مدير جهاد كشاورزي شهرستان عنبرآباد با اشاره به اهميت رعايت الگوي كشت در بخش كشاورزي، گفت: رعايت الگوي كشت علاوه بر آن كه نقش موثري در توليد پايدار دارد در حفظ منابع از جمله آب و خاك نيز موثر است.

'عنایت سالاری' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارتقای ضریب بهره وری از آب در تولید محصولات كشاورزی و استفاده علمی و بهره برداری بهینه از سایر نهاده های تولیدی با الگوی كشت محقق خواهد شد.

وی بیان داشت: استفاده از الگوی كشت، ارتقای بهره وری و توجه به ارزش اقتصادی آب در استحصال، عرضه و نگهداری و مصرف آب را موجب می شود.

سالاری، گفت: منابع، عوامل و نهاده های بخش كشاورزی را باید در راستای الگوی كشت مناسب به كار بگیریم و با استفاده اصولی از منابع پایه تولید، آب و خاك را برای آیندگان حفظ كنیم.

وی با بیان این كه با رعایت الگوی كشت به رشد اقتصادی دست خواهیم یافت، افزود: یكی از نكاتی كه باید در بخش كشاورزی رعایت كنیم تا به این رشد مطلوب اقتصادی برسیم حفظ منابع پایه است كه خوشبختانه در دولت نهم و دهم در دستور كار وزارت جهاد كشاورزی قرار گرفته است.

سالاری، تصریح كرد: با سرعت دادن به بحث الگوی كشت باید تلاش كنیم تا هدفی را كه در سند چشم انداز توسعه 1404 مدنظر داریم محقق شود و می طلبد تا زیرساخت های لازم از جمله شناسنامه دار كردن بخش كشاورزی بویژه در حوزه زراعت مدنظر قرار گیرد.

وی كشت محصولات استراتژیك، ساماندهی بخش خصوصی، راه اندازی تعاونی های تولید در بخش كشاورزی، حضور تشكل های خصوصی از جمله مجمع امور صنفی، خبرگان كشاورزی و نظام مهندسی كشاورزی را در رسیدن به هدف سند چشم انداز 1404 ضروری دانست.

سالاری با اشاره به خشكسالی های متولی اخیر بیان داشت: اصلاح الگوی كشت و همت كشاورزان از شاخص های مهمی است كه كمك كرده تا در كنار معضل خشكسالی تولید با مشكل مواجه نشود.

وی خاطرنشان كرد: اگر می خواهیم همچنان كشاورزی پایداری داشته و نیازی به واردات محصولات نداشته باشیم باید الگوی كشت را به صورت جدی در اولویت كاری خود قرار دهیم.ك/3

7444/8154/2624