ساري - اجراي طرح پزشك خانواده شهري از امروز ، دوشنبه ، اول آبان به صورت رسمي در استان مازندران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیین نمادین آغاز اجرای این طرح با حضور رییس دانشگاه علوم پزشكی مازندران ، معاون بهداشتی این دانشگاه و فرماندار ساری در مطب شخصی یكی از پزشكان عمومی شهر ساری در محله ' دخانیات ' ساری برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی مازندران در حاشیه آغاز این طرح به خبرنگاران گفت : با آغاز اجرای طرح پزشك خانواده ، ویزیت و داروی شهروندانی كه در چارچوب این طرح به پزشك معتمد خود مراجعه می كنند ، رایگان خواهد بود.

دكتر ' محمد مهدی ناصحی ' ، كاهش هزینه درمان و بالا رفتن سطح بهداشتی و درمانی مردم را از اهداف اساسی اجرای طرح پزشك خانواده برشمرد و افزود : در این طرح ، تعرفه های نامناسب از بین می رود و منابع مالی حوزه سلامت در اختیار پزشكان و مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد : بیمارستان ها ، داروخانه ها و آزمایشگاها نیز آماده ارائه خدمات در اجرای این طرح هستند.

ناصحی گفت : خانواده هایی كه تاكنون سرشماری نشدند و یا پزشك خانواده خود را انتخاب نكرده اند ، باید با مراجعه به مراكز بهداشتی محل سكونت ، نسبت به تكمیل فرم های مربوط اقدام كنند.

وی افزود : افرادی كه از هیچ گونه خدمات بیمه ای برخوردار نیستند ، باید با مراجعه به خدمات درمانی ، نسبت به بیمه كردن خود اقدام كنند تا بتوانند از مزایای طرح پزشك خانواده برخوردار شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی مازندرن گفت : تا كنون 85 درصد جمعیت مازندران پزشك خانواده خود را انتخاب كرده اند.

وی افزود : بیمارستان های دولتی و مراكز بیمه سلامت و سایر بیمه ها نیز آمادگی لازم را برای اجرای این طرح دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مازندران نیز در این آیین گفت : مراكز بهداشتی و درمانی باید با دقت در اجرای این طرح ، از سرگردانی مراجعه كنندگان جلوگیری كنند.

دكتر ' محمد رضا میرزایی ' افزود : برای آسانی سازی كار مردم ، سه ماه اول اجرای این طرح به صورت شناور در نظر گرفته شد و مردم می توانند علاوه بر نظام جدید به نظام درمانی گذشته نیز رجوع كنند.

وی ادامه داد : در اجرای این طرح در كنار هر پزشك مرد یك ماما و در كنار هر پزشك زن یك پرستار حضور دارد.

میرزایی گفت : هم اكنون 260 داروخانه ، 200 پزشك متخصص و 300 پزشك عمومی آماده ارائه خدمات درمانی به شهروندانی هستند كه در سامانه پزشك خانواده ثبت نام كردند.

وی افزود : در چارچوب طرح پزشك خانواده ، شهروندانی كه به پزشكان متخصص مراجعه می كنند ، فقط 15هزار و 500 ریال ویزیت پرداخت می كنند .

او ادامه داد : در طرح پزشك خانواده سهم هزینه درمانی شهروندان با مراجعه به بیمارستان های دولتی پنج درصد و در بیمارستان های خصوصی 30 درصد است.ك/3

2585/1654