تهران - كارگردان نمايش 'ساقي' گفت: پيشينه غني فرهنگ ايراني در زمينه تئاتر، همواره با مباني مذهبي و معنوي گره خورده است و توليد آثار نمايش مذهبي ريشه هاي معرفتي و معنوي افراد جامعه را آبياري مي كند.

'امیر دژاكام' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در طی سه دهه فعالیت در زمینه تولید آثار نمایشی، همواره تلاش كرده ام كه گامی هر چند كوچك در راستای توسعه تئاتر ملی بردارم.

وی افزود: پیشینه نمایش ایرانی سرشار از گونه های متعدد آیینی و نمایشی مانند 'نقالی'، 'شبیه خوانی'، 'تخت حوضی' و نظایری از این دست است كه سیر تطور آنها در طول تاریخ با فراز و فرودهای متعددی دست و پنجه نرم كرده است.

وی ادامه داد: رشد و توسعه آیین های متعدد و جذاب نمایش ایرانی در سیر تاریخی خود به دلیل همان فراز و فرودها بارها دچار انقطاع شده اند و به همین دلیل امروز شاهد فراموشی بخش قابل ملاحظه ای از این آیین ها هستیم و معدود شیوه های نمایشی موجود نیز بیشتر شكل موزه ای به خود گرفته اند و در حقیقت برای زنده ماندن نیاز به همدلی همه جانبه مسوولان و هنرمندان دارد.

كارگردان نمایش 'رویاهای خلیج فارس' با تاكید بر این مساله كه جهت احیای نمایش های آیینی لازم است آنها را با ذائقه امروز مخاطبان جامعه هماهنگ كنیم گفت: هر چند نباید از خاطر دور داشت كه اعمال تغییرات در شیوه روایت و تولید این آثار نباید اصل و اساس آنها را با تغییر مواجه كند.

وی ادامه داد: بر همین اساس طی 10 سال اخیر بارها عنوان كرده ام اجرای نمایش های مذهبی و آیینی مانند تعزیه كه پیش از اینها نیز در زندگی روزمره مردم جاری و ساری بود نباید به ایام خاصی محدود باشد و اجرای چنین آیین هایی نه تنها به احیا وتوسعه داشته های فرهنگی ما در زمینه نمایش می انجامد كه بار دیگر هویت ایرانی و اسلامی را در بافت زندگی مردم جامعه وارد می كند.

دژاكام با اشاره به حضور ثابت ذكر و شیوه و مسلك زندگی ائمه اطهار در زندگی ایرانیان مسلمان گفت: بر اساس این ادعا تاكید می كنم كه نمایش تولید و اجرای نمایش مذهبی و دینی به هیچ وجه نباید شكل مناسبتی به خود بگیرد چرا كه مبانی دینی در تمامی لحظات افراد جامعه جاری است و به زمان و یا مناسبت های خاص مذهبی محدود نمی شود.

وی كه این روزها نمایش 'ساقی' را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه دارد درباره این اثر نمایشی گفت: در این اثر سعی كردم قطره ای از اقیانوس معرفت و زندگانی حضرت علی(ع) را به مخاطب نشان دهم و بازخورد مطلوب مخاطب بار دیگر به من اثبات كرد كه تولید آثار نمایشی بر محور باورها و عقاید مخاطبان با استقبال آنها در اجرای صحنه ای آثار مواجه می شود.

نمایش 'ساقی' به نویسندگی و كارگردانی دژاكام همه روزه به جز شنبه ها ساعت 21 در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

فراهنگ**9266**1588