سنندج - به مناسبت هفتم مهر روز ˈآتش نشاني و ايمنیˈ مانور رژه خودرويي سازمان و خدمات ايمني شهرداري سنندج عصر روز جمعه در اين شهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مانور تعداد زیادی از ماشین آلات پیشرو، سنگین، مكانیكی و امدادی آتش نشانی شهرداری سنندج مسیر خیابان های سهرودی، شهدا، آبیدر، میدان آزادی، سید قطب و خیابان اكباتان سنندج را پیمودند.

سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری سنندج هدف از اجرای این مانور را معرفی توانمندی های ماشین آلات آتش نشانی و شناخت و تعامل بیشتر بین مردم و سازمان آتش نشانی ذكر كرد.

جلال اصغری، سرانه آتش نشان را در سنندج یك سوم سرانه استاندارد كشوری بیان كرد و افزود: بر اساس استاندارد، به ازاء هر دو هزار و 500 نفر جمعیت یك آتش نشان وجود دارد اما این رقم در سنندج بیشتر است.

وی تغییر و تحولات و خرید ماشین آلات عملیاتی را در دو سال اخیر مناسب خواند و افزود: این میزان نیز پاسخگوی اتفاقات سطح شهر نیست باید توجه بیشتری به این بخش شود.

وی تعداد ایستگاه های آتش نشانی سطح شهر سنندج را چهار ایستگاه اصلی و دو ایستگاه فرعی خواند و افزود: 80 نیروی عملیاتی در این ایستگاه ها مشغول فعالیت هستند كه برای رعایت استانداردهای لازم و رعایت نسبت آتش نشان به جمعیت 110 نیرو عملیاتی دیگر نیز نیاز است.

به گفته وی سازمان آتش نشانی شهرداری سنندج برای جبران كمبود ایستگاه ها و نیروهای عملیاتی، شیفت های خود را 24 ساعت كار و 24 ساعت استراحت تنظیم كرده است در حالیكه استاندارد كار در آتش نشانی 24 ساعت كار و 48ساعت استراحت است.

وی راه اندازی سامانه پیام گیر تلفن 125 آتش نشانی برای جلوگیری از اتلاف وقت و هماهنگی آن با جی پی اس خودروهای آتش نشانی برای تعیین نزدیك ترین آدرس محل حادثه و رفتن به محل حادثه بصورت دقیق را یكی از برنامه های در دست اقدام سازمان آتش نشانی اعلام كرد.

وی بیان كرد: با توجه به بالابودن ترافیك سطح شهر و نبود خط ویژه خودروهای امدادی در شهر، سازمان آتش نشانی با حمایت و پشتیبانی شهرداری اقدام به جانمایی و ایجاد ایستگاه های سیار كرده است.

وی برگزاری كلاس های آموزشی برای رانندگان تاكسی و تجهیز تاكسی های شهر به كپسول های آتش نشانی را یكی دیگر از برنامه های شهرداری سنندج اعلام كرد و افزود: سازمان آتش نشانی به رانندگانی كه در موقع آتش سوزی به مهار اتش اقدام كنند علاوه بر شارژ كپسول آنها پاداش مالی قابل توجهی نیز پرداخت خواهد كرد.

به گفته وی در شبانه روز بیش از 300 تماس تلفنی از سوی افراد مزاحم با سامانه 125 صورت می گیرد كه این وضعیت لطمه بزرگی به اعتماد آتش نشانی به تماس های واقعی مردمی زده است كه با پیگیری های صورت گرفته و هماهنگی با شركت مخابرات چنین مواردی پیگیری خواهد شد.

برگزاری مسابقات ورزشی، عطر افشانی گلزار شهداء، تجلیل از آتش نشانان بازنشسته و اجرای مانورهای عملیاتی در محوطه سازمان آتش نشانی از دیگر برنامه های گرامیداشت روز آتش نشانی بود.ك/3

7354/533