تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳

رشت - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گيلان از لايه نگاري شهرك تاريخي ماسوله خبر داد.

'مصطفی پورعلی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: لایه نگاری شهرك تاریخی ماسوله به سرپرستی ' بهروز همرنگ ' و با مجوز پژوهشكده باستانشناسی كشور و توسط باستانشناسان و متخصصان گیلانی انجام می شود.

وی افزود: در لایه نگاری میزان استقرار و قدمت منطقه مورد نظر برآورد می شود؛ پیشتر قدمت ماسوله كنونی به قرن نهم و قدمت كهنه ماسوله قرن ششم و هفتم هجری قمری تخمین زده شده بود.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: عملیات لایه نگاری در روزهای اخیر آغاز شده و به احتمال تا پایان مردادماه نتایج به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

پورعلی اضافه كرد: در راستای به ثبت رساندن شهرك تاریخی ماسوله در فهرست میراث جهانی، موانعی وجود دارد كه بایستی طی امسال و سال آینده برطرف شود.

وی بیان كرد: یكی از مسائلی كه در پی بازدید نماینده یونسكو از این پایگاه تاریخی مطرح شد؛ آثار و بناهای اطراف محوطه این مجموعه تاریخی بود كه منظر اصیل آن را دستخوش تغییراتی كرده و این مساله باید برای ثبت در فهرست میراث جهانی مرتفع شود.

معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان ساخت: در پی بازدید نماینده یونسكو از این پایگاه تاریخی، گروه علمی متخصص برای انجام اقدامات اولیه و جمع‌آوری اطلاعات تشكیل و بهمن‌ماه 90 دفتر ثبت جهانی ماسوله در عمارت كلاه فرنگی رشت راه‌اندازی شد.

پورعلی ادامه داد: در راستای ثبت جهانی اثر، مطالعات و عملیات مقدماتی و همچنین بازسازی و مرمت برخی بناهای تاریخی در حال انجام است.

اقلیم ماسوله كه به تقریب در 53 كیلومتری رشت واقع شده؛ به گونه ایست كه گاه می توان در لحظه مه و آفتاب و باران را در آن تجربه كرد.

ارتفاع آن از سطح دریای آزاد 1050‌متر و اختلاف بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه این شهر كوهستانی بیش از 120‌متر است.

شهرك تاریخی ماسوله به عنوان اثر ملی در سال 1354 شمسی به شماره 1090 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده و اینك برای ثبت جهانی بیش از هر زمان دیگری گام های پرقوت تری برمی دارد.ك/3

1881/695