تهران- مفهوم 'فروش موسيقي ضبط شده' بيش از 100 سال است كه وجود دارد، در حاليكه ابزار ضبط و نگهداري موسيقي از سيلندرها و صفحه هاي گرام به نوارهاي مغناطيسي و سپس ديسك هاي ديجيتال و پس از فايل هاي قابل دانلود ترقي كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، در بخشی از نوشتار 'اقتصاد موسیقی؛ فرایند تولید، بازاریابی، و فروش محصول' به قلم محمدرضا آزاده فر،'فروش موسیقی به شكل ضبط شده'‌ مورد بررسی قرار گرفته و آمده است: علاقه مندان موسیقی از جمع كردن آهنگ ها چه بصورت كلكسیون لوح های فشرده، و چه بصورت فایل های دیجیتال بر روی رایانه خود لذت می برند؛ امروزه پدیده لذت بخش دیگر برای مصرف كنندگان به همراه داشتن تعداد زیادی آهنگ روی حافظه های پرحجم،اما كم جای، دستگاه پخش 'ام پی تری'(MP3) است، كه می تواند به راحتی و در هر جا و زمانی، به آنها گوش دهند.

در چند سال گذشته روش های دسترسی مصرف كنندگان به موسیقی مورد علاقه مرتبا در حال تغییر بوده است.

بر این اساس به خاطر پایین آمدن میزان فروش محصولات موسیقی به شكل سنتی، یعنی نوار كاست و لوح فشرده، صنعت موسیقی بدنبال پیدا كردن الگوهای جدید تجاری برای باقی ماندن در چرخه حیات تولید و مصرف موسیقی بوده است.

در بازار امروز موسیقی، مصرف كننده با مشكل انتخاب از میان انبوه محصولات گوناگون تفریحی و سرگرمی رو به رو است. این امر سب شده تا بازاریابی و فروش محصول، رقابت شدید و پیچیده ای را تجربه كند.

بازار فروش محصولات موسیقی به مفهومی اطلاق می شود كه در آن عناصر متعددی از مرحله اولیه تولید تا مرحله نهایی مصرف فعالیت دارند.

فرآیند اقتصاد موسیقی با 'محصول' شروع می شود؛ موضوع محصول در صنعت موسیقی، وابستگی به تمام فعالیت های دارد كه در خدمات یا بوجود آوردن محصول دخیل هستند كه از جمله آنها می توان به وجود بازاری برای عرضه آن، جذابیت برای خریداران، تفاوت كافی با دیگر اجناس موجود در بازار و قیمت مناسب و قابل رقابت اشاره كرد.

امروزه عرضه انواع متعددی از محصولات موسیقی به بازار باعث می شود عرصه بر محصولات نامناسب موسیقایی تنگ تر شود و تنها اجناس با كیفیت های خاص به مرحله فروش نهایی برشند.

از این رو محصولات موسیقایی جدید باید طوری به بازار عرضه شود كه خود را متفاوت از اجناس همانند موجود در بازار نشان دهند.

چرخه حیات یك محصول از دیگر عوامل موثر در اقتصاد موسیقی است؛ عبارت چرخه حیات یك محصول، اصطلاحی است كه برای توصیف مراحل پس از تولید، از زمان معرفی محصول به بازار

تا زمانی كه استقبال و خرید پایان پذیرد، به كار می رود.

در حیات آلبومی كه به بازار راه یافته بطور معمول چهار مرحله شامل معرفی، رشد، بالندگی، و افول در نظر گرفته شده است.

عمر متوسط یك آلبوم 12 تا 18 ماه است اما بنا به نظر برخی ناشران موسیقی در ایران، این چرخه با نوع موسیقی نیز ارتباط دارد.

چرخه حیات موسیقی پاپ در ایران بسیار كوتاه تر از دیگر گونه های موسیقی است. در برخی موارد نیز چرخه حیات بعضی از آثار خاص در ایران می تواند سال ها بطور انجامد. به عنوان مثال از آلبوم 'نی نوای' با آهنگسازی 'حسین علیزاده' كه در سال 1362 انتشار یافته، هنور با استبقال مخاطبان همراه است.

وقتی یك محصول موسیقایی به بازار معرفی می شود،انتظار می رود نمودار مصرف آن روندی رو به رشد داشته باشد از این رو میزان جذب اثر توسط مشتری بستگی به سه شاخص شامل 'سلیقه و خصوصیات مشتری'، 'محصول' و 'میزان تلاش شركت شركت فروشنده' دارد.

دیگر پدیده قابل توجه در زمینه اقتصاد موسیقی بحث 'دغدغه خرید محصول' است.

دغدغه خرید محصول به مقدار زمان و تلاشی كه یك خریدار صرف تحقیق و ارزیابی تا تصمیم گیری نهایی می كند، اطلاق می شود.

یكی از شیوه های كه فروشندگان یا عرضه كنندگان محصولات موسیقی برای بالا بردن ضریب موفقیت فروش كالا از آن بهره برداری می كند، عبارت از ایجاد امكان شنیدن اثر پیش از خرید است.

این دقیقا همان تكنیكی است كه میوه فروش سرگذر شما هندوانه را به شرط چاقو می فروشد.

اكنون نصب ایستگاه های مجهز به پخش نمونه ها، به عنوان مشوقی برای گوش كردن به آلبوم بیش از خرید در فروشگاه های عمومیت بسیاری یافته است. فروش اینترنتی محصولات موسیقی نیز این امكان را به عنوان یك قاعده كلی مد نظر دارد.

تاثیر میزان لذت بخش بودن یك اثر موسیقی در فروش آن را نباید از نظر دور داشت.

محققان روانشناسی و اقتصاد موسیقی می كوشند، تا به فهمی از میزان لذت بخش یودن اثر برای شنونده و تاثیر آن در ایجاد تمایل وی به خرید دست یابند.

فروشندگان و بازاریابان نیز از این اصل برای توفیق بیشتر در استیلای بازار توسط محصولات خود می شوند.

ساختار قیمت گذاری در محصولات موسیقایی نیز باید بگونه ای باشد كه موففیت فروش را تضمین كند، زیرا وقتی قیمت عمده فروشی و قیمت برای مصرق كننده مشخص باشد، استراتژی های بعدی جلب نظر مخاطبان تعیین می شود.

ترغیب در بازار تولید و توزیع محصول موسیقایی نیز مفهومی فراتر از تشویق ساده برای خرید دارد. این امر به مفاهیم گسترده ای شامل اطلاع رسانی، فروش چهره به چهره، بالا بردن ضریب اثر گذاری در فروش و ارتباط عمومی اشاره دارد كه با هدف اطلاع رسانی، ایجاد انگیزه یا یادآوری برای خرید یك محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در صنعت فروش محصولات ضبط شده موسیقی نباید چهار مشوق اصلی شامل ایجاد انگیزه از طریق شینده شدن اثر در رادیو، پخش آگهی در رسانه ها، اطلاع رسانی از طریق مراكز خرید و اطلاع رسانی عمومی را از نظر دور داشت.

توزیع محصولات موسیقایی نیز فرایندی را شامل می شود كه طی آن، محصول از تولید، سیر خود را آغاز كرده و نهایتا به محل مصرف می رسد.

ضرورت بازار موسیقی ایجاب می كند كه محصول بلافاصله پیش از درخواست مشتری به وی ارایه شود.

فراهنگ ** 1071