بندرعباس- معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: تردد بين جزيره هرمز و شهر بندرعباس از اواخر بهار سال آينده از طريق بندرچند منظوره نخل ناخدا انجام خواهد شد.

سید عطاالله صدر سه شنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، میزان پیشرفت این طرح را بیش از 62درصد اعلام و اضافه كرد:با توجه به سرعت كار، فاز اول آن بهار سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی از بندر چند منظوره نخل ناخدا در شرق شهربندرعباس بعنوان یكی از سه پروژه بزرگ در دست اجرای سازمان بنادر و دریانوردی درجنوب كشور نام برد كه در قالب طرح های مهر ماندگار قرار دارند.

به گفته این مسوول دراجرای طرح بندر چند منظوره نخل ناخدا، ساخت مجتمع های تفریحی، گردشگری، تجاری، ورزشی و انواع تفریحات آبی به همراه اسكله های شناور ،ویژه پهلوگیری شناورهای مسافری و قایق های توریستی و ورزشی نیز پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی كوتاه شدن مسیر تردد بین بندرعباس و جزیره هرمز، كاهش ترافیك بندر مسافربری شهید حقانی و همچنین افزایش32درصدی سفرهای دریایی و در نتیجه رونق گردشگری جزیره هرمز را از دیگر مزایای این بندر اعلام كرد.

در اطلاعات منتشره اداره كل بنادر و دریانوردی هرمزگان، برآورد احداث فاز اول بندر چند منظوره نخل ناخدا بیش از 172 میلیارد ریال اعلام شده كه تاكنون 30 میلیاردو 486میلیارد ریال آن هزینه و درنتیجه دو هزارو 600متر از راه دسترسی و موج شكن آن احداث شده است.

هم اكنون بیشترین تردد بین جزایر چهارده گانه هرمزگان در آبهای خلیج فارس و همچنین سفر به كشورهای عربی این حوزه ازطریق بنادر شهید باهنر و شهبد حقانی در بندرعباس، شهید ذاكری قشم، كنگ وبندر لنگه و همچنین بندرآفتاب ( متعلق به بخش خصوصی) انجام می شود كه بندر باهنر بعنوان بزرگ ترین بندر مسافربری كشور( به مقصد خارج از كشور و جزایر) معرفی شده است.

بندر چند منظوره نخل ناخدا كه نام خود را از محله ای به همین نام در شهر بندرعباس گرفته در آبهای شرقی این شهر درحال احداث است .

بهره برداری از بندر نخل ناخدا موجب رونق جزیره هرمز كه بعنوان جزیره رنگها(به خصوص خاك سرخ آن) شهرت داردو همچنین توسعه فعالیتهای توریستی با محوریت گردشگران داخلی در فصل های سرد سال كه اكثریت مناطق كشور را برف و باران در برگفته خواهد شد.

بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان همه ساله به خصوص در ایام نوروز نزدیك به شش میلیون مسافر به شهرستان بندرعباس و اطراف آن سفر می كنند.ك/3

512/668