تهران - مدير مركز هنرهاي نمايشي با بيان آنكه كشور ايران با فرهنگ كهن وغني خود با وجود ظرفيت‌ها و بسترهاي موجود، هنوز در زمينه تربيت نمايشنامه نويسان نامدار و ماندگار به نقطه ايده آل نرسيده است، افزود: تكيه بر اصالت و تقويت نمايشنامه نويسي بومي بايد مهمترين هدف تئاتر كشور باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'قادر آشنا' در آخرین جلسه برگزاری سیزدهمین كارگاه علمی پروژه چهار فصل تئاتر ایران گفت: سوال اصلی آنجاست كه چرا در كشور ایران با وجود ظرفیت ها و فرهنگ عظیم موجود، 20 نمایشنامه ماندگار از 20 نویسنده بزرگ نداریم كه بتوانیم برای تولید آثار خود به آنها رجوع كنیم؟

وی ضمن تشكر از حسین پارسایی مدیر پیشین مركز هنرهای نمایشی و ایوب آقاخانی مدیر پروژه علمی چهارفصل تئاتر ایران خاطرنشان كرد: به عنوان مدیر تئاتر كشور تاكید دارم كه اولویت و هدف اصلی ما در كار سازمان یافته و برنامه ریزی شده باید حفظ اصالت و توسعه نمایشنامه نویسی بومی در سطح ایده آل باشد.

مدیر مركز هنرهای نمایشی ادامه داد: برای من به عنوان یك مسوول و سرباز فرهنگی آمار و ارقام مدیریتی اهمتی ندارد و اگر قرار باشد میان جشنواره ها، برنامه های نمایشی، تعزیه و یا نمایش های خیابانی و عروسكی تنها یك مورد را برای حمایت و توسعه انتخاب كنم در هنر تعزیه به فكر تعدد و تقویت نسخه های این هنر مذهبی و آیینی و بودم و در تئاتر به دنبال این مساله می رفتم كه چرا ما در كشورمان نمایشنامه نویس كم داریم.



** كمبود نمایشنامه های خوب زیبنده هنرمند ایرانی نیست

آشنا حمایت و برنامه ریزی مستمر از پروژه چهارفصل تئاتر ایران را از مهمترین اهداف كلان مركز هنرهای نمایشی دانست و گفت: ویژگی این پروژه آن است كه مدیریت آن را هنرمندی بر عهده دارد كه با فراز و فرودها به راه خود ادامه می دهد و معتقدم اگر ایوب آقاخانی تنها 10 نمایشنامه نویس خوب تربیت كند در حقیقت كاری انجام داده است كه همواره در تاریخ تئاتر كشور باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: برای هنرمند ایرانی زیبنده نیست كه با وجود پیشینه غنی در هنر 1000 نمایشنامه از نویسندگان و نمایشنامه نویسان كشور خود نداشته باشد و تلخ تر آنكه آثاری از قلم هنرمندان ایرانی در زمینه ادبیات نمایشی به زبان های دیگری ترجمه نشده باشد.

مدیر مركز هنرهای نمایشی ضمن موافقت با برگزاری پروژه كارگاه علمی چهارفصل تئاتر ایران در سراسر كشور تصریح كرد در مسیر آموختن نباید هیچگاه متوقف شویم چرا كه هر لحظه آموختن با وجود تولید و سرعت حركات علمی ما را با این واقعیت رو به رو می سازد كه باز هم در نقطه آغاز هستیم و برای اعتلا و پیشرفت باید به جلو حركت كنیم.



** مشكلات تئاتر شهرستان ها را می شناسم

آشنا با بیان آنكه من از شهرستان ها آمده ام و به خوبی مشكلات تئاتر در استان ها و شهرهای كشور را می شناسم گفت: اولویت ما باید تولید و تربیت نمایشنامه نویسان خوب و موفق باشد نه تمركز بر بحث اجرای عمومی چرا كه این پروژه بعد از چهار سال از اجرایی شدنش امروز به جایی رسیده است كه می توانیم با تكیه بر آن به آینده امیدوارتر باشیم.

وی راه اندازی بنیاد ادبیات نمایشی برای سامان دادن به وضعیت نمایشنامه نویسی كشور و حركت در مسیر تقویت كیفیت در این شاخه از هنر كشور را اقدامی مهم دانست كه محقق شد و گفت: مساله آموزش و تولید از مهمترین اولویت های ما در مركز هنرهای نمایشی است و با همت سه كار گروه در تلاش هستیم تا طرحی اساسی را كه به آن نیازمندیم تدوین كنیم تا حركت ما شكل آكادمیك و علمی نیز داشته باشد.



** نمایشنامه بیشتر از روزنامه خوانده می شود

در ادامه این نشست ابراهیم گله دار زاده مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی كشور با اشاره به پرسش آشنای هنرمندان تئاتر مبنی بر آنكه آیا نمایشنامه خوب سراغ دارید؟ گفت: همین پرسش ساده به وضوح نشان می دهد كه ما تا چه حد به نمایشنامه های خوب و فاخر نیازمندیم.

وی ادامه داد: اعتقاد شخصی من بر این است كه نمایشنامه بیشتر از روزنامه در كشور خوانده می شود و این در شرایطی است كه اگر این آثار چاپ هم نشوند در شكل تولید و اجرای عمومی هر بار برای تعدادی از مخاطبان خوانده می شوند و در حقیقت هویت خود را به آنها معرفی می كنند.

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی كشور با بیان آنكه نیاز مخاطب به نمایشنامه های خوب در حقیقت رسالت نویسندگان را بیش از پیش سنگین تر می كند گفت: مهمترین ركن یك نمایشنامه اجرا و ارائه آن به عموم مخاطبان است و رفع آسیب ها و نواقص نمایشنامه نویسی در كشور اهمیت بالایی دارد.

آقاخانی نیز در ادامه طی سخنان كوتاهی گفت: شنیدن این نكته از زبان مدیر مركز هنرهای نمایشی كه اولویت وی مساله آموزش و تولید تئاترهای خوب با اتكا بر متون بومی است، نهایت همكاری هنرمندان و مسوولان را در صمیمانه ترین شكل خود بازتاب می دهد و امیدواریم حاصل این برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها به نتیجه ای در خور تئاتر كشور بدل شود.

در ادامه این جلسه تعدادی از هنرمندان شهرستانی حاضر در كارگاه چهارفصل تئاتر ایران با قادر آشنا و ابراهیم گله دار زاده درمورد مسائل و مشكلات خود در حوزه هنر تئاتر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سیزدهمین پروژه كارگاه علمی چهارفصل تئاتر ایران طی روزهای پنجشنبه و جمعه ( چهارم و پنجم آبان ماه) با حضور هنرمندان شهرستانی و به مدیریت ایوب آقاخانی در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

فراهنگ(3)**9266**1588