سمنان - جانشين نمايندگي ولي فقيه در سپاه كشور گفت: بزرگترين بصيرت و بزرگترين سنگرنشيني در دوران كنوني تحكيم و تقويت ولايت محوري است.

به گزارش روابط عمومی سپاه قائم (عج) استان سمنان حجت الاسلام والمسلمین 'عبدالله حاجی صادقی' روز سه شنبه در دوره تربیت و تعالی پاسداران سپاه قائم (عج) استان سمنان كه در مجتمع شهید محلاتی قم برگزار شد افزود: بزرگترین پاسداری آن است كه نسبت به تقویت و تحكیم ولایت محوری و به عبارت دیگر تحكیم رابطه امت و امام در جامعه، تلاش شود، و پشتیبانی و فرمانبرداری مردم از ولی فقیه، خنثی‏كننده همه طرح‏های شیاطین است.

وی شباهت ولی فقیه به امام زمان (عج) را در حوزه عصمت از گناه و اشتباه دانست و افزود: به همین دلیل هر كسی نمی‏تواند حائز این مقام شود و در دوران غیبت، نظام ولایی توسط فقیه عادل به نیابت از امام معصوم تجلی پیدا می‏كند.

حاجی صادقی تصریح كرد: ولایت فقیه یعنی تجلی یافتن حاكمیت انحصاری خدا به وسیله مشابه ولی خدا، و به همین دلیل فرمانبرداری از ولایت فقیه، فرمانبرداری از خداست و تخلف از ولایت فقیه، تخلف از خداست.

وی با بیان اینكه امروز دشمن متوجه نقطه قوت انقلاب اسلامی كه همان پیوند امت و ولایت است، شده است، افزود: به همین دلیل دشمن سعی می‏كند با انواع ترفندها نظیر فتنه 88، كشمكش بین مجلس و دولت، فراهم سازی مشكلات و مسایلی دیگر، این نقطه قوت را تضعیف نماید.

وی فلسفه وجودی دین را هدایت انسان دانست و گفت: براساس كلام خداوند انسان منهای دین بدترین موجود عالم و انسان بعلاوه دین از ملك مقرب بهتر است.

حاجی صادقی اگر انسان در خاك در جا زد از خاك بدتر است ولی اگر از خاك فاصله گرفته و به خدا نزدیكتر شود، مقرب‏تر و ارزشمندتر می‏شود.

وی با بیان اینكه كاركرد دین ارتقای انسان است افزود: قیمت هر انسانی از نظر خدا به اندازه دین، ایمان و عمل صالح اوست، و هیچ نعمتی به اندازه دین ارزشمند نیست.

جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه خاطرنشان كرد: دین برای موفقیت در كاركرد خود ابزارهایی نظیر نماز، روزه و احكام الهی دارد، و موثرترین ابزار دین برای ارتقای انسان به قرب الهی برقراری حاكیت الهی است، به عبارتی اگر حاكمیت الهی برقرار شد، مابقی كارها خود به خود الهی می‏شود.

حاجی صادقی به تعریف صراط مستقیم پرداخت و افزود: صراط مستقیم در حقیقت جاده‏ای است كه انسان را از خاك به خدا می‏رساند و راهبر در این راه، مقام ولایت است.

وی با تبیین و تعریف حاكمیت الهی گفت: در تفكر دینی غیر از خدا هیچ كس حق ریاست بر انسان را ندارد، و انسان تنها لایق این است كه خداوند حاكم و رئیس او باشد.

جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه اظهار داشت: توحید مهمترین اصل دین است و بر همین اساس تنها حاكمیت مورد قبول، حاكمیت خداست؛ در عین حال پیامبر و ائمه معصومین (ع) در حقیقت با اذن خداوند نائب و جانشین خدا در مقام حاكمیت الهی بر انسان‏ها هستند.

وی تصریح كرد: نظام ولایی یعنی تجلی یافتن، زمینی شدن و عینی شدن حاكمیت خدا توسط جانشینان خدا.

حاجی صادقی با طرح این سوال كه نظام ولایی چگونه شكل می‏گیرد؟ ادامه داد: نظام ولایی سه مرحله دارد، مرحله اول در زمان پیامبر اسلام(ص) است كه در این زمان این نظام، توسط شخص پیامبر تحقق پیدا كرده است.

وی نظام ولایی در مرحله دوم و پس از رحلت حضرت رسول (ص) را محقق شده توسط امامان معصوم (ع) عنوان كرد و مرحله سوم نظام ولایی در دوران غیبت حجت خداوند و امام زمان(عج) دانست.

حاجب صادقی با بیان اینكه برخی می‏گویند نظام ولایی مختص زمان امام معصوم است افزود: بر اساس این طرح، در عصر غیبت نظام ولایی تعطیل می‏شود كه این موضوع با راهبرد هدایت‏گری دین ناسازگار است.

وی به برداشت طیف دومی از متفكرین اشاره كرد كه می‏گویند: 'در زمان غیبت حكومت دست مردم است و به عبارتی خود مردم حاكم را انتخاب می‏كنند' و گفت: این موضوع نیز ضد توحید است، چراكه براساس نظام حاكمیت الهی، تنها خدا شایسته حكومت بر مردم است.

جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه به طرح نظریه سوم كه صحیح‏ترین نظر است پرداخت و افزود: این گروه بیان می‏كنند كه در زمان غیبت نظام ولایی تعطیل نیست و در اختیار كسی كه نائب امام باشد و از همه به امام معصوم مشابه‏تر باشد.ك/1

599/608