مسكو - 'ابوذر ابراهيمي' رايزن فرهنگي سفارت كشورمان در روسيه اعلام كرد: جامعه روسيه، مشكلي با حجاب اسلامي ندارد و مردم اين كشور از حجاب حمايت مي كنند.

ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره منع حضور پنچ دانش آموز محجبه در مدرسه روستایی در استان استاوروپول روسیه گفت: این دانش آموزان به دلیل داشتن حجاب به معنای روسری از حضور در كلاس درس منع نشده اند، بلكه آنها پوشیه داشتند و صورت خود را بطور كامل پوشانده بودند.

هفته گذشته اخباری انتشار یافت مبنی بر اینكه مدیران یكی از مدارس استان استاوروپول در جنوب روسیه از حضور پنج دانش آموز دختر محجبه در سر كلاس درس ممانعت كردند و با شكایت والدین بچه ها موضوع در دستور كار دادستانی محل قرار گرفت.

وی افزود: بیشتر رسانه های خبری این رویداد را به طور درست پوشش خبری ندادند و در گزارش های آنان این طور تلقین می شود كه دانش آموزان به دلیل استفاده از روسری، از حضور در مدرسه منع شده اند.

رایزن فرهنگی ایران خاطرنشان كرد: بحث حجاب در روسیه متعلق به مسلمانان نیست و روسری جزئی از لباس سنتی روس ها می باشد.

ابراهیمی گفت: در حال حاضر در روسیه مساله مخالفت با پوشیه مطرح است و با دیگر پوشش های اسلامی هیچ نوع مخالفتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان كرد: در دانشگاه های روسیه شمار زیادی با روسری حاضر می شوند و مشكلی در این رابطه وجود ندارد. روسری و پوشش در جامعه روسیه بیش از این كه موضوع دینی باشد، مقوله ای سنتی است.

رایزن فرهنگی ایران در روسیه گفت: مبارزه با سنت و دین و ممنوعیت حجاب در روسیه امكانپذیر نیست زیرا كه مسیحیان ارتدوكس در روسیه نیز از روسری استفاده می كنند.

وی افزود: ممنوعیت حجاب در اسلام و مسیحیت با سنت های دیرینه روسیه مغایرت دارد و دولت این كشور تاكنون با حجاب مخالفتی نكرده است.

ابراهیمی خاطرنشان كرد: در مدرسه استاوروپول فقط با پوشاندن صورت با استفاده از پوشیه مخالفت كرده اند و ممانعت بكارگیری از روسری اصلا مطرح نیست.

وی گفت: جامعه روسیه جامعه دینداری است و دوری هفتاد ساله از دین در دوره حكومت شوروی، عطش ملت روسیه برای گرایش به دین را افزایش داده است و دولت روسیه به دین توجه می كند تا آنجا كه دولت روسیه بنیادی را برای حمایت از آموزش های اسلامی ایجاد كرده است و یكی از این آموزش ها هم حجاب است.

ابراهیمی گفت: حجاب جزئی از دین است و نمی توان آن را از دین جدا كرد و به همین دلیل تصور نمی كنم دولت روسیه در صدد مبارزه با حجاب باشد.

اروپام/2242/518/1500/