اروميه - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي گفت: اين استان يكي از شاخص ترين استانهاي كشور به لحاظ كامل بودن زنجيره تأمين صنايع معدني است.

عباداله اكبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این استان از نظر تنوع مواد معدنی، سنگ‌های تزئینی، ذخائر استراتژیك طلا و تیتان، پدیده‌های ژئوتوریسم دارای جایگاه خاصی است و مجموعه این عوامل باعث شده كه آذربایجان غربی در كامل بودن اغلب زنجیره‌های تامین صنایع معدنی از استان‌های شاخص كشور محسوب ‌شود.

وی اضافه كرد: این ظرفیت قابل توجه كه همواره از آن در طی سال‌های گذشته صرفا با عنوان پتانسیل یاد شده زمانی می‌ تواند در چرخه عظیم تولید ملی سهیم شود كه بتوان تمام حلقه‌های این زنجیر بهم پیوسته را به ویژه در مراحل ابتدایی آن تقویت كرد.

وی اظهار كرد: وجود منابع معدنی متنوع و استراتژیك زمانی می‌تواند به توسعه اقتصادی منجر شود كه واحدهای فرآوری و صنایع معدنی مرتبط با این ذخایر در این استان راه‌اندازی شود.

اكبری صنایع معدنی را یكی از حوزه‌های دارای بالاترین ارزش افزوده در جهان عنوان كرد و یادآور شد: ارزش افزوده حاصل از صنایع معدنی باید همراه با اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی در خدمت سیاست‌های توسعه‌ای استان قرار گیرد.

وی گفت : بر این اساس در سفرهای دور دوم و سوم هیات دولت به استان یكی از تقاضاهای بخش خصوصی و نخبگان دانشگاهی احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی بود كه منجر به صدور دستورات صریح و فوری رئیس جمهوری به استاندار آذربایجان غربی و وزیر وقت صنایع و معادن شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: در این زمینه تاكنون تمهیدات موثری اندیشیده شده كه برخی از این اندیشه‌ها به مرحله عمل نیز در آمده است.

وی اضافه كرد: در این راستا صدور پروانه بهره‌برداری معدن و جواز تاسیس واحد فرآوری تیتان قره‌آغاج ارومیه، تكمیل زنجیره فرآوری طلا در طلای آق دره، احداث واحد تولید طلای زره شوران، تعریف شهرك سنگ در شمال استان، اخذ مجوز حمایت دولتی از احداث پنج فقره واحد مدرن و بزرگ بازیافت سنگ‌های تزئینی در شمال و جنوب استان و گسترش فعالیت های اكتشافی سازمان زمین شناسی در حوزه اكتشاف طلا در جنوب استان اجرایی شده است.

582/581/ت