كرج - پژوهشگر و دانشجوي دكتراي محيط زيست دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران با بيان اينكه تاكنون 70قلاده يوزپلنگ ايراني در زيستگاههاي طبيعي كشور شناسايي شده ، حفظ اين گونه جانوري را ضروري دانست .

' محمد صادق فرهادی نیا ' روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یوزپلنگ ایرانی در گذشته در بخش های وسیعی از آسیا می زیست اما اكنون جمعیت این گونه جانوری كاهش یافته است.

وی افزود: این گونه جانوری در واقع نماد حیات وحش ایران است و باید برای حفظ آن اقدامات

علمی و حمایتی انجام شود.

فرهادی نیا گفت: زیستگاه این جانور در نواحی شرقی ایران است و درصورت بی توجهی ،سرنوشت شیر ایرانی و ببر خرز در انتظار آن است.

این محقق و پژوهشگر كه هفته گذشته جایزه علمی و جهانی 2012 از مووسسه بین المللی پنترا (مووسسه تحقیقاتی حمایت از حیات وحش در آمریكا) دریافت كرد، افزود:در سالهای گذشته به علت بی توجهی به حیات وحش، نسل شیر ایرانی و ببر خزر منقرض شد.

وی با بیان اینكه در ایران حدود 10 گونه گربه سان وجود دارد، ادامه داد : این تعداد گونه بطور تقریبی معادل گونه های گربه سانان قاره افریقا است كه بیانگر تنوع زیستی گربه سانان در ایران دارد.

فرهادی نیا گفت: یوز پلنگ ایرانی یك میرات زیست محیطی جهانی است و حفظ و حمایت از این گونه جانوری منحصر به فرد در واقع حراست از سرمایه طبیعی حیات وحش ایران و جهان محسوب می شود.

وی افزود: اكنون یوزپلنگ ایرانی به علت شكار غیرمجاز آن و طعمه‌های این جانور و تصادفات

جاده ای در حال انقراض است.

این پژوهشگر گفت : طبق تحقیقات، سال گذشته هشت قلاده یوز پلنگ در تصادفات جاده ای در استان یزد از بین رفتند.

به گفته این محقق ،یوزپلنگ برای شكار كردن می باست كیلومترها از زیستگاه خود دور شود

كه با توجه به گسترش جاده ها در عرصه های طبیعی اكنون شاهد انقراض این حیوان هستیم.

وی خاطرنشان كرد : از حدود 11 سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ

این گونه جانوری، برنامه ریز های مدونی آغاز كرده و مطالعات علمی نیز دنبال می شود.

وی با اشاره به اینكه یوز پلنگ از گذشته های دور همواره با بشر زندگی مسالمت آمیزی داشته ،خاطرنشان كرد: تاكنون هیچ گزارشی مبنی بر كشته شدن انسان توسط این جانور

ارایه نشده است.

محمد صادق فرهادی نیا در سالهای 2009 و 2012 با ارایه مقاله علمی در زمینه محیط زیست و حفاظت از گربه سانان، موفق به دریافت جوایز جهانی از كشور های هلند و امریكا شده

است. ك/3

790/ 691