دزفول - رييس نهضت سوادآموزي دزفول گفت: اين شهرستان 15 هزار نفر كم سواد و بي سواد دارد كه برنامه ريزي براي باسوادكردن آنها ضروري است.

به گزارش خبرنگار ایرنا 'علیرضا شیرین صحرایی' روزشنبه درسومین نشست شورای پشتیبانی آموزش وپرورش دزفول درمحل سالن كنفرانس مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان افزود:

ازاین تعداد سه هزارو 404 نفر در بخش مركزی ،یكهزارو 563 نفر در بخش چغامیش ،دوهزارو 688 نفر در بخش سردشت و مابقی در شهردزفول می باشند.

وی گفت: برای زیرپوشش قراردادن این افراد توسط نهضت سواد آموزی مشكلاتی وجوددارد كه امیدواریم با همكاری و حمایت سایر دستگاه ها و ادارات دزفول این مشكل حل شود.

رییس نهضت سوادآموزی دزفول تصریح كرد: طبق آمارگیری سال 85 ،6/84 درصد مردم دزفول با سواد اعلام شدند و 4/15 مردم این شهرستان بی سواد بودند.

شیرین صحرایی گفت كه درصد افراد باسواد مناطق شهری در سال 85 ،89 درصد و در مناطق روستایی 85 درصد بود كه با فعالیت و تلاش نهضت سوادآموزی و همكاری های آموزش و پرورش آمار افراد باسواد در زمان حاضر در گروه هدف از سن 10 سال تا 49 سال به حدود 93 درصد رسیده است.

رییس نهضت سوادآموزی دزفول با اشاره به مشكلات نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول گفت: پراكندگی محل سكونت بی سوادان ، تمایل نداشتن به حضور در كلاس ها، فقدان مشاركت دستگاه های اجرایی برای همكاری با سوادآموزی ،كمبود معلم زن بویژه در مناطق سخت گذر و دورافتاده ای چون احمد فداله،مهاجرت های فصلی و كوچ زودهنگام عشایر و مهاجر پذیربودن منطقه و موج جابه جایی سوادآموزان از مشكلات عمده نهضت سوادآموزی است كه باید با همكاری و ارایه راهكارهای اساسی رفع شوند.

شیرین صحرایی گفت: تشكیل شورای راهبردی سوادآموزی ،بسیج و الزام دستگاه های اجرایی در خصوص شناسایی و فراهم كردن زمینه آموزش بی سوادان گروه های سنی،تأمین اعتبار برای شناسایی بی سوادان،ترغیب و تشویق افراد از طریق دستگاه های دزفول ،همكاری بخشداران ،الزام واحدهای صنفی و پیمانكاری درجهت آموزش كارگران،تبلیغ و اطلاع رسانی گسترده و معرفی بی سوادان برای شرایط بیمه توسط اداره كار می توانند در جهت ریشه كن كردن بی سوادی در شهرستان دزفول موثر باشند.

وی گفت كه برای ترغیب وتشویق افراد به امر سوادآموزی، طرح سوادآموزی فردبه فرد نیزتوسط نهضت سوادآموزی اجرا شده كه به ازای آموزش هر فرد از اعضای خانواده سه میلیون و 500 هزارریال به فرد آموزش دهنده پرداخت خواهد شد.

مدیرآموزش وپرورش دزفول نیز در این نشست گفت: مقرر شده بود سال گذشته سوادآموزی در شهرستان دزفول ریشه كن شود كه طبق آمار ارایه مقرر شده این امر تا سال 93 محقق شود.

'محمد حسین فرحمند' با اشاره به مهاجرت ها و مشكلاتی كه در این زمینه وجود دارد افزود: آموزش و پرورش از هرگونه كار ترغیبی و تشویقی كه توسط دستگاه ها ارایه شود استقبال می كند.

بخشداران بخش مركزی و بخش چغامیش نیز در این نشست آمادگی خود را برای كمك به حل مشكلات نهضت سوادآموزی اعلام كردند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز در این نشست با اشاره به طرح اوقات فراغت تابستان در دزفول گفت: اداره ارشاد،آموزش وپرورش،تبلیغات اسلامی،اوقاف،تربیت بدنی و سپاه برنامه هایی برای اوقات فراغت تابستان داشتند كه اكثر برنامه ها برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

'عبدالرضا احسانی نیا 'افزود: استفاده از تمام ظرفیت های موجود دزفول برای پركردن اوقات فراغت تابستان لازم و ضروری است و امیدواریم این برنامه ها با نظارت و بررسی های صورت گرفته بهتر از سال گذشته برگزار شوند.

وی تصریح كرد: تاكنون اعتباری برای اعتبارات و امكانات محلی جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان اختصاص داده نشده و در جلسه ای كه امروز در اهواز برگزار می شود این مسئله مطرح خواهد شد.

در این نشست اعضای شورای آموزش وپرورش دزفول در خصوص پروژه های آموزشی خیرساز و بررسی وضعیت طرح 3+3+6 وضرورت ساماندهی فضای آموزشی منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

7278/538