شيراز- هيات دولت سه سفر استاني رسمي به استان فارس داشت كه در آن 54 مصوبه در حوزه علوم پزشكي براي اين استان به تصويب رسيد و اجراي اين مصوبات تاثير بسزايي در افزايش شاخص هاي بهداشتي درماني استان فارس داشته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به گفته مسوولان حوزه بهداشت و درمان استان فارس، مصوبات سفرهای استانی دولت به این استان زمینه ارتقای شاخص‌های سلامت را فراهم كرد به گونه ‌ای كه هم‌اكنون دورترین نقاط این استان از خدمات نسبی بهداشتی ودرمانی برخوردار هستند.

براساس این گزارش هم اكنون دورترین مناطق استان فارس ازشاخص‌های سلامت درسطح به نسبت مطلوبی برخوردار شده‌اند و این در سایه نظام جمهوری اسلامی حاصل شده است.

اجرای برنامه پزشك خانواده، تجیهز مراكز اورژانس ، احداث بیمارستان های جدید ، ایجاد دانشگاه های علوم پزشكی جدید ، بهسازی مراكز بهداشت خانه‌های روستایی، تجهیز بیمارستان‌ها به امكانات روز نشانگر بخشی از توجه و اهتمام ویژه مسوولان و خدمتگزاران نظام به مقوله سلامت در استان فارس است.

البته مقوله بهداشت و درمان مقوله‌ای چند وجهی است و به همین دلیل تصویب مصوبات در تمام بخش‌ها از جمله طرح‌های آبرسانی، گازرسانی، راهسازی و غیره بر این موضوع اثرگذار است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشكی شیراز هیات دولت در سه سفر خود به استان فارس بیش از 54 مورد مصوبه در حوزه سلامت و دانشگاه علوم پزشكی شیراز داشت.

از این تعداد مصوبه 24 مورد آن مربوط به دور اول، 25 مورد دور دوم و پنج مورد نیز مربوط به دور سوم بوده است.

اعتبار این مصوبات افزون بر دو هزار و 65 میلیارد ریال عنوان شده و 36 بسته خدمتی برای شهرسلامت و معرفی به سرمایه گذاران و اعلام آمادگی آنها از اقدامات قابل توجهی است كه در این زمینه انجام شده است.

از این رو بر اساس مقایسه های صورت گرفته دانشگاه علوم پزشكی شیراز از نظركمی و كیفی بیشترین تعداد مصوبات سفرهیات دولت به فارس را داشته كه بیشتر آنها نیز اجرایی شده است.

تجهیز بیمارستان‌ها و مراكز درمانی شهرهای استان فارس به دستگاه های سی تی اسكن، آنژیوگرافی، MRI و همچنین تكمیل، بازسازی یا تجهیز برخی از بیمارستان ها و مراكز درمانی همچون بیمارستان حافظ ، شهید فقیهی و حضرت زینب (س) در شیراز با پیشرفت و تحقق 100 درصد مصوبه و بهره برداری كامل از خدمات انجام شده در این زمینه هستند.

ساخت و تجهیز 24 پایگاه اورژانس با آمبولانس مناسب، تكمیل و تجهیز درمانگاه فوق تخصصی امام رضا (ع) شیراز و پیشرفت 100 درصد و بهره برداری كامل، تكمیل و تجهیز و بهره برداری فاز اول بیمارستان ترومای شهید رجایی شیراز با پیشرفت 100درصد مصوبه و بهره برداری كامل، از جمله مهم‌ترین مصوبات دور اول سفرهای رییس جمهوری در حوزه سلامت استان فارس است.

طرح مطالعه احداث پردیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز با پیشرفت 100درصد، اختصاص سه دستگاه میدل باس به دانشگاه علوم پزشكی شیراز و احداث خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با ظرفیت 250 نفر و پیشرفت 100درصدی پروژه نیز از جمله خدمات انجام شده از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به فارس است.

