تهران - دبير ششمين دوره انتخاب آثار برتر ادبيات نمايشي ايران، ضمن مثبت ارزيابي كردن رشد كمي آثار ارسالي به دبيرخانه اين رويداد، افزود: نمايشنامه نويسي به شاخه بالنده ادبيات ايران تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'عطالله كوپال' روز سه شنبه در نشست خبری ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در سالن كنفرانش خانه تئاتر، گفت: تعیین كیفیت آثار بر عهده اعضای هیات داوران است زیرا به عنوان دبیر این رویداد و عضو شورای سیاستگذاری نتوانستم بیش از 200 اثر ارسال شده به این دوره را مطالعه كنیم.

وی افزود: در شرایط كنونی با وجود هزینه هایی بالایی كه در زمینه كار چاپ و نشر وجود دارد‌، انتشار بیش از 200 نمایشنامه در دو حوزه تالیف و ترجمه، نشان دهنده استقبال خوب جامعه از هنر تئاتر است و در ضمن نباید این مساله را فراموش كرد كه پیشرفت تئاتر ایران در گرو ارتقای نمایشنامه نویسی است.

عضو هیات مدیره بنیاد اكبر رادی با بیان آنكه سرمایه گذاری در تئاتر بدون سرمایه گذاری بر ادبیات نمایشی نمی تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، افزود: این نمایشنامه است كه چراغ تئاتر را زنده نگه می دارد.



** سبقت جوانان و دانشجویان از اساتید و پیشكسوتان ادبیات نمایشی

كوپال ادامه داد: حضور نام های جدیدی كه در این دوره از جایزه ادبیات نمایشی در بین اسامی آثار ارسالی مشاهده می شود، موید این نكته است كه تئاتر طرفداران بسیاری یافته و دیگر این هنر یك عنصر مهجور در ادبیات فارسی نیست، بلكه به شاخه بالنده در ادبیات ایران تبدیل شده است.

وی نمایشنامه را ضامن ارتقای تئاتر، ‌زبان فارسی و ادبیات ایران دانست و تصریح كرد، حركت خانه تئاتر و برگزاری این جایزه ملی و فرهنگی، علاوه بر تشویق ناشران و نمایشنامه نویسان كشور، محلی برای رقابت دانشجویان و اساتید حرفه ای و پیشكسوت نمایشنامه نویسان است و افتخار این است كه در برخی زمینه ها جوانان از اساتید كشور سبقت گرفته اند.



** تقدیر از ناشرانی كه با تمام سختی ها به انتشار نمایشنامه اقدام می كنند

دبیر ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران گفت: در این دوره از جایزه ادبیات نمایشی، تمامی داوری ها بدون كوچكترین محدودیت و ‌اعمال فشار و فقط با معیارهای حرفه ای هنر نمایشنامه نویسی صورت گرفته و امیدوارم حاصل این داوری عادلانه، مورد اقبال عموم شركت كنندگان قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه گفت: بدون شك باید از ناشرانی كه با توجه به سختی های حوزه چاپ و نشر به انتشار نمایشنامه می پردازند، تقدیر كرد و امیدوارم مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان امر فرهنگی حمایت خود را از این ناشران بیش از پیش افزایش دهند.



** ضعف در بخش پژوهش چشمگیر است

كوپال با بیان آنكه در كنار رشد كمی و محسوس بخش نگارش و ترجمه نمایشنامه، در بخش پژوهش های ادبیات نمایشی با ضعف و آسیب های جدی مواجه هستیم، گفت: برای برطرف ساختن این ضعف باید با نشست های پژوهشی و برگزاری كارگاه های علمی، نیازسنجی های دقیقی در بحث پژوهشی تئاتر كشور صورت گیرد و این نیازها به عنوان مطالبه خانواده تئاتر از پژوهشگران مطرح شود تا در این زمینه نیز شاهد برطرف شدن آسیب ها باشیم.

وی ادامه داد: با برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد، نباید دفتر نمایشنامه نویسی كشور بسته شد و امیدواریم با فراهم آمدن شرایط حداقی بتوانیم آثار برگزیده این رویداد را در قالب نمایشنامه خوانی به مخاطبان و اصحاب رسانه ارائه دهیم.



** مشاركت 95 درصدی ناشران در این دوره از جشنواره

دبیر اجرایی ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی آماری از این رویداد گفت: در مجموع از میان 38 ناشر كه آمار 95 درصدی تمامی ناشران فعال در زمینه هنر نمایش به شمار می روند و در این رویداد حضور یافته اند، در بخش نمایشنامه های تالیفی 151 اثر، ‌در بخش نمایشنامه های ترجمه شده 83 اثر و در بخش پژوهش های تالیف و ترجمه 23 اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

'بهزاد صدیقی' ادامه داد: در این میان عبدالرضا فریدزاده با 22 نمایشنامه و صادق عاشورپور با 16 نمایشنامه تالیفی از نظر كمی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند و در بخش ترجمه نمایشنامه نیز سارا شهسوار حقیقی و عبدالله كوثری هر كدام با هفت اثر از حیث كمی آمار بالایی داشته اند و بین ناشران نیز نشر 'افراز' با 31 و 'قطره' با 21 نمایشنامه بیشترین آمار كمی را به خود اختصاص داده اند.



** تلاش برای رسیدن به سطح استاندارهای جهانی

صدیقی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر چرایی ارزیابی نشدن نمایشنامه های كودك و نوجوان و خیابانی در این دوره از جشنواره گفت: در خلال این شش دوره، فقط در دور سوم این رویداد شاهد داوری آثار بخش كودك ونوجوان بودیم، اما به علت بالا بودن هزینه ها و همچنین وجود دو صنف نمایش كودك ونوجوان و خیابانی در خانه تئاتر، اعتقاد داریم كه این نهادها در صورت نیاز می توانند به ارزیابی آثار نمایشنامه های خود بپردازند.

وی با بیان آنكه بودجه برگزاری این جشنواره فقط 37 میلیون تومان است كه هنوز دریافت نشده، افزود: همچنین برای نزدیك بودن به سطح استاندارهای جهانی از داوری نمایشنامه های چاپ نشده به خاطر عدم دسترسی عموم مردم و مخاطبان به آن آثار در بازار كتاب خودداری كردیم.

در ادامه این نشست به پیشنهاد خبرنگار ایرنا و پذیرش آن از سوی عطاالله كوپال دبیر ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران مقرر شد در صورت برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی آثار برتر این رویداد،‌ خبرنگاران حوزه تئاتر به عنوان بخشی از بدنه كارشناسی این هنر به ارزیابی كیفی آثار و داوری آنها بپردازند و با اتمام جلسات نمایشنامه برتر خبرنگاران نیز در دور آتی این رویداد معرفی شود.

اختتامیه ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران روز شنبه ششم آبان ماه ساعت 18 در تالار هنر برگزار خواهد شد و در كنار معرفی نفرات برتر از یك ناشر فعال و یك نمایشنامه نویس پیشكسوت تقدیر به عمل خواهد آمد.

فراهنگ(3) ** 9266 ** 1071