مشهد - رييس مجلس سناي پاكستان گفت : جمهوري اسلامي ايران نقش مهمي در ايجاد و ثبات صلح منطقه دارد.

'سید نیر حسین بخاری' روز جمعه در جریان سفر چهار روزه خود به جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود : در سال های گذشته ایران و پاكستان در امور ، حوادث و زمینه های مختلف همدیگر را یاری كرده اند چنانكه در جریان بروز سیل در سال های 2010 و 2011 پاكستان از كمك های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران بهره مند شد.

وی اظهار داشت : امروز پاكستان از مساله تروریسم رنج می برد و با مشكلات عدیده ای در این زمینه روبرو است كه در این میان جمهوری اسلامی می تواند نقش مهمی در ایجاد و ثبات صلح در منطقه داشته باشد.

وی گفت : در نشست رییس جمهوری اسلامی ایران با روسای جمهور پاكستان و افغانستان در سال 2011 نیز بر رفع و حل این مسائل و مشكلات تاكید شد.

وی افزود : ما می دانیم كه در مرزها با مشكلات امنیتی روبرو هستیم اما دولت پاكستان در این زمینه تلاش هایی زیادی می كند و در پی اتخاذ روشی است كه امنیت را در مرز برقرار كرده و زمینه سفر مطمئن و امنی را برای مسافران دو طرف فراهم كند.

رییس مجلس سنای پاكستان گفت : برای برقراری رابطه صمیمانه میان دو ملت باید راه های ارتباطی مناسب نیز تسهیل شده كه در این زمینه ایجاد خط ریلی كه میان دو كشور ایجاد شده ارزشمند است و باید خطوط هوایی نیز توسعه یابد.

بخاری در ادامه با اشاره به وجود مرزها و فرهنگ مشترك میان دو كشور، افزود : این خود زمینه ای مناسب برای توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری است كه در بازگشت به كشورم آن را از طریق وزارتخانه های مربوطه پیگیری می كنم.

وی ادامه داد : در توسعه مبادلات تجاری و كالایی میان دو كشور خط آهن می تواند نقش مهمی ایفا كند ضمن آنكه خط مستقیم هوایی بین مشهد و لاهور برقرار است اما برای تسهیل رفت و آمد مردم شمال پاكستان نیاز است پرواز مستقیمی بین مشهد و اسلام آباد راه اندازی شود.

وی اظهار داشت : امروز پاكستان به شدت نیازمند انرژی و سوخت است و درصورت امكان تمایل داریم بخشی از این كمبود را از جمهوری اسلامی ایران تامین كنیم.

وی خط لوله انتقال گاز ایران به پاكستان و احداث نیروگاه 100 مگاواتی برق در پاكستان را از دیگر زمینه های مورد تقاضای پاكستان برای توسعه همكاری ها با ایران عنوان كرد.

وی با اشاره به سفر روزهای اخیر یك هیات تجاری پاكستان به تهران گفت : این سفر برای توسعه این روابط مثمر ثمر است و در دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران هم بر آن تاكید می كنم.

رییس مجلس سنای پاكستان در ادامه با بیان اینكه ما از معاملات تهاتری و پایاپای با ایران بسیار بهره می بریم ، افزود : تمایل داریم صادات گوشت را به ایران افزایش داده و در مقابل كالاهای مورد نیاز خود چون كود شیمیایی برای بخش كشاورزی را تامین كنیم.

وی در ادامه بر توسعه تبادل هیات های پارلمانی میان دو كشور تاكید كرد.

استاندار خراسان رضوی هم در این دیدار با اشاره به مشتركات فرهنگی و مرزی و تاریخی دو كشور گفت : امروز روابط دو كشو رو به گسترش است.

محمود صلاحی افزود : پاكستان دارای ظرفیت های زیادی بویژه در حوزه اقتصادی است كه از آن به خوبی بهره گرفته نشده است.

وی با بیان اینكه این كشور مركز رشد منطقه است ، اظهار داشت : هم اینك حجم مبادلات تجاری دو كشور سالانه 5/1 میلیارد دلار است كه تا پنج میلیارد دلار هم قابل افزایش است و راه های زیادی برای تحقق آن وجود دارد.

وی افزود : از جمله این راه ها توسعه همكاری ها علاوه بر حكومت های مركزی در سطح استان های دو كشور است كه هم اینك میان خراسان رضوی و ایالت پنجاب این همكاری و تعاملات برقرار شده است.

وی گفت : خراسان رضوی در زمینه كود شیمیایی اوره ظرفیت خوبی دارد و قادر به تامین و مبادله آن است و در قبال آن می توانیم بصورت یك مبادله پایاپای، گوشت دریافت كنیم.

وی با بیان اینكه هم اینك جمهوری اسلامی سالانه 25 هزار تن گوشت از پاكستان وارد می كند ، اظهار داشت : بر اساس تفاهمنامه ای كه در این زمینه میان دو كشور امضا شده این رقم باید به 50 هزار تن برسد.

صلاحی گفت : در زمینه احداث كارخانه سیمان و نیز نیروگاه سیكل تركیبی می توانیم با پاكستان همكاری كنیم.

وی در بحث راه اندازی پرواز مشهد به كراچی و اسلام آباد هم اعلام آمادگی كرد.

سفر رییس مجلس سنای پاكستان كه عصر دیروز به مشهد مقدس وارد شد ، چهار روزه است و قرار است وی در ادامه سفر خود به تهران رفته و با روسای جمهوری و مجلس شورای اسلامی نیز دیدار كند.

2713/659