آثار برتر به چاپ خواهند رسید. در این بخش ستاد برگزاری صرفا پذیرای متون نمایشی ایرانی است كه برای نخستین بار در این جشنواره شركت نموده و تاكنون اجرایی از آن به صحنه نرفته و در هیچ مسابقه نمایشنامه نویسی برگزیده نشده باشد.

فراهنگ**9266