مشهد - رييس انجمن مطالعات خانواده گفت: آموزش مهارت هاي زندگي و ارتقاي فرهنگ خانواده ها در آسان سازي ازدواج براي مقابله با معضل افزايش طلاق و كاهش ميزان ازدواج ها در كشور، ضروري است.

حجت الاسلام 'حسن ناصری پور' روز چهارشنبه به خبرنگاران در مشهد اظهار كرد: در بحث آموزش مهارت های زندگی و كار فرهنگی بر روی خانواده ها با هدف كنترل معضل طلاق و ترغیب جوانان به سنت حسنه ازدواج ، باید همه دستگاه ها و مجامع علمی و حتی سازمان های غیردولتی تلاش كنند.

وی گفت: آموزش مهارت های زندگی و فرهنگ سازی در بحث خانواده و موضوع ازدواج باید در سطوح مختلف از مدرسه تا دانشگاه ، قبل ازدواج و همچنین در سه و چهار سال نخست ازدواج و حتی بعد از آن ادامه یابد.

رییس انجمن مطالعات خانواده در ایران افزود: نگاه ما به معضلات موجود در خانواده ها از جمله ازدواج و طلاق باید تغییر كند و نگرش ها بر مبنای آسیب شناسی واقعی باشد تا بتوان راه حل های درستی برای آنها پیدا كرد.

حجت الاسلام ناصری پور افزود: در سال های گذشته به بحث آموزش های قبل از ازدواج توجه زیادی نشده كه البته جوانان باید این آموزش ها را مرحله نخست از خانواده و در وهله بعد از طریق دستگاه های متولی امر دریافت كنند.

وی با بیان اینكه براحتی نمی توان از كنار موضوع طلاق گذشت ، گفت : تنوع و آمارهای مختلف ارائه شده در این زمینه نشان می دهد كه آمارهای قابل اتكا ، دقیق و واقعی در این زمینه وجود ندارد و نیاز است كه یك مجموعه واحد در این زمینه اطلاعات صحیح و دقیق مورد نیاز برنامه ریزان و سیاستگزاران را جمع آوری كند.

وی افزود : بیشترین طلاق ها یعنی حدود 37 تا 41 درصد در چهار سال نخست ازدواج صورت می گیرد و علت اصلی آن رفتارهای نادرست در زندگی مشترك و توقعات غیرواقعی زوج های جوان است .

وی در این راستا تغییر فرهنگ و رفتار را موثرتر از كاركردهای اقتصادی عنوان كرد و افزود : اگر این امر اتفاق بیافتد به طور قطع شاهد كاهش طلاق خواهیم بود.

حجت الاسلام ناصری پور همچنین در باره موضوع ازدواج در كشور افزود: هم اینك سن ازدواج در دختران به 24 تا 29 و در پسران به 26 تا 31 سال افزایش یافته است .

وی با تاكید بر اینكه روند تعادل جمعیت دختر و پسر در سنین ازدواج در كشور مثبت نیست، افزود : در واقع در سال های آتی ما شاهد انباشت جمعیت دختر و پسر ازدواج نكرده خواهیم بود و نیاز است امسال و سال آینده با برنامه های اصولی، سن ازدواج را كاهش دهیم.

وی گفت : برای تحقق این موضوع باید كار فرهنگی ویژه ای در دستور كار مسئولان قرار گیرد و تمام ظرفیت ها در این راستا بسیج شود.

این مسوول اظهارداشت : امروز همه اركان اجتماعی كشور ما از جمله خانواده با هجمه و تهاجم فرهنگی همه جانبه دشمن مواجه است و اگر مسوولان ما امروز مراقبت نكنند به طور یقین فردا دیر خواهد بود.

حجت الاسلام ناصری پور ادامه داد : بر اساس تاكید و دستور مقام معظم رهبری در برابر این تهاجم نباید به دفاع فرهنگی اكتفا كرد و بایستی با سلاح فرهنگی به جنگ آنان رفت و فرهنگ خانواده غرب را به چالش كشید.

وی با اشاره به مواردی هر چند نادر از موضوعاتی چون جشن طلاق و عشق های مثلثی و مانند آن در كشور گفت : باید در مقابل این هجمه دشمن اقدامات مقابله ای و كارشناسی شده انجام گیرد.

وی در ادامه به طرح جامع خانواده پایدار اشاره كرد و گفت : این طرح كاملا كارشناسی شده و ایده آل با در نظر گرفتن واقعیت های خانواده و جامعه ایرانی است .

حجت الاسلام ناصری پور اظهار داشت : در این طرح مهم ترین برنامه مجریان، بهبود فرآیند دستگاه ها برای جلوگیری از طلاق و تحكیم خانواده است و امیدواریم تا پایان سال جمع بندی دقیق و كاملی را از آن ارائه كنیم.

وی گفت : در این راستا در انجمن مطالعات خانواده در ایران با محوریت تاكیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تغییر سبك زندگی خانواده، كمیته ای علمی،

تخصصی سبك زندگی خانواده تشكیل شده كه ظرف كمتر از یك ماه آینده برنامه های آن اعلام می شود.

وی افزود : در طرح مذكور، منشور خانواده اسلامی موفق نیز تهیه و ارائه شده كه می تواند در سطح بین المللی هم مطرح شود.

2713/659/330