بجنورد - معاون عمراني شهردار بجنورد گفت: مركز بهداشت بايد از رهاسازي پساب هاي خانگي به كوچه ها و معابر شهري جلوگيري كند.

'محمدعلی كشمیری' روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا از رهاسازی پساب های خانگی شهروندان به معابر عمومی بشدت انتقاد كرد و اظهار داشت: متاسفانه دستگاه های مسوول تاكنون اقدامی عملی مناسبی در این خصوص انجام نداده اند.

وی افزود: سال های پیش مسوولیت برخورد با متخلفان این بخش با شهرداری بود كه این امر اكنون به مراكز بهداشت واگذار شد.

معاون عمرانی شهردار بجنورد گفت: علاوه بر مشكلات بهداشتی و زشت شدن چهره شهر وجود پساب های خانگی در كوچه ها عمر آسفالت را نیز بشدت كاهش می دهد.

وی افزود: وجود پساب باعث می شود كه حتی عمر آسفالت به یك سال هم نرسد چرا كه مواد حاصل از شوینده ها آسفالت را تخریب می كند و همچنین آب در لایه های زیرین آسفالت جمع می شود و در فصل سرد سال با یخزدگی باعث تخریب آسفالت خواهد شد.

وی گفت: زمانی كه پساب های خانگی به صورت مستمر وارد كوچه ها می شود قدرت تخریب را بالا خواهد برد.

وی افزود: در مناطقی از شهر بجنورد از جمله انتهای چمران در 'ملكش' و كوی صادقیه كه بیش از 90 درصد آن مناطق آسفالت شده بود با رهاسازی پساب های خانگی عمر آسفالت به دو سال نیز نكشید.

كشمیری اظهار داشت: طبق استاندارد، عمر آسفالت 20 سال است اما در مناطقی كه ترافیك و رفت و آمد سنگین باشد دوام آسفالت به 10 سال می رسد كه با رهاسازی پساب های خانگی این مدت باز هم كاهش می یابد.

وی گفت: در محلاتی كه رهاسازی پساب خانگی را نداریم بعضا عمر آسفالت بیش از 10 سال طول می كشد.

كشمیری حفاری های دستگاه های خدمت رسان را یكی دیگر از عوامل تخریب آسفالت خیابان ها و معابر شهری خواند و گفت: خیابان 17 شهریور بجنورد سال گذشته با صرف 4/2 میلیارد ریال اعتبار روكش آسفالت شد اما در عرض كمتر از یكسال از سوی آب و فاضلاب شهری دوباره حفاری شد.

شهر 210 هزار نفری بجنورد توسط دو منطقه شهرداری مدیریت می شود. ك/3

7184/626