بندرانزلي – بخشدار بندرانزلي با تاكيد بر مشخص شدن وضعيت دفع زباله هاي روستاها گفت: روزانه شش تن زباله توليدي روستاهاي شهرستان روي دست ما مانده است.

' موسی كاظمی ' عصر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: در حالی كه كارخانه كمپوست در روستای خمیران واقع است شهرداری زباله های شهری را به این كارخانه منتقل كرده ولی به جز زباله های روستای خمیران از دریافت زباله سایر روستاها خودداری می كند.

وی افزود: ما مجبوریم زباله های روستا را به كارخانه كمپوست رشت منتقل كنیم كه این بار سنگین مالی و تبعات اجتماعی را به روستاها تحمیل می كند .

به گفته وی سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور به منظور جلوگیری از آلودگی تالاب انزلی و دریا این اعتبار ویژه را برای ساخت كارخانه كمپوست شهرستان و نه فقط شهر در نظر گرفته است .

بخشدار انزلی تصریح كرد: این اجحاف و تبعیض بین روستا و شهر برای روستاییان غیرقابل قبول است

شهردار بندرانزلی در این باره به ایرنا گفت : ما در حال حاضر برای دفع زباله های شهری نیز با مشكل مواجهیم .

' سید تقی موسویان ' اظهار كرد: كارخانه كمپوست هم اكنون در حال تعمیر و بازسازی است و ما هم اكنون زباله های شهری را نیز به كارخانه كمپوست رشت منتقل می كنیم .

وی خاطرنشان كرد: محل دفع زباله در ناحیه بشمن در حالی از سوی اداره محیط زیست تعطیل شد كه نه كارخانه كمپوست آماده پذیرش حدود 120 تن حجم زباله تولیدی روزانه انزلی بود و نه حداقل محلی برای انباشت موقت زباله به منظور ارسال به كارخانه كمپوست رشت در نظر گرفته شده بود.

وی افزود : از زمان بسته شدن محل دفن زباله بشمن ، پس سرندی ها را به ناچار در عمق هفت متر در كارخانه كمپوست دفن كردند تا جایی كه دیگر جایی برای دفن نبود.

وی یاداور شد: پس از آن به ناچار یكهزار كامیون پس سرندی انباشته را از اطراف كارخانه خارج كردیم .

به گفته وی پنج پیمانكار در حال حاضر مشغول بهسازی كارخانه كمپوست هستند و این پروژه تاكنون بین 20 تا 80 درصد پیشرفت داشته است.

موسویان با اشاره به اختصاص یك میلیارد و 100 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای كارخانه كمپوست انزلی اظهار كرد : از این اعتبار یك دستگاه لودر خریداری كرده ایم و مابقی را صرف جاده سازی جدول گذاری كفسازی سوله ، احداث یك سوله یكهزار متری جدید و ساختمان كارگری ، فنس كشی و دیواركشی بخشی از كارخانه می نماییم .

شهردار بندرانزلی خاطرنشان كرد بحث تصفیه خانه شیرابه از سال 91 اعتبار گذاشته شود.

وی خاطرنشان كرد: هزینه حمل زباله شهری هم اكنون از محل عوارض شهری تامین می شود و ما نمی توانیم پولی كه از مردم داخل شهر می گیریم صرف جمع اوری زباله روستاها كنیم .

موسویان گفت: ضمن این كه جمعیت 23 هزار نفری روستاها بیش از این مقدار زباله تولید می كند و این بخشداری است كه باید به فكر رفع مشكلش باشد .

وی با اشاره به این كه هم اكنون ایستگاه موقت دفن زباله را در پارك 17 هكتاری ایجاد كرده ایم بر لزوم تعیین مكانی برای ایستگاه موقت زباله ارسالی به كارخانه كمپوست و همچنین دفت پس سرندی ها تاكید كرد .

وی اظهار كرد : پیشنهاد كرده ایم كه محل سابق دفن زباله زمین بشمن را با نظارت محیط زیست دیوار كنیم و شیرابه زباله ها را نیز با سینتلر به تصفیه خانه منتقل كنیم .

شهردار بندرانزلی یادآور شد: اگر كارخانه اماده شود هنوز با مشكل دفن 50 درصد حجم زباله ها كه به صورت پس سرندی در می آید مواجهیم و مسئولان ذیربط باید هرچه زودتر فكری برای حل این معضل بنمایند.ك/3

620/ 603