بر اساس این گزارش طرح مطالعه و توسعه بیمارستان‌های قائم (عج) فیروزآباد از 96 تخت به 150 تخت، بیمارستان قیروكارزین از 32 به 56 تخت و بیمارستان كازرون از 96 به 300 تخت با پیشرفت 50 درصدی از دیگر مصوباتی است كه با هدف خدمت رسانی برای مردم به انجام رسیده است.

همچنین تشكیل كارگروه مبارزه با سالك، اختصاص 20 میلیارد ریال برای نوسازی تجهیزات آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شیراز و تامین اعتبار احداث كتابخانه و مركز انتشارات دانشگاه علوم پزشكی شیراز از مهم‌ترین مصوبات دور سوم سفرهای رییس جمهوری در حوزه سلامت استان فارس ذكر شده است.

گزارشی مربوط به سایرخدمات دولت درغرفه دانشگاه علوم پزشكی شیراز در نمایشگاه دستاوردهای دولت به مناسبت یكصدمین سفر استانی ریاست جمهوری منتشر شد كه این خدمات را به تفصیل بیان كرد.

از جمله مواردی كه با تصویب طرح های بهداشتی درمانی در فارس از محل سفرهای استانی محقق شده ایجاد سامانه مساعدت‌های مردمی در سفرهای استانی ریاست جمهوری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز دراین زمینه گفت: با راه‌اندازی سامانه مساعدت‌های مردمی در سفرهای استانی ریاست جمهوری توسط این معاونت بیش از شش هزار بیمار از خدمات این سامانه در فارس بهره‌مند شدند.

دكتر افشین امینی افزود: سامانه پیگیری مصوبات درمان در سفرهای استانی در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز طراحی و راه‌اندازی شد.

امینی هدف از اجرای این سامانه را تحقق اهداف درمانی بیماران متقاضی درمان در سفر سوم رییس جمهوری و ارایه خدمات درمانی به مراجعان و اهمیت ساماندهی امور درمانی در سفرهای استانی برشمرد و افزود: در این فرآیند یك هزار و 600 نفر بستری و درمان شدند و بیش از سه هزار نفر نیز از خدمات دارویی استفاده كردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: انجام اعمال جراحی برای حدود 120 نفر از بیماران، مساعدت در تسریع عمل كاشت حلزون گوش برای 150 بیمار ناشنوا، تعویض مفصل زانو و لگن جهت 45 بیمار، ارایه خدمات درمانی به بیش از 120 زوج نازا، ارایه خدمات درمانی به 250 نفر از بیماران مبتلا به سرطان و انجام ده‌ها مورد اعمال جراحی چشم، جراحی عمومی، ارتوپدی و اورولوژی از خدمات ارایه شده‌ی این سامانه است.

امینی افزود: تاكنون دو میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات سفرهای استانی برای ارایه خدمات درمانی برای متقاضیان هزینه شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به موفق بودن سامانه مذكور افزود: با توجه به موفقیت‌های كسب شده در ارایه خدمت به بیماران، این سامانه مورد توجه نهاد ریاست جمهوری نیز قرار گرفت كه تاكنون 25 هزار نفر در كشور وارد سامانه و مشمول دریافت خدمات درمانی شده‌اند.

همچنین از جمله مصوبات مهم سفر های استانی به استان فارس استقلال دانشگاه های علوم پزشكی جهرم و فسا و ارتقای این دو واحد علمی آموزشی به سطح دانشگاه است.

نمایشگاه دستاوردهای سفر استانی دولت به فارس چنی پیش در دانشگاه علوم پزشكی جهرم برپا شد و در آن گوشه ای از خدمات بهداشتی درمانی دراین شهرستان به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه، گزارشی از پیشرفت های صورت گرفته در اثر اجرای مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت در حوزه بهداشت و درمان شهرستان جهرم شامل 23 مصوبه در معرض دید عموم قرار گرفت.

