مشهد - مجري طرحهاي توليد شركت برق منطقه اي خراسان گفت: هم اكنون تنها نيروگاه خورشيدي مجهز به سامانه ردياب در سطح كشور، در مشهد داير است.

'غلامرضا كرمیان' روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این نیروگاه خورشیدی مجهز به سامانه ردیاب خورشید است بطوری كه در آن صفحات خورشیدی از طلوع تا غروب آفتاب به صورت خودكار در مقابل خورشید نگه داشته می شوند.

وی ظرفیت این نیروگاه خورشیدی را 43 كیلووات عنوان و بیان كرد: با افزایش تعداد پانلهای خورشیدی ظرفیت آن به 110 كیلووات افزایش خواهد یافت.

مجری طرحهای تولید شركت برق منطقه ای خراسان افزود: بخش اعظم تجهیزات این نیروگاه شامل صفحات خورشیدی توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است.

وی گفت: نیروگاه خورشیدی مجهز به سامانه ردیاب شركت برق منطقه ای خراسان نخستین و بزرگترین نیروگاه خورشیدی در كشور است.

او افزود: استانهای سه گانه خراسان قطب انرژیهای تجدیدپذیر در كشور شناخته شده اند زیرا ظرفیت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از طریق باد، خورشید و تولید انرژی الكتریكی از زباله در این منطقه قابل توجه است.

كرمیان اظهارداشت: شركت برق منطقه ای خراسان نیز در زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر یكی از شركتهای پیشگام در وزارت نیرو است و هم اكنون نیروگاه بادی در منطقه بینالود نیشابور و نیروگاه خورشیدی را در مشهد فعال دارد.

مجری طرحهای تولید شركت برق منطقه ای خراسان با اشاره به لزوم استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر افزود: استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از انتشار آلاینده ها به محیط زیست جلوگیری می كند.

وی گفت: هم اكنون ایران در زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در رتبه پایینی در جهان قرار دارد زیرا استفاده از این نوع انرژیها در كشور اندك است.

او افزود: با این حال قرار است از سال 2020 میلادی به بعد هیچ نیروگاهی با سوخت فسیلی در جهان نصب نشود و بیشتر كشورها به سوی انرژیهای تجدیدپذیر سوق یابند.

وی كشور چین را به تراكتور انرژیهای تجدیدپذیر در دنیا تشبیه و بیان كرد: هم اكنون چین بعد از كانادا رتبه دوم را در جهان پیرامون انرژیهای تجدیدپذیر دارد و به زودی رتبه نخست جهان را در این زمینه كسب خواهد كرد.

مجری طرحهای تولید شركت برق منطقه ای خراسان گفت: در كانادا نیز سیاستهای تشویقی را برای رواج استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برنامه ریزی كرده اند بطوری كه هركس بر پشت بام خانه خود پانل خورشیدی نصب كند دولت هر كیلووات ساعت 80 سنت یعنی 10 برابر قیمت برقی كه دولت می فروشد را به آنها پرداخت می نماید.

وی فراوانی و ارزانی گاز در ایران را یكی از علل عدم رشد استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در كشور دانست.ك/3

7487/664