اروميه - مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان آذربايجان غربي گفت: آموزش هاي فني و حرفه اي به سبب خصيصه هاي مهارتي، آموزشي يكي از عناصر كليدي جهت تحقق پيشرفت هاي اقتصادي محسوب مي شود .

حمید رضا خانپور در مراسم گرامیداشت هفته ملی مهارت كه با حضور امام جمعه، معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد در مركز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان برگزارشد، افزود: آموزش های فنی و حرفه ای با نگرش و رویكرد 'كار محور' همسو با تغییرات و پیشرفت های تكنولوژیكی زمینه توسعه جوامع را فراهم می سازد.

وی با اشاره به آموزش 66 هزار نفر در مراكز ثابت شهری و تیمهای سیار روستایی، زندانها، و پادگانهای نظامی و انتظامی و مؤسسات كارآموزی آزاد در سال گذشته افزود: در چهار ماهه نخست سالجاری 20049 نفر در 130 كارگاه دولتی و 430 آموزشگاه خصوصی در260 حرفه مهارتی كسب كرده اند.

خانپور، توسعه و ترویج مشاغل خانگی و صنایع دستی ، ساماندهی و آموزش كارگران صنعت ساختمان در 16 حرفه ای مهارتی ، اجرای طرح استاد شاگردی نوین ، اتمام پروژه های نیمه تمام استان و ترویج فرهنگ كار و مهارت آموزی در بین جوانان را از مهمترین اقدامات آموزش فنی و حرفه ای استان در سال گذشته دانست.

وی در ادامه با اشاره به طرح ملی مهندسین فردا گفت: در راستای تحقق شعار هر ایرانی یك مهارت و برای نخستین بار برنامه ویژه آموزش مهارتی ' طرح ملی مهندسین فردا ' با رویكرد ارائه آموزشهای مسئله محور برای كودكان و نوجوانان و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در میان خانواده ها و بالا بردن روحیه كارگروهی در استان اجرا می شود.

وی با اشاره به افتتاح، بهره برداری، بازسازی و نوسازی مراكز آموزش فنی و حرفه ای در سال گذشته گفت: دو مركز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای در شهرستانهای اشنویه و چالدران، دو مركز ارتقای مهارت در شهرك صنعتی ارومیه و خوی و دو مركز تخصصی علمی كاربردی در ارومیه و میاندوآب به بهره برداری رسیده و مركز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای دارالفنون شهرستان ارومیه بازسازی و نوسازی شده است.

خضر كاك درویشی معاون استاندار و فرماندار ویژه مهاباد ضمن تقدیر از فعالیتهای مهارتی اداره كل آموزش فنی و حرفه ای استان در سخنانی با اشاره به نقش نیروی انسانی در توسعه صنعت گفت: نیاز اساسی شهرستان مهاباد نیروی انسانی ماهر و متخصص در بخش كشاورزی است و امید است اداره كل آموزش فنی و حرفه ای استان به این امر توجه ویژه ای داشته باشد.

در ادامه این مراسم ماموستا ملا قادر سهرابی امام جمعه مهاباد نیز در سخنانی گفت: باید فرهنگ مهارت آموزی در كشور نهادینه شود تا زمینه های اشتغال مولد و پایدار فراهم شودو از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهر جلوگیری شود.

7126/583