تهران - رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تمدن و فرهنگ دو ملت بزرگ ايران و ژاپن را سنگ بناي اصلي تمدني در قاره كهن آسيا دانست.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار معارف ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با 'كین ایچی كومانو' سفیر ژاپن در تهران با تاكید بر ایجاد همگرایی آسیایی اظهار داشت: پیوند ها و مشتركات فرهنگی دو ملت بزرگ و تمدن آفرین ایران و ژاپن زمینه ساز ایجاد همگرایی تمدن های فرهنگی در قاره آسیا است.

وی قاره آسیا را خاستگاه ادیان و مكاتب مختلف خواند و افزود: ارزش های مشترك قومی و تاریخی این قاره باعث شده تا متفكران و اندیشمندان آسیایی با تكیه بر این ارزش های مشترك زمینه های همگرایی را به وجود آورند.

وی در ادامه به ظرفیت های بسیار مناسب، گسترش همكاری های فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و ژاپن اشاره و از نقش اثر گذار 'كومانو' به عنوان یك ایرانشناس در انجام تعاملات فرهنگی دو كشور تقدیر كرد.

خرمشاد همچنین پرداختن به مباحث مهم اسلام شناسی، ایران شناسی و نیز ژاپن شناسی را حایز اهمیت دانست و با اشاره به موضوع نامگذاری قرن 21 به نام قرن آسیا، همكاری دو كشور در حوزه های مختلف فرهنگی و تمدنی مشترك را زمینه ساز اصلی تحقق این ایده برشمرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاكید بر همكاری های عمیق تر فرهنگی دو كشور بزرگ ایران و ژاپن ذخایر عرفان و فلسفه اسلامی موجود در بطن فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی را بی نظیر توصیف كرد و گفت: توجه بیشتر به این ذخایر ارزشمند تاریخی - تمدنی عامل اصلی تمایز فرهنگ و تمدن ایران اسلامی با اسلام رادیكال و تكفیر گرای مورد حمایت غرب است.

وی ضمن اشاره به جذابیت و ارشمندی شعر فارسی یادآورشد: زبان و ادبیات فارسی نقشی تاثیر گذار در گسترش نگاه مكتب اسلام به نوع انسان و جامعه داشته است.

'كین ایچی كومانو' سفیر ژاپن نیز در این دیدار به تجربیات و سوابق گسترده مطالعاتی و آموزشی 40 ساله خود در حوزه فرهنگ و تمدن فارسی اشاره كرد و درك و یادگیری زبان و ادبیات را پایه اصلی شناخت ملت ها از فرهنگ و تمدن جوامع عنوان كرد.

وی تمدن و فرهنگ دو ملت بزرگ ایران و ژاپن را سنگ بنای اصلی تمدنی در قاره كهن آسیا دانست و با اشاره به پایان ماموریتش در ایران گفت: به جرات می گویم در طول 42 سال زندگی دیپلماتیك، ماموریت اخیرم در ایران كه بعد از 13 سال سومین ماموریتم به ایران محسوب می شود، از جمله ماموریت های بسیار فراموش نشدنی من است.

فراهنگ 1883**1588