مشهد - رييس انجمن مطالعات خانواده در ايران گفت : براي مقابله با معضل افزايش طلاق و كاهش ازدواج ها در كشور، آموزش مهارتهاي زندگي و كار بر روي فرهنگ حاكم بر خانواده ها ازمهمترين راهكارهاست.

حجت الاسلام حسن ناصری پور روز چهارشنبه در یک نشست خبری در مشهد افزود: در موضوع آموزش مهارتهای زندگی و کار فرهنگی بر روی خانواده ها با هدف کنترل معضل طلاق و ترغیب جوانان به سنت حسنه ازدواج ، باید دستگاه دولتی ذیربط ، گروه ها و مجامع علمی و غیر دولتی با تمام امکانات همکاری کنند.

وی اظهارداشت: آموزش مهارتهای زندگی و فرهنگ سازی در بحث خانواده و موضوع ازدواج باید در سطوح مختلف از مدرسه تا دانشگاه ، قبل ازدواج ، طی سه و چهار سال نخست ازدواج و حتی بعد از آن تداوم یابد.

رییس انجمن مطالعات خانواده در ایران افزود : نگاه ما به معضلات موجود در خانواده ها از جمله ازدواج و طلاق باید تغییرکند و نگرش ها بر مبنای آسیب شناسی واقعی باشد تا بتوان راه حل های درستی برای آنها پیدا کرد.

حجت الاسلام ناصری پور افزود : در سال های گذشته به بحث آموزش های قبل از ازدواج توجه زیادی نشده است که البته جوانان باید این آموزش ها را مرحله نخست از خانواده و در وهله بعد از طریق دستگاه های متولی امر دریافت کنند.

وی با بیان اینکه به راحتی نمی توان از کنار موضوع طلاق گذشت ، گفت : اما تنوع و تعدد آمارهای ارائه شده در این زمینه نشان می دهد که آمار قابل اتکا ، دقیق و واقعی در این زمینه در کشور وجود ندارد و نیاز است یک مجموعه واحد در این زمینه اطلاعات صحیح و دقیق مورد نیاز برنامه ریزان و سیاستگذاران را فراهم کند.

وی افزود : بیشترین طلاق ها یعنی حدود 37 تا 41 درصد در چهار سال نخست ازدواج صورت می گیرد و علت اصلی آن رفتارهای نادرست در زندگی مشترک و توقعات غیر واقعی آنان است .

وی در این راستا تغییر فرهنگ و رفتار را موثرتر از کارکردهای اقتصادی عنوان کرد و افزود : اگر این امر اتفاق بیافتد بطور قطع شاهد کاهش طلاق خواهیم بود.

حجت الاسلام ناصری پورهمچنین در بحث ازدواج در کشور افزود: هم اینک سن ازدواج در دختران به 24 تا 29 و در پسران به 26 تا 31 سال افزایش یافته است که رقم بسیار بالایی است .

وی با تاکید بر اینکه هم اینک روند تعادل جمعیت دختر و پسر در سنین ازدواج در کشور مثبت نیست، افزود : در واقع در سال های آتی ما شاهد انباشت جمعیت دختر و پسر ازدواج نکرده خواهیم بود و نیاز است طی امسال و سال آینده با برنامه های اصولی سن ازدواج را کاهش دهیم.

وی گفت : برای تحقق این موضوع باید کار فرهنگی ویژه ای در دستور کار مسوولان قرار گیرد و تمام ظرفیت ها در این راستا بسیج شود.

این مسوول اظهارداشت : امروز همه ارکان اجتماعی کشور ما از جمله خانواده با هجمه و تهاجم فرهنگی همه جانبه دشمن مواجه است و اگر مسوولان ما امروز مراقبت نکنند بطور یقین فردا دیر خواهد بود.

حجت الاسلام ناصری پور ادامه داد : بر اساس تاکید و دستور مقام معظم رهبری در برابر این تهاجم نباید به دفاع فرهنگی اکتفا کرد و باید با سلاح فرهنگی به جنگ آنان رفت و فرهنگ خانواده غرب را به چالش کشید.

وی با اشاره به مواردی هر چند نادر از موضوعاتی چون جشن طلاق و عشق های مثلثی و مانند آن در کشور گفت : باید در مقابل این هجمه دشمن اقدامات مقابله ای و کارشناسی شده انجام گیرد.

وی در ادامه به طرح جامع خانواده پایدار اظاره کرد و گفت : این طرح کاملا کارشناسی شده و ایده آل با در نظر گرفتن واقعیت های خانواده و جامعه ایرانی است .

حجت الاسلام ناصری پور اظهار داشت : در این طرح مهمترین برنامه مجریان، بهبود فرآیند دستگاه ها برای جلوگیری از طلاق و تحکیم خانواده است و امیدواریم تا پایان سال جمع بندی دقیق و کاملی را از آن ارایه کنیم.

وی گفت : در این راستا در انجمن مطالعات خانواده در ایران با محوریت تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تغییر سبک زندگی خانواده ، کمیته ای علمی ، تخصصی سبک زندگی خانواده تشکیل شده که ظرف کمتر از یک ماه آینده برنامه های آن اعلام می شود.

وی افزود : در طرح مذکور، منشور خانواده اسلامی موفق نیز تهیه و ارائه شده که می تواند در سطح بین المللی هم مطرح گردد.

وی در ادامه از برنامه جامع خانواده پایدار در خراسان رضوی خبر داد و گفت : این برنامه طی یک کار کارشناسی و تخصصی دقیق در این استان طراحی شده که بطور ایده آل فکر می کند ولی بر اساس واقعیت ها تصمیم می گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح از سال گذشته در خراسان رضوی اجرایی شده، افزود : اگر مسوولان حمایتی را که طی این مدت از طرح داشته اند با جدیت و شدت بیشتری ادامه دهند اثرات مثبت این طرح بر خانواده ها در کمترین زمان ممکن مشهود خواهد شد.

حجت الاسلام ناصری پور گفت : بخشی از این طرح را نیز با توجه به جامعیت آن می توان در سطح کشوری بعنوان یک طرح ضروری اجرا کرد ضمن آنکه بخش هایی از آن هم بومی استان خراسان رضوی است.

2713/659