تهران - كارگردان نمايش 'تمام صبح هاي زمين' از هنرمندان خواست حمايت از آرمان ملت فلسطين را سرلوحه فعاليت هاي هنري خود قرار دهند.

'حسین مسافرآستانه' روز سه شنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: هنرمندان با تولید آثار ارزشمند در حوزه های مختلف می توانند دیدگاه خود را نسبت به مسایل مبتلابه انسانی جاری در جهان به نمایش بگذارند.

وی افزود: یكی از مواردی كه مسلمانان و بویژه شیعیان را به الگویی در جهان تبدیل كرده، واكنش آنها به ظلم و ستمی است كه نسبت به انسان های مظلوم در كره زمین روا داشته می شود و مساله فلسطین از آن دست مواردی است كه واكنش حق گویان و حق طلبان شیعی را در پی داشته است.

مدیر پیشین مركز هنرهای نمایشی، با تاكید بر آنكه هنرمندان رویكرد انسان دوستانه و حق طلبانه خود را باید به صورت شفاف در جهان مطرح كنند، ادامه داد: اما اینكه چرا در مورد موضوع فلسطین كمتر شاهد تولید آثار در كشور هستیم شاید مدلول این نكته باشد كه كمتر كار تحقیقاتی و پژوهشی از سوی هنرمندان برای تولید یك اثر هنری در این خصوص صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بمباران تبلیغاتی رسانه های دشمنان در برابر سكوت نامفهوم برخی از كشورهای اسلامی باعث شده كه فعالیت محدود برخی هنرمندان كه در برابر تجاوزها و ظلم های رژیم اشغالگر قدس ندای حق خواهی سر داده اند كمتر شنیده شود و این عامل نیز به دلیل دیگری برای كاسته شدن از فعالیت هنرمندان در این شاخه بدل شده است.

مدیر پیشین مركز هنرهای نمایشی با اشاره به آنكه تولید یك اثر فاخر نمایشی درباره موضوع فلسطین نیازمند كار مطالعاتی و پژوهشی گسترده است، خاطرنشان كرد: متاسفانه طی دو دهه اخیر كارهای تولید شده و پروژه های پژوهشی صورت گرفته با محوریت حمایت از مردم مظلوم فلسطین از سوی جامعه روشنفكرنما تقبیح شده است.

وی ادامه داد: چنین برخوردهایی به خاطر بازتاب رسانه ای، باعث دلسردی هنرمندان می شود و تصمیم می گیرند حتی با وجود علاقه برای تولید چنین آثاری، كمتر تلاشی در این راه انجام دهند.

مسافرآستانه گفت: در این میان سیاستگذاران و متولیان امر فرهنگ باید با برنامه ریزی ویژه در قبال چنین مواردی از هنرمندان دفاع كنند و با حمایت همه جانبه از تولید چنین آثاری، اجازه بروز و ظهور دیدگاه هنرمندان شیعی ایرانی را در برابر ستم های كه در حق مردم مظلوم فلسطین می شود، فراهم سازند.

حسین مسافرآستانه سال 1388 نمایش 'تمام صبح های زمین' به نویسندگی ایوب آقاخانی را با موضوع ملت فلسطین در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برده بود.

فراهنگ ** 9266 ** 1071