كيش-مدير پايگاه ميراث فرهنگي جزاير خليج فارس (كيش ) سازمان منطقه آزاد كيش در زمينه كاوش هاي جديد در شهر تاريخي حريره بعد از شش سال وقفه آغاز شده است.

به گزارش جمعه ایرنا از روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد كیش، 'معصومه رفیعی' هدف از كاوش های اخیر را به منظور پاسخگویی به خلاءهای اطلاعات تاریخی در خصوص تاریخچه شهر حریره برشمرد و گفت : توجه ویژه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد كیش به آثار تاریخی این جزیره و تاكید بر اهمیت نقش شهر حریره در توسعه گردشگری فرهنگی كیش سبب شد تا كاوش های شهر حریره كه از سال 1384 تا سال گذشته مسكوت مانده بود مجدد با استفاده از توانمندی های كارشناسان مجرب میراث فرهنگی آغاز شود.

وی افزود: احداث كارگاه، كاوش و مرمت آثار ، نصب تابلوهای راهنما و علائم و نمادهای شهری ، ساماندهی مسیرهای دسترسی بازدید كنندگان با ایجاد سنگفرش و ساخت سرویس های بهداشتی ، نورپردازی و ساماندهی ورودی شهر حریره از جمله فعالیت های اجرایی بوده است كه تاكنون انجام شده و قرار است از اوایل مهرماه سال جاری با كاهش گرمای هوا كاوش های جدید پیگیری شود.

رفیعی همچنین از پیدا شدن بخشی از ساختمانهای مجاور سواحل شهر حریره در حفاری های جدید خبرداده و اظهار امیدواری كرد كه با حفاری های بعدی به بسیاری از معماهای مربوط به این بناها پاسخ داده شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی جزایر خلیج فارس (كیش) ، جزیره كیش را دومین مركز تجاری خلیج فارس پس از سیراف در گذشته برشمرد و سیستم شهرسازی این جزیره را در زمان خود پیشرفته خواند و افزود: در كاوش فصل های گذشته مسجد، خانه اعیانی ،حمام و بندرگاه كشف شده بود و با توجه به متون تاریخی ، كه به كاخ ها و قلعه های مستحكم و مجلل اشاره شده است.

به گفته وی، جای بناهایی با كاربری سیاسی و تدافعی در فضاهای شهری خالی بود كه هدف از این كاوش دستیابی به این بناها است ، در همین راستا بلندترین قسمت شهر كه گمان می رود دارای بزرگترین مجموعه های مرتبط به هم می باشد ، جهت عملیات جستجوی جدید انتخاب شد.

رفیعی تصریح كرد: وسعت كاوش های جدید را هشت هزارو 500 متر مربع خواند كه در یافته های اولیه فضاهای چهارگوش با مدخل ورودی ، دیوارها با پشتیبانها و فضاهایی كه احتمالا انبار خرما بوده به دست آمده است ، وی همچنین خاكبرداری های تخصصی را با ایجاد 50 ترانشه 5*5 متر در بخش های جنوبی و غربی محوطه در دست اقدام اعلام كرد كه تاكنون 200 متر پی گردی دیوارها انجام شده است.

این كارشناس میراث فرهنگی در ادامه یادآور شد: ثبت شهر حریره به شماره 1886 در سال 1376انجام شده ولی به جز همان كاوش های اولیه و ساختمان های كشف شد.

در اوایل دهه 80 توجه چندانی به این محل نشده بود و از سال 1384 نیزفعالیت ها در این منطقه متوقف شد كه خوشبختانه با توجه خاص مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد كیش عملیات كاوش در آن آغاز شد كه علاوه بر فعالیت های كاوشی و ایجاد تاسیسات خدمات گردشگری ، یك ساختمان مجهز پژوهشی نیز در سال جاری دراین محل راه اندازی شد تا برای كمك به تحقیقات باستانشناسی این شهر تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

بقایای شهر 800 ساله حریره كه وسعتی در حدود 120 هكتار را شامل می شود تاریخ كهن دوره ایلخانیان و تیموریان را در خود نهفته دارد، با از سرگیری تحقیقات و كاوش های باستاشناسی علاوه بر رمز گشایی از نحوه زندگی و تبادلات ایران آن زمان در خطه جنوب كشور ، به یكی از مهمترین پایگاه های توسعه گردشگری فرهنگی و تاریخی تبدیل خواهد شد.

جزیره كیش با 92 كیلومتر مربع مساحت در فاصله 18 كیلومتری سرزمین اصلی در آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و یكی از قطب های گردشگری كشور محسوب می شود.ك/3

1234/668