ساري- مديرجهادكشاورزي شهرستان آمل، از آغاز برداشت برنج حاصل از عمل آوري به روش پرورش ' راتون ' از شاليزارهاي اين شهرستان خبر داد.

'سیدمرتضی امینی' روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با مساعد شدن شرایط آب و هوائی پس از برداشت اول شالی، در بیش از 18هزارهكتار از شالیزارها ، پرورش برنج رتون انجام شد كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 2 هزار هكتار افزایش نشان می دهد .

وی افزود: پیش بینی می شود امسال بیش از 28هزارتن برنج به روش رتون در شهرستان آمل تولید وبرداشت شود.

مدیرجهاد كشاورزی آمل ادامه داد: رتون به معنی پرورش دوباره ساقه های برنج است كه پس از برداشت محصول اول در اواخر مرداد ماه كشاورزان دوباره ازهمان زمین محصول دوباره برداشت می كنند.

امینی،هدف از پرورش رتون را استفاده بهینه از اراضی كشاورزی اعلام كرد وافزود: دربیشتر شالیزارهای مازندران كه ارقام محلی برنج كشت می شود امكان پرورش رتون وجود دارد.

وی كاهش هزینه های تولید ، كاهش 50 درصدی مصرف آب و نهاده های كشاورزی كیفیت بالا و عطر و طعم مناسب را از جمله ویژگی های برنج رتون برشمرد.

مدیرجهاد كشاورزی آمل پرورش برنج به روش رتون را در مقایسه با نشا دوباره برنج مقرون به صرفه دانست وتصریح كرد: پرورش برنج به روش رتون كاهش هزینه ها ، مرغوبیت محصول تولیدی وهمچنین سالم بودن برنج تولیدی عاری از سموم شیمیایی را به دنبال دارد.

امینی، با بیان اینكه امسال همچنین بیش از پنج هزارهكتار از شالیزارهای این شهرستان دوباره نشاكاری شده است، اضافه كرد: پیش بینی می شود حدود 20هزارتن شالی از این اراضی برداشت شود.

وی اضافه كرد: در كشت اول برنج امسال حدود 38 هزار هكتار از شالیزارهای آمل زیر كشت رفت و كه بیش از 27هزارهكتار به روش مكانیزه وبقیه به روش سنتی برداشت شد.

سالانه بیش از 200هزار تن برنج دركشت اول ، دوم و پرورش ' رتون ' در شهرستان آمل تولید می شود.ك/3

ك/7327/402