بر اساس این گزارش تاكنون حدود 75 درصد طرح های مصوب سفرهای استانی در جهرم به بهره برداری رسیده است كه این افتخار بزرگی برای دانشگاه علوم پزشكی جهرم محسوب می شود.

همچنین در آستانه دور چهارم سفر استانی دولت به فارس نیز این دانشگاه چندین طرح عمرانی بهداشتی و درمانی برای افتتاح برنامه ریزی كرده است.

قائم مقام وزیر بهداشت دراستان فارس و رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز تحقق طرح های استانی سفرهای هیات دولت به فارس را موجب ایجاد تحول درحوزه بهداشت ودرمان این استان دانست وگفت: مصوبات سفرهای استانی بركات زیادی نصیب بخش بهداشت و درمان در فارس كرده و در تحول آن تاثیر گذار بوده است.

دكتر محمد هادی ایمانیه در گفت و گو با ایرنا افزود: به ثمر رسیدن بخش دیگری از این مصوبات كه در دست اجرا و یا پیگیری است، تحول خوبی را در این زمینه ایجاد می كند.

وی بیان كرد: تجهیز مراكز درمانی استان، دستگاه سی تی اسكن، آنژیوگرافی، رادیوتراپی، ونیتلاتور بزرگسالان برای مراكز درمانی شیراز و ونیتلاتور اطفال برای جهرم و فسا كه با صرف 56 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید از جمله این مصوبات است.

وی بیان داشت: احداث 125 واحد مسكونی پزشكان در شهرستان های دارای جمعیت كمتر از یكصد هزار نفر با 37 میلیارد ریال اعتبار هم تا سال 87 اجرا یی شد.

دكتر ایمانیه ادامه داد: احداث 50 واحد مسكونی پزشكان در شهرهای شیراز، مرودشت و جهرم با 19میلیارد ریال اعتبار كه ازاین میزان 5/6 میلیارد ریال اعتبار محقق شد و از محل آن واحدهای مرودشت به بهره برداری رسید اما مابقی به دلیل نبود اعتبارات استانی نیمه تمام است.

وی اضافه كرد: تخصیص 10 میلیارد ریال برای تجهیز بیمارستان قیر و كارزین كه با نیمی از اعتبار بخشی از تجهیزات در سال 86 خریداری شد و بقیه آن هنوز محقق نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز اضافه كرد: تجهیز بیمارستان حافظ و شهید فقیهی با 15 میلیارد ریال اعتبار كه در سال 86 كاملا اجرایی شده است.

این مسوول گفت: تجهیز 24 پایگاه اورژانس در سطح استان به آمبولانس مناسب و امكانات لازم با198 میلیارد ریال اعتبار كه با 23 میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی 75 درصد اجرا یی شد.

به گفته وی ، احداث بیمارستان 313 تختخوابی خاتم الانبیا(ص) در شیراز با 62 میلیارد ریال اعتبارات وزارت مسكن اجرایی شده و 10 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

ایمانیه افزود:همچنین بازسازی وتجهیز بیمارستان زینبیه شیراز به عنوان بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی بانوان با 15میلیارد ریال ازمحل اعتبارات دانشگاه علوم پزشكی به بهره برداری رسیده است.

وی، تكمیل و تجهیز درمانگاه فوق تخصصی شماره دو شهید مطهری در شیراز كه با 5/73 میلیارد ریال اعتبارات ملی، استانی و دانشگاه مورد بهره برداری قرار گرفت را از جمله این مصوبات دانست.

ایمانیه اظهار داشت: تكمیل و تجهیز فاز اول مركز ترومای شهید چمران كه تاكنون 100 میلیارد ریال اعتبار برای آن دریافت شده و فاز یك آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن با 50درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجراست.

