تهران - مراسم بزرگداشت هنگامه مفيد، ‌ايرج محمدي، حسن لوئيان، ‌رضا جعفري و زنده‌ياد جواد ذوالفقاري به پاس سال ها فعاليت مستمر و تأثيرگذار در تئاتر عروسكي در چهاردهمين جشنواره بين المللي نمايش عروسكي تهران - مبارك برگزار مي شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، هنگامه مفید از پیشكسوتان تئاتر كودك و عروسكی، ‌ایرج محمدی از اساتید رشته نمایش عروسكی و عروسك‌ساز، حسن لوئیان از پیشكسوتان خیمه ‌شب ‌بازی اصفهان، رضا جعفری از پیشكسوتان هنر عروسكی نائین و زنده‌یاد جواد ذوالفقاری كه از جمله بانیان جشنواره نمایش عروسكی به شمار می‌رود.



** یونیمای ایران و ارمنستان توافقنامه همكاری امضا می‌كنند

بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسكی تهران - مبارك، از امضای توافقنامه همكاری دو جانبه یونیمای خراسان جنوبی و ارمنستان در ایام جشنواره خبر داد.

امضای این توافقنامه همكاری به مناسبت حضور 'آرمن صافاریان' رییس یونیمای ارمنستان در جشنواره و در حاشیه برپایی كارگاه آموزشی ارمنستان در شهر بیرجند اتفاق خواهد افتاد.

تبادل تجربیات دفاتر یونیمای ایران در روستاها، شهرهای كوچك و مراكز استان‌ها با یونیمای ارمنستان از جمله زمینه‌های این همكاری عنوان شده است.



** نمایشگاه عروسك های نایین و اصفهان در كاخ گلستان

نمایشگاه عروسك های نایین و اصفهان، امروز(شنبه) به مناسبت آغاز چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش تهران - مبارك در تالار گلك موزه مردم‌شناسی كاخ موزه گلستان افتتاح می‌شود.

مراسم افتتاح نمایشگاه عروسك های نایین و اصفهان ساعت 15 با حضور دبیر جشنواره، مدیران فرهنگی و هنری و جمعی از هنرمندان و پیشكسوتان تئاتر عروسكی در كاخ موزه گلستان برپا می‌شود.



** تبریز میزبان كارگردان ایتالیایی حاضر در جشنواره تئاتر عروسكی

كارگاه آموزشی 'ماسك‌ها و عروسك ‌های افسانه‌ای و فانتزی' با حضور 'ماریا كربنه' از ایتالیا همزمان با چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسكی تهران - مبارك در شهر تبریز برگزار می‌شود.

'ماریا كربنه' معمار، صحنه آرا و طراح لباس ایتالیایی، با استفاده از مواد و تكنیك‌های مختلف، عروسك‌ها و ماسك‌هایی را با استفاده از سنت، رسوم و حالت‌های قدیمی كمدیا دل‌آرته طراحی می‌كند.

در آثار او شخصیت‌پردازی افسانه‌ای و رؤیایی و مضامین و حكایت‌هایی كه سینه به سینه در میان مردم نقل شده، دیده می‌شود.

این هنرمند ایتالیایی در دوره سیزدهم جشنواره نمایش عروسكی تهران - مبارك نیز برای دانشجویان و علاقه‌مندان هنر نمایش عروسكی، كارگاه آموزشی برگزار كرده بود.

كارگاه آموزشی كشور ایتالیا، در جشنواره امسال با همكاری مشترك سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و مركز هنرهای نمایشی برپا می‌شود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسكی تهران - مبارك، از 10 تا 15 تیر ماه در تهران و سه استان كشور با دبیری اردشیر صالح‌ پور برگزار می‌شود.

فراهنگ ** 9266 ** 1071