اردبيل - آب مايه حيات و مهم ترين ماده براي زنده بودن و زندگي سالم است و قطعا بهداشتي بودن و نبودن آن نقش بسزايي در سلامتي انسان ها دارد.

براساس تحقیقات علمی بطور متوسط هر انسان در روز نیاز به 5/2 لیتر آب دارد كه از این مقدار 5/1 لیتر آن از آب موجود در مواد غذایی، بقیه از طریق نوشیدنی های مختلف و اكسید شدن مواد تامین می شود.

كارشناسان نوشیدن حداقل دو لیتر آب سالم و گوارا در روز را ضروری می دانند، چرا كه بدن ، به طور مرتب در معرض از دست دادن آب بوده به طوری كه پوست بدن و ریه ها روزانه 800 میلی لیتر ، مدفوع 100 میلی لیتر و ادرار 500 تا 900 میلی لیتر آب را از بدن دفع می كنند.

براساس یافته های موجود 83 درصد خــون ،75 درصد عضلات بدن، 74 درصد مغز ، 22 درصد استخوان ها و 25 درصد چربی های بدن از آب تشكیل شده و در مجموع 72 درصد از حجم بدن انسان از آب تشكیل شده است.

با این اوصاف وجود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از ضروریات زندگی بوده و برای جلوگیری از بیماری های مختلف و تامین سلامتی جسم باید به تامین بهداشت و سلامت آب توجهی جدی شود.

آب آشامیدنی شهر اردبیل از سالها پیش دارای معضلاتی بوده و بحث های فراوانی در باره بهداشتی و یا غیر بهداشتی بودن آن در محافل مطرح است .

از یك طرف شهروندان مكرر از كیفیت پایین و غیرقابل شرب بودن آن گله مند هستند و از طرف دیگر مسوولان بهداشتی و آب و فاضلاب معتقد به نبود مشكل بهداشتی آب اردبیل می باشند.

به اعتقاد برخی از شهروندان اردبیلی عمده آب شهر اردبیل كه از سد یامچی در نزدیكی شهر نیر تامین می شود در تابستان امسال با رنگ و بویی همراه است كه مانع نوشیدن آن می شود.

موضوع بو و رنگ آب شرب اردبیل از حدود چند سال گذشته دغدغه اهالی شهر اردبیل بوده ولی مسوولان مربوطه می گویند كه مشكلی از نظر میكروبی و آلودگی بهداشتی در آن وجود ندارد.

یكی از شهروندان اردبیلی در این خصوص گفت: به دلیل اطمینان نداشتن از سالم بودن آب شرب اقدام به تهیه دستگاه تصفیه كرده ایم .

محمد اصغری كلاسر افزود: وضعیت آب شرب در اردبیل به اندازه ای نامناسب است كه در برخی مواقع برای استفاده جهت استحمام نیز نمی تواند كاربرد داشته باشد.

وی گفت: با اینكه بارها به مسئولان نامه نوشتیم و تماس تلفنی و حضوری ازعدم بهداشتی بودن آب آشامیدنی اردبیل داشته ایم ولی متاسفانه وضعیت آب شرب اردبیل هنوز مناسب نشده است.

اصغری كلاسر با اشاره به نامناسب بودن وضعیت آب شرب اردبیل در مناطق مختلف افزود: وضعیت آب در شهرك های سینا ، فازهای اول و دوم شهرك حقیقت و برخی دیگز ار مناطق به حدی نامناسب است كه برای شستشو نیز از آن نمی توان استفاده كرد.

یك بانوی خانه دار اردبیلی نیز با اظهار گلایه از نامناسب بودن وضعیت آب شرب اردبیل بیان كرد: از سال گذشته آب اردبیل رنگ و بوی خاصی پیدا كرده بود كه به مدت چند ماه بهتر شد و دوباره به وضعیت قبلی بازگشته است.

حمیده فاطمی افزود: آب مایه تمیزی و نظافت است ولی به جهت رنگ و بویی كه پیدا كرده ، دیگر به استفاده از آن برای پاك كردن نیز مشكوك شده ایم.

وی بیان كرد: با اینكه همه روزه رسانه های استانی از سالم بودن آب خبر می دهند ولی وجود رنگ و بوی نامناسب قبول این خبر را دچار تردید می سازد.

