كرج- رييس هيات مديره خانه مداحان كشور گفت: كار مداحي، پاسداري ، حفاظت و نشر اصول و فروع دين در جامعه است .

به گزارش ایرنا، ' علی آهی' روز سه شنبه در همایش بزرگ مداحان و شاعران آیینی استان البرز افزود: وقتی مداحان در جلسه های وعظ از امامت و معاد صحبت می كنند، اصول دین را تجویز كرده و با بیان فواید نماز، خمس و زكات، در حقیقت به بیان فروع دین می پردازند .

وی اظهار داشت: مداحان جامعه باید از علم كلام، سیره اهل بیت(ع)، تاریخ ، مقتل و ادبیات آگاهی كامل داشته باشند تا با توجه به آن اشعار و مطالب خود را انتخاب و در اختیار مدعوین قرار دهند .

آهی بیان داشت: مداحان باید از مكتب های بهایی، سلفی، صوفی، تشیع و عرفان های جدید آگاه باشند، وگرنه در مجالس خود به جای ترویج مكتب تشیع، به خطا مكتب های دیگر را ترویج خواهند كرد.

رییس هیات‌ مدیره خانه مداحان كشور، با تاكید بر لزوم آموزش مداحان گفت: مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باید دوره های عمومی و تخصصی مداحی را بگذرانند و همچنین ضمن گذراندان آموزش های عقیدتی، ادبیات و تاریخ را نیز در حد عالی بدانند.

وی به تشریح وجود اشتباه در برخی شعرهای قدیمی كه توسط مداحان خوانده می شود، پرداخت و افزود: مداحان و شاعران باید شعر را كالبدشكافی كنند، چون برخی شعرها از نظر موضوعی و بعضی نیز به لحاظ ادبی، معانی، زمانی، مكانی و عقیدتی اشكال دارند.

آهی اضافه كرد: مداحان و شاعران اهل بیت (ع) همچنین باید از سطح آگاهی عمومی مناسبی برخودار باشند، باید امام شناس نیز باشند تا بتوانند در مدح، منقبت و ستایش ائمه معصومین (ع) شعر بسرایند.

وی یادآورشد: برخی مجلس عزای امام حسین (ع) را جلسه جك گویی كرده اند و با این عمل می خواهند از دیگر همردیف های خود پیشی بگیرند، درصورتی كه با این عمل نه تنها این مجالس از هم قطارهای آنها گرفته نمی شود، بلكه دل امام زمان (عج) از این عمل گرفته می شود .

وی گفت: مداح نباید نوكر بانی مجلس شود، بلكه باید آزاد و نوكر امام حسین (ع) شود و حق مطلب را در جلسه امام حسین (ع) ادا كند، چرا كه درصورت بیان مطلب نقص و اشتباه و ترویج آن در جامعه، گناه هر شخصی كه آن را می شنود و عملی كند بر گردن من ذاكر است.

در این همایش رییس كانون مداحان كشور و جمعی از خواهران و برادران مداح و ذاكر اهل بیت (ع) حضور داشتند. ك/2

7421/1027