تهران-معاون فني و نظارت سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت:بررسي هاي به عمل آمده نشان مي دهد از 713 مدرسه شهري و روستايي مناطق زلزله زده،10 تا 15 درصد آنان از نظر فني آسيب ديده است.

'محمدحسین ترابی زاده' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: میزان خسارت وارده به این مدارس از آسیب های جزیی تا 40 درصد بوده است.

وی گفت: تلاش می شود تا مدارس آسیب دیده برای سال تحصیلی جدید آماده شوند.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور اضافه كرد: مدارس برخی از روستاها كه تقریبا غیر قابل سكونت شده اند، سالم است و به عنوان پایگاه امدادی یا انبار مواد غذایی استفاده می شوند.

ترابی زاده در مورد برآورد اقتصادی میزان خسارات وارده به مدارس مناطق زلزله زده نیز اظهار داشت:گروهی از سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس كشور برای ارزیابی فنی مدارس به منطقه آمده اند اما ارزیابی اقتصادی میزان خسارت مدارس آسیب دیده توسط كارشناسان اداره كل تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی پس از براورد به این سازمان اعلام می شود.

وی گفت: به رغم اینكه شدت زلزله در این مناطق بسیار زیاد است به طوری كه برخی روستاها تا صد در صد تخریب شده اند، اما اغلب مدارس تخریب نشده و فقط آسیب دیده اند.

ترابی زاده اضافه كرد: براساس شناسنامه فنی فضاهای آموزشی كشور برخی مدارس آسیب دیده جزو مدارس آسیب پذیر محسوب و عمرشان بالای 30 سال برآورده شده بود و طبیعی است كه استحكام لازم را نداشته باشند.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور گفت: خوشبختانه هیچ مدرسه ای در مناطق زلزله زده منجر به ویرانی و تخریب صد در صدی نشده است.

ترابی زاده با بیان اینكه مقوله مقاوم سازی و استحكام مدارس به عنوان یك اصل در برنامه ریزی آموزشی به شمار می رود، افزود:با تخصیص كامل اعتبارات قانون تخریب،بازسازی و مقاوم سازی شاهد ساماندهی و استحكام بخشی به تمام فضاهای آموزشی كشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینكه امروز از مدارس مناطق زلزله زده بازدید داشته ایم، اظهار داشت:ضمن برگزاری جلسه با مدیران آموزش و پرورش این مناطق؛ برآورد ریالی میزان خسارت انجام می شود تا با برنامه ریزی ، این مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید آماده شوند.

وی گفت: بسیاری از مدارس مقاوم سازی شده اند به عنوان مثال مدرسه شهید رجایی ورزقان كه مقاوم سازی شده است هم اكنون به عنوان بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده به شمار می رود.

اجتمام**9105***1580