تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲

تهران - كارشناس مديريت فوتبال گفت: صدا و سيماي ايران بايد پرداخت حق پخش تلويزيوني را قبول كند تا شاهد چنين مشكلاتي مانند پخش مستقيم نشدن ديدار تيم هاي ملي فوتبال ايران و لبنان نباشيم.

'هوشنگ نصیرزاده' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: حق پخش تلویزیونی به استناد پیمان قاهره (سال 1996) شامل تمام واحدهای تلویزیونی كه مسابقات فوتبال را پخش می كنند، می شود و آنها باید بر اساس یك تفاهم نامه فی مابین بابت پخش مسابقه، وجوهی به دو تیم پرداخت كنند كه به 'مدیارایت' یا حق پخش تلویزیونی معروف است.

وی افزود: در ایران برخی معتقدند این گونه وجوه نباید پرداخت شود و از سوی دیگر شبكه هایی كه فوتبال را پخش می كنند مانند شبكه سه، ورزش یا رادیو ورزش برای پرداخت پول به بیرون سازمان، فاقد ردیف بودجه هستند.

كارشناس مدیریت فوتبال كشورمان گفت: صدا و سیما معتقد است تبلیغات محیطی، میلیاردها تومان برای برگزار كننده فوتبال فراهم می كند و علت اصلی این انعقاد قرارداد، پخش تصاویر بازی ها از شبكه های تلویزیونی است.

وی تصریح كرد: اما برخلاف صدا و سیما، فدراسیون فوتبال معتقد است بر اساس یك پیمان بین المللی لازم است صدا و سیما برای پخش تمام بازی ها بدون توجه به قراردادهای محیطی، وجوهی را به فوتبال پرداخت كند كه صدا و سیما با این مساله مخالف است.

وی اظهار داشت: علت پخش تیزرهای تبلیغاتی از شبكه سه برای پخش مستقیم این بازی به این دلیل بوده كه همانند بازی های لیگ برتر، این شبكه به حل مشكل در دقیقه 90 امیدوار بوده است اما به نظر می رسد تلویزیون در این مسابقه توانسته مقاومت كند و بازی را روی آنتن نبرد.

نصیرزاده خاطرنشان كرد: تمام قراردادها و عرف و استاندارد بین المللی بر حمایت از تصمیم فدراسیون فوتبال است و نكته مهم این است كه اگر تلویزیون حتی یكی از مسابقات لیگ برتر را پخش نكند به جای صدا و سیما این فدراسیون فوتبال است كه متضرر می شود چون بیشترین درآمد فدراسیون فوتبال از تبلیغات محیطی است كه علت اصلی چنین قراردادی فقط پخش آنها از شبكه های تلویزیونی است.

ورزشی. ** 9118 ** 1589