تهران - نشست هيات مديره كانون كارگردانان خانه تئاتر روز دوشنبه با محوريت بررسي عملكرد شوراي حمايت از توليد آثار نمايشي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست حسین كیانی رییس كانون كارگردانان خانه تئاتر، شكرخدا گودرزی، افسانه ماهیان، رضا گوران و حمید پورآذری حضور داشتند.

حسین كیانی در این نشست كه در تالار خانه تئاتر برگزار شد، گفت: با بررسی فعالیت های اخیر تولیدات نمایشی كشور، بوضوح می توان متوجه شد كه بودجه تئاتر در حدود یك سوم كاهش یافته است.

وی افزود: اما این مساله به صورت شفاف و صادقانه به هنرمندان ابلاغ نشده و همین رویه باعث ایجاد نوعی بی صداقتی و عدم اعتماد در فضای تئاتر كشور شده است.

كیانی، نفس بوجود آمدن شورای حمایت از آثار نمایشی را حمایت تام و تمام از هنرمندان در مسیر تولید و اجرای آثار نمایشی عنوان و تصریح كرد كه این شورا اكنون فراتر از مسوولیت های خود به فعالیت می پردازد.

رییس كانون كارگردانان خانه تئاتر ادامه داد: شورای نظارت پنج ماه قبل از تولید یك اثر آن را تایید می كند اما شرایط تمرین گروه ها زمانی محقق می شود كه شورای حمایت آن اثر را برای تولید تایید كند و این در شرایطی است كه این شورا فقط یك ماه به اجرا مانده نظر خود را عنوان می كند، حال با این شرط كدام اثر نمایشی می تواند در عرض یك ماه تولید شود و اگر شود چگونه می توان از آن انتظار یك كار كیفی را داشت؟

وی افزود: نباید در مسیر تولید آثار نمایشی مانع ایجاد كرد، زیرا چنین اقداماتی مغایر با شعار تولید كیفی و فاخر مسوولان مركز هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری وزارت ارشاد است.



** تولید آثار نمایشی نباید با ایرادگیری متوقف شود

دیگر عضو هیات مدیره كانون كارگردانان خانه تئاتر در ادامه این نشست با بیان آنكه نباید با ایرادگیری و بهانه جویی تولید آثار نمایشی را متوقف ساخت، افزود: آن چیزی كه به عنوان حمایت مشاهده می شود، كمترین قرابتی به معنای حامی و پشتیبان ندارد.

'شكرخدا گودرزی' ادامه داد: تمامی كارگردانان كشور برای عزت و افتخار ایران و در چارچوب ارتقای اخلاقی و معرفتی آن تلاش می كنند و نباید هنرمندان تئاتر را كه در مسیر تعالی هنر و فرهنگ عمومی آن گام بر می دارند با موانع متعدد مواجه كرد.



** ساخت مجموعه ای مانند تئاتر شهر در سراسر كشور ضروریست

دیگر عضو هیات مدیره كانون كارگردانان خانه تئاتر نیز با بیان آنكه معاون امور هنری وزیر ارشاد، پیش از این اعلام داشته كه قرارداد تیپ برای شكل بودجه بندی تئاتر مد نظر نیست، افزود: چنین سخنی برای برقراری حمایت، مناسب است اما شیوه برخورد مركز هنرهای نمایشی برای تحقق این عدالت شیوه كاملا غیر منطقی است.

وی ادامه داد: باید مشخص شود كه معیار رسیدن به عدالت چیست؛ اینكه گفته می شود تئاتر شهر مخصوص همه هنرمندان است، حرفی غیركارشناسانه است زیرا كار حرفه ‌ای با كار دانشجویی دو مقوله مجزاست و رسیدن دانشجویان به جایگاه حرفه ای نیاز به طی كردن سلسله مراتب خاص دارد.

كارگردان نمایش '33 درصد نیل سایمون' گفت: برای درك معنای حضور دانشجویان تئاتر در محیطی حرفه ای مانند تئاتر شهر لازم است كه در تمامی مناطب 22 گانه تهران، مراكز استان ها و شهرستان ها مجموعه ای مانند تئاتر شهر ساخته شود تا بتوانیم بپذیریم همه هنرمندان با هر ساحت و جایگاهی می توانند در تئاتر شهر اجازه فعالیت داشته باشند.



** دستیابی به تئاتر فاخر نیاز به سرمایه گذاری دارد

رییس كانون كارگردانان خانه تئاتر نیز در ادامه سخنان ماهیان گفت: تئاتر هنری فاخر است و تنها بخش لاله زاری، هتلی و یا آزاد آن برای همه قابل درك است و برای دستیابی به هنر فاخر نیاز است تا سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

كیانی ادامه داد: طرح این نكته كه برای جاری ساختن عدالت، بودجه محدود تئاتر به شهرستانها تزریق شده است، چالش برانگیز است و سووال اینجاست كه اگر اینگونه است چرا شاهد كوچ هنرمندان شهرستانی به تهران هستیم، پس در حقیقت باید پرسید بودجه تئاتر به كجا می رود؟



** راه های برون رفت از بحران تئاتر مطرح شده است

دیگر عضو هیات مدیره كانون كارگردانان خانه تئاتر نیز در این نشست، تشخیص درجه 'الف'، 'ب' یا 'ج' بودن یك نمایش از سوی شورای حمایت را نشان از فقر كارشناسی در این شورا دانست.

'رضا گوران' ادامه داد: این كانون در راستانی وظیفه صنفی خود در حد توان راهكارهای برون رفت از بحران تئاتر را مطرح ساخته اما هیچ توجهی به آنها نشده است.

در ادامه این نشست بیانیه ای در هفت ماده از سوی هیات مدیره كانون كارگردانان خانه تئاتر در نقد عملكرد شورای حمایت از تولید آثار نمایشی منتشر شد.

فراهنگ ** 9266 ** 1071