تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶

تهران - دبير انجمن ايمپلنتولوژي گفت: با ورود تكنيك‌هاي نوين كاشت دندان، امروزه مي‌توان دندان را در مدت كمتر از يك ساعت جايگزين كرد.

به گزارش دبیرخانه نخستین كنگره بین المللی ICOI درخاورمیانه ، دكتر كاوه سیدان اظهار كرد: امروزه به كمك كامپیوتر و دستگاه تراش كوچك كه به صندلی دندانپزشكی متصل می‌شود می‌توان پروتز(روكش) ایمپلنت را در مدت 18 تا 30 دقیقه طراحی و ساخت.

وی ادامه داد: هم اكنون بزرگترین دستاورد در ایمپلنت های دندانی جراحی‌های میكروسكوپی است و مواد پیوند با استحكام جدید است و این كه بلافاصله پس از كشیدن دندان ایمپلنت را جایگزین كرد.

مسوول كمیته بین الملل كنگره ICOI گفت: در تهیه پیچ ایمپلنت از سیستم كامپیوتری به 2 روش استاتیك و دینامیك استفاده می‌شود در نوع استاتیك براساس راهنمای شابلون ساخته می‌شود و پیچ در استخوان فك و در نوع دیگر با راهنمایی لیزری به كمك كامپیوتر ایمپلنت جراحی و درون استخوان گذاشته می‌شود.

رییس انجمن پروستودنتیست‌ها با بیان این كه در ایمپلنت‌های جدید از مواد جدیدی چون زیگون استفاده می‌شود ادامه داد: در ایمپلنت‌هایی كنونی تیتانیوم به كار رفته است كه نور را از خود عبور نمی‌دهد این در حالی است كه دندان عضوی است كه نور را از خود عبور داده و سبب زیبایی دندان می‌شود از این رو در دندانپزشكی امروز به جای فلز تیتانیوم از نوعی سرامیك به نام «زیگون» استفاده می‌شود تا دندان جایگزین زیبایی دندان طبیعی را داشته باشد.

سیدان با بیان این كه افراد سیگاری افراد مناسبی برای ایمپلنت‌های دندانی نیستند گفت: سیگار و مواد دخانی سبب مختل شدن و كاهش گردش خون و تنگ شدن عروق می‌شوند و در افراد سیگاری ترتیب عوامل استخوان‌ساز به خوبی فعالیت نمی‌كنند و از سوی دیگر سیگار از علل بیماری‌های دندان و لثه است.

وی با بیان اینكه بیماران دیابتی هم باید پیش از ایمپلنت به پزشك خود مراجعه كنند، افزود: مصرف كنندگان داروهای پوكی استخوان كه با استخوان‌سازی تداخل دارد و افرادی با زخم در داخل دهان، افرادی كه تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند هیچ یك كاندید مناسبی برای كاشت دندان نیستند.

مسوول كمیته بین‌الملل كنگره بین‌المللی ICOI ادامه داد: افرادی كه به خشكی دهان مبتلا هستند بهتر است برای جبران دندان‌های از دست رفته از ایمپلنت استفاده نكنند و نباید از ایمپلنت توقعات غیرعادی داشت و هیچ وقت یك ایمپلنت دندانی نمی‌تواند نظیر یك دندان طبیعی عمل كند اما بهتر از بی‌دندانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی همچنین اظهار داشت: نباید برای دختران و پسران پیش از سنین رشد ایمپلنت گذاشت.

نخستین كنگره بین‌المللی ICOI در منطقه خاورمیانه برای اولین بار با حضور شماری از اساتید و سخنرانان برجسته ایرانی و همچنین صاحب نظران زیبایی و ایمپلنت از كشورهای آمریكا، كانادا، ایتالیا، مصر و تركیه 25 الی 28 مهرماه جاری در مركز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

علمی 1354**1544