به گزارش روز سه شنبه گروه اقتصادی ایرنا به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، 'عباس نظری' با اشاره به ورود هیات بلند پایه حمل ونقل كشور روسیه به ایران طی چند روز آینده، به تشریح محورهای مذاكرات و همكاری دوجانبه دوكشور در حوزه ریلی پرداخت.
وی به تجربه موفق مشاركت روسیه در توسعه و تجهیز پروژههای ریلی ایران از جمله مواردی نظیر برقیكردن محور تبریز - آذرشهر اشاره كرد و گفت: تفاهمات ریلی ایران و روسیه به لحاظ اهمیت این كشور در سطح كشورهای بلوك شرقی، همكاری راهبردی و استراتژیك محسوب میشود چرا كه در زمان حاضر بیش از 85 درصد جابهجاییها در این كشور از طریق خط آهن انجام میشود و به نوعی روسیه قطب صنعت ریلی منطقه است.
نظری اضافه كرد: پروژه برقی كردن محور تبریز - آذرشهر با افزون بر هشت میلیون یورو سرمایه گذاری، در سال 87 كلید خورد و در مدت چهار سال نیز به سرانجام رسید.
وی در تشریح یكی از مهمترین محورهای مورد تأكید در نشستهای دوجانبه پیشرو، به مشاركت روسیه در تكمیل محور ریلی گرمسار – گرگان اشاره كرد و گفت: برقیكردن این محور از جمله پروژههای پیشنهادی به كشور روسیه خواهد بود تا با فراهم شدن زمینههای افزایش سرعت سیر در مسیر ترانزیتی گرگان - اینچهبرون ظرفیت جابهجایی كالاهای ترانزیتی نیز در این مسیر به20میلیون تن افزایش می یابد.
مدیركل امور سرمایهگذاری و بینالملل راهآهن با اشاره به امضای موافقتنامه احداث كریدور ریلی شرق دریای خزر در قالب ساخت راهآهن گرگان – اینچهبرون – اترك – بركت – اوزن به طول حدود 928 كیلومتر در سال 86 بین رؤسای جمهور سه كشور ایران – تركمنستان – قزاقستان، افزود: با بهرهبرداری از خط ترانزیتی مذكور این امكان فراهم میشود تا كشورهای قزاقستان و تركمنستان با اتصال به اینچهبرون در مرز ایران فصل جدیدی را برای نخستین بار در انجام حمل و نقل كالا توسط خطوط راهآهن كشورمان به منطقه خلیجفارس و دریای عمان آغاز كنند.
وی با بیان اینكه از مجموع پروژه مذكور حدود 142كیلومتر آن در كشور قزاقستان قرارداد كه در پایان سال گذشته میلادی به بهرهبرداری رسید، افزود: حدود 92 كیلومتر این پروژه نیز در خاك ایران قرار دارد كه در قالب خطآهن گرگان - اینچهبرون در دست ساخت است و با آغاز عملیات ریلگذاری پروژه مذكور انتظار میرود تا پایان سال جاری تكمیل شود.
نظری افزود: 700 كیلومتر از خط ریلی مذكور در كشور تركمنستان قرار دارد اما تاكنون احداث 450 كیلومتر از آن انجام شده كه بر اساس تعهدات داده شده قاعدتا تا پایان سال جاری میلادی باید پروژه به اتمام میرسید ولی احتمالا در سال 2013 میلادی شاهد بهرهبرداری از پروژه مذكور خواهیم بود.
مدیركل امور سرمایهگذاری و بینالملل راهآهن در ادامه تسریع در روند ساخت محور ریلی قزوین- رشت – آستارا را از جمله دیگر محورهای مورد گفتوگوی مقامات راهآهنهای ایران و روسیه اعلام كرد و با اشاره به برخی مسائل در خصوص ایجاد روند فعالیت كنسرسیوم مشترك ساخت محور مذكور گفت: با توجه به اهمیت محور مذكور در حوزه بین الملل كه مورد تاكید همه سازمان ها ونهادهای بین المللی است ساماندهی مسایل موجود در این حوزه نیز از جمله محورهای مورد گفتوگو در نشست دو جانبه ایران و روسیه خواهد بود.
اقتصام ** 1574**1601
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
تهران - مديركل امورسرمايه گذاري و بين المللي راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: طرح برقيكردن محور تبريز - آذرشهر با طول 46 كيلومتر و با 100 درصد پيشرفت، به عنوان اولين پروژه مشترك همكاري بين راهآهن ايران و روسيه، بزودي با حضور مقامات ارشد اجرايي كشور و رئيس راهآهن روسيه به بهرهبرداري رسمي خواهد رسيد.