مادريد – وزيردفاع اسپانيا در واكنش به انتقادهاي گسترده از انعقاد قرارداد فروش صدها تانك پيشرفته لئوپارد به عربستان سعودي گفت: براي مادريد نوع رژيم سياسي عربستان مطرح نيست و ما فقط تانك هاي خود را مي فروشيم.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری افه اسپانیا، 'پدرو مورنس' پس از دیدار با 'توماس دیمیتریز' همتای آلمانی خود در برلین افزود: نمی خواهم وارد تحلیل و تفسیر در باره رژیم سیاسی عربستان سعودی بشوم. ما از شركت های خود حمایت می كنیم.'

این اظهارات مورنس در شرایطی مطرح می شود كه كشورهای اروپایی از جمله اسپانیا همواره خود را مدافع حقوق بشر در جهان نشان می دهند و به این بهانه، علیه برخی كشورهای مستقل نیز موضع می گیرند.

اكنون رسانه ها و كارشناسان مستقل می گویند در حالیكه كشورهای غربی از سركوب تظاهرات مردم عربستان و بحرین توسط آل سعود خوب آگاهند و می دانند كه فروش تجهیزات نظامی به معنای چراغ سبز نشان دادن به تجاوز به حقوق بشر و حتی، استفاده از این سلاح ها علیه مردم است، چرا چنین كاری می كنند؟

اما، پاسخ وزیر دفاع اسپانیا بیش از پیش روشن می كند كه شعار حقوق بشر فقط ابزاری است و هرگاه، منافع اقتصادی ایجاب كند نه تنها فراموش می كنند بلكه حتی شرایط و تجهیزات سركوب و كشتار مردم بی دفاع و معترض را نیز فراهم می كنند.

به این ترتیب، در حالیكه تاكنون از فروش حدود 200 تا 270 تانك لئوپارد 2 به ارزش بیش از سه میلیارد یورو از سوی اسپانیا به عربستان سعودی سخن گفته می شد، منابع مطلع از برنامه دو كشور برای معامله 600 دستگاه از این نوع تانك به ارزش 10 میلیارد یورو خبر داده اند.

خبرگزاری افه با تایید این خبر نوشت كه وزیر دفاع اسپانیا با هدف تبادل نظر و هماهنگی با آلمان برای انعقاد این قرارداد به برلین سفر كرده بود.

تانك های لئوپارد ای-2 گرچه از دو سال پیش توسط كارخانه سانتا باربارا اسپانیا ساخته می شود، اما امتیاز ساخت در اختیار آلمان است و شركت آمریكایی داینامیكز آمریكا نیز مالكیت سهام كارخانه اسپانیایی را دراختیار دارد.

مورنس گفت كه دولت آلمان نیز همچون اسپانیا از 'منافع مشروع' شركت های خود برای انعقاد قرارداد مهم فروش تانكهای لئوپارد به عربستان سعودی حمایت می كند و همه ما تلاش می كنیم به صنایع خود كمك كنیم.

وزیر خارجه اسپانیا در عین حال، وضعیت قرارداد جنجالی فروش این تانك ها به عربستان را 'در مراحل اولیه' توصیف كرد، زیرا به گفته وی، پیشنهاد خرید این تانك ها بطور رسمی ارایه نشده است.

اما مورنس كه از انعقاد چنین قراردادی مطمئن به نظر می رسد، گفت:در زمان حاضر، این بحث بین شركت ها و سیاستمداران جریان دارد، اما انتظار داریم وقتی دولت عربستان درخواست خود را بطور رسمی مطرحكرد، اسپانیا و آلمان موضع مشتركی داشته باشند.

یك خبرنگاری با اشاره به سركوب تظاهرات مردمی ماههای اخیر در عربستان، از وزیر امور خارجه اسپانیا پرسید 'از نظر اخلاقی، موضع شما پس از درخواست عربستان چه خواهد بود'؟

مورنس پاسخ داد: قضاوت سیاسی در باره حكومت عربستان، مساله ای پیچیده است چون هر كشور، شیوه خود را برای استقرار امنیت و رفاه مردم دارد. عربستان در همه مجامع بین المللی حضور دارد و تانك های لئوپارد برای سركوب تظاهركنندگان نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، همزمان با قرارداد اسپانیا با عربستان، آلمان نیز از دریافت درخواست قطر برای انعقاد قرارداد خرید حدود 200 دستگاه تانك لئوپارد -2 به ارزش بیش از دو میلیارد یورو خبر داده است.

اروپام 1551**1516