چالدران، اروميه - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان چالدران با تاكيد بر احياي مراتع و حفاظت از عرصه هاي طبيعي گفت: ايجاد تعادل بين دام و مرتع دراين شهرستان ضروري است.

حسین شاه ولدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شهرستان چالدران دارای 158 هزار هكتار مرتع سرسبز می باشد كه از این میزان 88 هزار هكتار آن در اختیار چهار هزار و 677 نفر بهره بردار روستایی است و مابقی در اختیار دو هزار 560 نفر بهره بردار عشایر شمال آذربایجان غربی است.

وی افزود: عشایر شهرهای شمالی استان مدت 75 روز از اول تیر ماه تا 15 شهریور ماه جهت چرای دام های خود در این مراتع مستقر می شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران یادآور شد: با توجه به اینكه مراتع شهرستان چالدران ظرفیت چرای دام افزون بر 230 هزار واحد دامی را دارد ضروری است تمامی بهره برداران با رعایت تعادل دام و مرتع از این نعمت بزرگ الهی حفاظت كنند.

شاه ولدی از تمامی دامداران عشایری و روستایی خواست كه زمان ورود و خروج و ظرفیت مرتع را رعایت كنند.

وس اضافه كرد: به منظور رعایت زمان چرا و افزایش پوشش گیاهی كلاس های آموزشی برای دامداران منطقه بر پا شده ونیز اقدام به كنترل دام دامداران عشایری و روستایی صورت می گیرد.

وی افزود: كسانی ظرفیت مرتع و ورود و خروج را رعایت نكنند بر خورد قانونی خواهد شد.

شاولدی گفت: امسال بیش از 17 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های بیولوژیك و آبخیزداری در مراتع شهرستان چالدران هزینه خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران یادآور شد: سالانه از مراتع شهرستان چالدران 42 هزار تن علوفه به ارزش 84 میلیارد ریال تولید می شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در صورت عدم رعایت تعادل دام و مرتع این مراتع روز به روز تخریب و خسارت جبران ناپذیری با جاری شدن سیل به شهرستان چالدران وارد خواهد شد.

ایجاد تعادل بین جمعیت دامی و گستره منابع طبیعی امری است ضروری كه بهم خوردن آن می تواند علاوه بر از بین رفتن مراتع عوامل طبیعی و زیستی فراوانی را در پی داشته باشد.

7128/583