به گزارش ایرنا، مهندس مهدی اعتصام عصرپنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهرافزود: ظرفیت باربری این جرثقیل یكهزار تن است و برای ساخت و برپایی آن 600 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اضافه كرد: ارتفاع بلندترین نقطه این جرثقیل از سطح زمین 108 متر است و طول دهانه آن 153 متر و طول خط ریل مسیر حركت جرثقیل 440 متر است.
اعتصام اظهارداشت: وزن كلی جرثقیل سه هزار و 700 تن شامل سه هزار و 400 تن وزن سازه و 300 تن وزن ماشین آلات، تجهیزات برق و مكانیك است.
مدیرعامل شركت صنعتی دریایی ایران بیان كرد: این جرثقیل دارای دو كالسكه بالا و پایین روی تیر اصلی است كه كالسكه بالا شامل دو هوك 300 تنی و كالسكه پایین نیز یك هوك 500 تنی و یك هوك فرعی با ظرفیت 30 تن برای بلند كردن بارهای سبك دارد.
وی افزود: برای كارهای تعمیراتی مورد نیاز روی تیر اصلی جرثقیل نیز یك جرثقیل با ظرفیت شش تن قرار گرفته است.
اعتصام یادآورشد: پایه های جرثقیل شامل دو پایه هشتی شكل است كه یكی از آن ها ثابت و دیگری به صورت مفصلی است كه در زیر تیر اصلی قرار گرفته اند.
وی اضافه كرد: این پایه ها در هر طرف روی 24 چرخ و در مجموع 48 چرخ نصب شده است كه نیروی محركه آن توسط الكتروموتورهای نصب شده روی چرخ ها تامین می شود.
مدیرعامل شركت صنعتی دریایی ایران اظهار داشت: چرخ های جرثقیل روی دو خط ریل به طول 440 متر حركت كرده و سرتاسر حوضچه خشك كارخانه كشتی سازی جزیره صدرا را پوشش می دهد.
وی افزود: پس از پایان مرحله ساخت بلوك ها و سازه جرثقیل، نصب بلوك ها به یكدیگر، تكمیل پایه ها و تیر اصلی آن مرحله نصب تجهیزات برق و مكانیك جرثقیل دراواسط سال 90 آغاز شد و با پایان این مرحله در ابتدای تابستان سال 91، مرحله نصب نهایی جرثقیل آغاز شد.
اعتصام یادآورشد: همزمان با ساخت سازه و نصب تجهیزات برق و مكانیك، مراحل ساخت فونداسیون خطوط ریل جرثقیل نیز عملیاتی شد كه شامل خاك برداری، شمع كوبی، زیرسازی وساخت دال بتنی بود.
وی اضافه كرد: برای این كار و به منظور تثبیت و بالابردن ظرفیت باربری خاك در محل ساخت فونداسیون خط ریل از تعداد 368 شمع فولادی به طول 5/18 متر استفاده شده است و فونداسیون نیز با چهارهزار و500 متر مكعب بتن ریزی ساخته شده است.
مدیرعامل شركت صنعتی دریایی ایران اظهارداشت: شركت صدرا عزم خود را جزم كرده است صنعت دریایی كشور را در بخش نفت و گاز و كشتی سازی احیا كند تا هم سابقه گذشته بازیابی شود و هم هم نیازهای كشور را در شرایط كنونی تامین كند.
اعتصام افزود: كشتی سازی دركشور یك صنعت عقب مانده است و همواره این نگاه منفی كه امكان رشد و پیشرفت این صنعت وجود ندارد و تصور این كه هرگز قادر به رقابت با صنایع كشتی سازی دنیا نیست و یك صنعت ضرر ده است آن را تحت شعاع قرار داده بود.
وی اضافه كرد: اما با تلاش مجموعه مدیریتی صدرا و بویژه دربخش كشتی سازی از خود نشان دادند و با یك دانش و برنامه ریزی دست به دست هم دادند و این صنعت را احیا كردند.
