زاهدان – رييس دفتر انجمن سينماي جوانان ايران در زاهدان گفت: كمبود امكانات براي گسترش آموزش و توليد و انتشار فيلم مشكل اصلي فيلم سازي در سيستان و بلوچستان است.

'پروانه افشاری پور' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل محدود بودن امكانات آموزشی و تجهیزات فیلم سازی علی رغم شمار بالای علاقه مندان برای ورود به این عرصه و وجود افراد مستعد در سیستان و بلوچستان، تنها شهر زاهدان در استان از یك مركز آموزش فیلم سازی برخوردار است.

وی بیان كرد: علی رغم تلاش دفتر انجمن سینمایی جوانان ایران در زاهدان برای توسعه امكانات آموزشی و فیلم سازی هنوز كمبود در این بخش احساس می شود كه این مساله روی فعالیت فیلم سازی نیز تاثیر گذاشته است.

او اظهار داشت: تكنیك سینما در حال تغییر و پیشرفت است و هر روز بر شمار وسایل فیلم سازی جدید و پیشرفته در بازار افزوده می شود.

وی افزود: برای توسعه فیلم سازی در سیستان و بلوچستان و ارایه كار مطلوب و در خور توجه در این عرصه نیازمند توسعه و به روز كردن تجهیزات هستیم كه این تنها با حمایت مالی ارگان ها محقق می شود.

او بیان كرد: فیلم سازان سیستان و بلوچستان مستعد و كوشا هستند و به حمایت مسوولان و دستاندركاران امور فرهنگی و هنری نیاز دارند.

وی ادامه داد: اكنون عده ای از علاقه مندان به عرصه فیلم سازی و سینما در شهرستان چابهار به صورت خودجوش گروهی تشكیل داده و شبكه سینمایی راه اندازی كرده اند و با دعوت از هنرمندان در عرصه فیلم سازی حضور پررنگی از خود نشان داده اند.

او گفت: با فعالیت 20 ساعته شبكه هامون سیمای سیستان و بلوچستان بستر كار برای فعالیت فیلم سازان جوان در استان گسترش یافته و هنرمندان شهرستان های مختلف كارهای ارزشمندی را به نمایش می گذارند.

رییس دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در زاهدان گفت: قرار است امسال اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان امكانات لازم برای ترویج آموزش فیلم سازی به مراكز شهرستان های استان اختصاص دهد كه به طور قطع به علاقه مندان این عرصه كمك شایانی خواهد شد.

افشاری پور افزود: به همین منظور كلاس های تك درس سینمایی در ورك شاپ های سه تا 10 روزه در مراكز شهرستان های سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد تا آموزش های لازم به علاقه مندان سینما ارایه شود.

وی اظهار داشت: دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در زاهدان در سال 1366 راه اندازی شد كه تاكنون فیلم سازان برجسته ای در سطح ملی و بین المللی از جمله 'علی شهری، مهدی نجارپیشه و حسین ریگی' معرفی كرده است.

او افزود: طی دو سال اخیر كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان برنامه هایی را برای توسعه فیلم و فیلم سازی در استان اجرا كرد، اغلب فیلم هایی كه در این مدت ساخته شد رتبه های كشوری و جهانی بدست آورد.

وی یادآور شد: 'محمد تقوی' و 'مهدی تقی زاده' رتبه دوم فیلمنامه نویسی و رتبه دوم پوستر فیلم را در جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوانان كه در بجنورد برگزار شد، كسب كردند.

او بیان كرد: فیلم 'آسكو' ساخته 'محمد علی هاشم زهی' از جمله فیلم های كوتاه سیستان و بلوچستان بود كه در بزرگترین فستیوال مطرح جهان 'ایكنا' به نمایش درآمد، همچنین فیلم مستند بلند 'موكان' ساخته این فیلم ساز نیز در چندین جشنواره خارجی به رتبه هایی دست یافت.

وی ادامه داد: تاكنون یك دوره یك ساله فیلم سازی با حضور 25 دانشجو در این انجمن برگزار و 11 فیلم كوتاه توسط آنان ساخته شده است كه این فیلمها 23 تا 26 شهریور ماه در جشنواره فیلم اولی های در تهران به نمایش درآمد.

او اضافه كرد: 25 دانشجوی مذكور نخستین دانش آموختگان فیلم سازی از دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در زاهدان هستند.

وی با اشاره به برنامه های این انجمن برای توسعه فیلم سازی در سیستان و بلوچستان گفت: یك دوره ورك شاپ یك ساله فیلم سازی مستند با مربی گری 'مهرداد اسكویی' یكی از مستندسازان برجسته جهان در زاهدان راه اندازی شده است.

وی افزود: در پایان این دوره آموزشی هفت فیلم مستند توسط فیلم سازان در سیستان و بلوچستان ساخته می شود.

او بیان كرد: همچنین زمینه ساخت یك فیلم بلند مستند درباره رهبر معظم انقلاب در زمان حضورشان در سیستان و بلوچستان از سوی انجمن سینمای جوانان ایران فراهم شده و ساخت این فیلم 20 مهرماه در ایرانشهر كآغاز می شود.

وی برگزاری كارگاه داستانی و انیمیشن سازی با هدف پرورش استعدادها و تربیت مدرس در زاهدان را از دیگر برنامه های امسال دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در زاهدان برشمرد.

او با بیان اینكه یك دوره آموزش مقدماتی انیمیشن سازی در زاهدان در حال برگزاری است، گفت: انجمن سینمای جوانان كشور نیز امسال یك دوره حرفه ای انیمشین سازی را در مراكز استانها برگزار خواهد كرد.

رییس دفتر انجمن سینمای جوانان ایران در زاهدان گفت: امسال یك جشنواره استانی فیلم كوتاه و یك جشنواره منطقه ای فیلم كوتاه با حضور 12 استان كشور در زاهدان برگزار می شود كه فیلم سازان سیستان و بلوچستان حضور پررنگی در این جشنواره ها خواهند داشت.

وی همچنین درباره كمبود سالن سینما در سیستان و بلوچستان گفت: اكنون سینما اشراق مجتمع فرهنگی و هنری زاهدان تنها سینمای موجود در استان است كه استقبال چندان مطلوبی نیز از آن نمی شود.

او علت اصلی استقبال كم رنگ مردم زاهدان از سینما اشراق را تبلیغات ناكافی و مكان نامناسب آن عنوان كرد و افزود: اگر بخش خصوصی در عرصه راه اندازی سینما در سیستان و بلوچستان فعال بود به طور قطع استقبال مردم نیز از سالن های نمایش فیلم بیشتر می شد.

افشاری پور گفت: روزانه به طور متوسط 50 تا 100 صندلی سینما اشراق از تماشاچی پر می شود در حالی كه ظرفیت سالن آن برای تماشاچیانی كه می توانند روزانه از این سینما استفاده كنند بین 800 تا هزار صندلی است.

وی اظهار داشت: به طور قطع زاهدان علاقه مندان فراوانی برای رفتن به سینما دارد و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان درصدد گسترش تبلیغات و ترغیب مردم برای رفتن به سینماست./3

7315/7437