اكبر محمدی دیگر شهروند اردبیلی هم گفت: وجود آب و غذای سالم و بهداشتی جزو ضروریات جامعه محسوب می شود كه باید در تامین آن تلاش های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینكه آب و غذای سالم مانع از شیوع و گسترش بیماری ها در جامعه می شود ، افزود: تامین سلامتی انسان ها به جلوگیری از بیماری ها منجر شده و به تبع از صرف هزینه های درمانی در جامعه جلوگیری می كند.

وی گفت: تامین بودجه ها و اعتبارات لازم برای تهیه آب شرب بهداشتی برای مردم بهتر از صرف هزینه ها برای ساخت مراكز درمانی می باشد و باید با عنایت به شعار پیشگیری برای تامین آب شرب بهداشتی تلاش های لازم صورت گیرد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای استان اردبیل هم در این خصوص گفت: طبق بازرسی های بهداشتی به عمل آمده از سد یامچی ، مشكل بهداشتی و میكروبی در آب مشاهده نشده است.

محمد دانه زن افزود: رنگ و بوی موجود در آب آشامیدنی اردبیل ناشی از تشكیل لایه یی هوازی در آب سد یامچی بوده كه به دلیل هوای گرم و حرارت بالا ایجاد شده است.

وی تصریح كرد: رنگ و بو جزو عوامل فیزیكی بوده و در آلوده بودن آب شرب دخالتی ندارد كه رنگ و بوی نامطبوع حاصل شده در آب شرب اردبیل نیز به زودی با رفع این لایه هوازی در سد رفع می شود.

وی با بیان اینكه دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی همواره نظارت و بازرسی های بهداشتی خود را از آب شرب و تصفیه خانه اردبیل به عمل می آورد، ادامه داد : طی بازرسی های به عمل امده در صورتی كه آلوده بودن منبع برداشت آب خام مشخص شود دانشگاه علوم پزشكی نسبت به پلمپ شدن منطقه اقدامات لازم را انجام می دهد.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شركت آب و فاضلاب استان اردبیل هم دلیل بد بو شدن آب اردبیل را گرم شدن هوا اعلام كرد.

عبدالحسین حسن زاده افزود: به دلیل گرم شدن هوا حجم آب پشت سد یامچی افت كرده و لایه حرارتی آب بروز می كند كه امكان حذف آن در فرایند موجود تصفیه خانه وجود ندارد.

وی بیان كرد: بخش عمده نیاز آب شهر اردبیل از تصفیه خانه آب سد یامچی تامین می شود و با توجه به نتایج آزمایشات موجود در آزمایشگاه تصفیه خانه و آزمایشگاه مركزی شركت ، آب تصفیه شده از نظر میكروبی و شیمیایی و فلزات سنگین مشكلی ندارد.

وی ادامه داد: چنانكه مركز بهداشت استان و شهرستان اردبیل در زمان بهره برداری و در طول چند سال گذشته كه نظارت عالیه را بعهده دارد از نظر میكروبی و شیمیایی هیچ موردی را گزارش نكرده است.

حسن زاده گفت: تنها مورد مربوط به بوی خاص كه در روزهای گرم سال به علت افت حجم آب پشت سد و ایجاد لایه حرارتی آب پشت سد بروز پیدا كرده و این موضوع نیز مربوط به منبع تأمین آب خام پشت سد است.

وی با بیان اینكه با برداشت آب از سطوح بالاتر سد برای تصفیه این مشكل حل خواهد شد ، ادامه داد : در سالجاری90 میلیارد ریال برای تكمیل آبرسانی آب اردبیل و برداشت آب از سطوح بالاتر سد یامچی به استان اردبیل اختصاص یافته است.

وی اضافه كرد: مقدمات اجرای این پروژه و برداشت آب از سطوح بالاتر سد یامچی توسط شركت آب منطقه ای اردبیل انجام شده و لازم است این اقدامات تسریع شود.

حسن زاده با اشاره به اینكه بخش عمده آب شرب شهر اردبیل از محل سد یامچی و چاه های موجود در شهر اردبیل تامین می شود ، افزود: 27 چاه در داخل شهر اردبیل وجود دارد كه آب خام مورد نیاز برای تصفیه جهت شرب از این چاهها تامین می شود.

وی گفت: هشت مورد از این چاهها به دلیل وجود آلودگی های جزئی پلمپ شده كه برای رفع و اصلاح آلودگی ان اقدامات لازم شروع شده تا به چرخه استفاده بازگردد.

براساس آمارهای موجود شهر اردبیل در حال حاضر بیش از 500 هزار نفر جمعیت دارد.

8124/593