اعتصام یادآورشد: اولین كار دراین مجموعه ساخت شناور افراماكس 113 هزار تنی بود كه مرحله آب اندازی آن انجام شد و سایر مراحل تكمیلی آن در حال انجام است و امیدواریم تا چند ماه آینده كشتی را به صورت عملیاتی تحویل كارفرما دهیم.
وی اضافه كرد: برای تكمیل سه فروند دیگر از این كشتی ها، سرعت بخشیدن به انجام كار و اقتصادی كردن پروژه لازم بود زیرساخت های مورد نیاز در مجموعه ایجاد شود كه یكی از اصلی ترین این زیرساخت ها ایجاد جرثقیل یكهزار تنی روی حوض خشك بود.
عضو هیات مدیره شركت صدرا گفت: این تجهیزات از یك شركت فنلاندی كه بسیار معتبر بویژه درساخت جرثقیل است خریداری شده بود ولی به دلیل محدودیت های مالی و مشكلات مدیریتی درمجموعه، ساخت آن با تاخیر مواجه شد.
وی اظهارداشت: پس از استقرار مدیریت جدید در مجموعه و با نگاه به احیای صنعت كشتی سازی و اجرا و ساخت كشتی های افراماكس در زمانبندی مناسب با شان جمهوری اسلامی لازم بود این كار انجام شود.
اعتصام اضافه كرد: از سال 89 ساخت بلوك ها آغازو ساخت و تكمیل قطعات تشكیل دهنده جرثقیل زیر نظر شركت فنلاندی انجام شد و در سال 90 به این كار سرعت بیشتری داده شد.
وی یادآورشد: فرآیند نصب این جرثقیل قرار بود اواخر سال گذشته آغاز شود ولی به دلیل برخی محدودیت ها در تامین تجهیزات با تاخیر مواجه شد و هم اكنون در مرحله برپایی این جرثقیل هستیم.
مدیرعامل شركت صدرا تاكید كرد: تمام فرآیند ساخت جرثقیل بدون دخالت شركت ها و ناظران خارجی در جزیره صدرا در بوشهرانجام شده است كه كار فنی و بسیار پیچیده ای است.
وی اظهارداشت: جرثقیل در بخش استراكچر اصلی به اتمام رسیده است، در بخش مكانیكی و الكتریكال همه تجهیزات آن نصب شده است و در بخش راه اندازی و نرم افزاری درصدد هستیم رایزنی های لازم صورت گیرد تا نرم افزار اولیه را از شركت اصلی تهیه كنیم و اگر شركت فنلاندی همكاری نكند و این نرم افزار را تحویل ندهد راهكارهای دیگری وجود دارد كه این كار انجام خواهد شد.
اعتصام بیان كرد: برپایی كامل جرثقیل تا دو روز دیگر انجام می شود و در یك دوره دوماهه این جرثقیل عملیاتی می شود.
وی با اشاره به این كه این جرثقیل در شرایط تحریم و محدودیت های ایجاد شده توسط مستكبران ساخته شده است گفت: در شرایطی كه كشور، شركت صدرا و سهامدار اصلی صدرا در تحریم است این كار بزرگ توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
مدیرعامل شركت صنعتی دریایی ایران افزود: این جرثقیل برای اولین بار در كشور ساخته می شود و در هیچ كدام از یاردهای موجود در كشور و منطقه خلیج فارس و خاورمیانه جرثقیلی با این ظرفیت وجود ندارد وحتی یاردهای بزرگ در عمان و امارات كه یاردهای تعمیراتی هستند، چنین جرثقیلی ندارند.
وی اظهارداشت: این جرثقیل به عنوان یك ابزار ویژه برای صنعت كشتی سازی باعث رونق اقتصادی بیشتر دراستان بوشهرو كشور خواهد شد و می تواند باعث اشتغال زایی وجلب كارفرماهای بیشتر برای انجام و ارایه سفارش كار به شركت صدرا شود. ك/2
632/539
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۴
بوشهر- مديرعامل شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) گفت: بزرگترين جرثقيل دروازه اي كشور و خاورميانه به ارتفاع 108 متر و وزن سه هزار و 700 تن توسط متخصصان داخلي دراين شركت در بوشهرساخته شد.