به گفته وی ،احداث و تجهیز 50 خانه بهداشت و10 مركز بهداشتی، درمانی روستایی با 5/18 میلیارد ریال اعتبار مصوب ملی و استانی كه تاكنون 3/8 میلیارد ریال آن از سوی استانداری پرداخت و 5/13 درصد از عملیات ساخت آن انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: مطالعه و امكان سنجی احداث بیمارستان روانی شیراز كه این پروژه با 30 درصد پیشرفت از سوی وزارت مسكن و شهرسازی در حال اجراست.

او بیان كرد: ارتقای دانشكده علوم پزشكی فساوجهرم به دانشگاه علوم پزشكی و راه اندازی مركز آموزش عالی علوم پزشكی ممسنی با 6/3 میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: تامین اعتبار برای بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) شیراز با مشاركت خیرین كه تاكنون 30 میلیارد ریال از هزینه آن را وزارت بهداشت و 100 میلیارد ریال خیرین پرداخت كرده اند و تاكنون 50 درصد از عملیات احداث آن به انجام رسیده است.

ایمانیه اضافه كرد: انجام مطالعه شهر سلامت منطقه به منظور احیا و تقویت توریست درمانی با 9/9 میلیارد ریال اعتبار مصوب كه با صرف سه میلیارد ریال ازمحل اعتبارات ملی، طراحی آن انجام شده است.

وی گفت: ایجاد مراكز درمانی در شهرهای كامفیروز، كوار، اقلید، كربال، قائمیه ، خفر ، بیضاء و مصیری كه به دلیل عدم تامین مشاركت 40 درصدی خیرین ،تاكنون اقدامی در این زمینه نشده است.

وی اظهار داشت: اختصاص پنج میلیارد ریال برای توسعه بیمارستان امام حسن(ع) در داراب كه تاكنون با 3/27 میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده و 30 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

این مسوول افزود: احداث بیمارستان 32 تختخوابی بوانات با 2/34 میلیارد ریال اعتبار مصوب كه تاكنون 28 میلیارد ریال پرداخت شده و پروژه با 40 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجراست.

دكتر ایمانیه بیان كرد: كمك به تعمیر و تجهیز بیمارستان های مــُهر و خرم بید با 20 میلیارد ریال اعتبار مصوب كه با 3/7 میلیارد ریال اعتبار 40 درصد از كار انجام شده است.

به گفته وی ، تكمیل و تجهیز بیمارستان زرین دشت و خرامه با 28 میلیارد ریال اعتبار مصوب كه با 6/38 میلیارد ریال اعتبار ، كه هر دو بیمارستان به بهره برداری رسیده است .

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: تعمیر خوابگاه های دانشجویی در شیراز از محل اعتبارات ملی ، دانشگاه و استانی كه با 7/4 میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده است.

وی ادامه داد: مطالعه احداث بیمارستان 32 تختخوابی بیضاء كه عملیات اجرایی آن توسط سازمان مسكن وشهرسازی استان فارس آغازشده است .

وی اضافه كرد:مطالعه و احداث مجتمع ورزشی دانشگاه علوم پزشكی شیراز،مطالعه و احداث مراكز بهداشتی درمانی با ظرفیت 10 تخت در قائمیه ، جویم، رستم، كامفیروز و قادرآباد و احداث ، تكمیل و تعمیر مراكز بهداشتی درمانی از مصوبات دور دوم سفرهای استانی است.

ایمانیه بیان كرد: احداث خوابگاه 250 نفری شیراز ، تجهیز 34 پایگاه اورژانس ، مطالعه و احداث پردیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز و اختصاص تسهیلات برای سرمایه گذاری بخش غیر دولتی برای نصب دستگاه های زباله سوز از مصوبات دور دوم سفرهای استانی است .

وی افزود: مطالعه توسعه بیمارستان های كازرون ، فیروزآباد و قیر، مطالعه توسعه بیمارستان زینبیه شیراز ، تامین اعتبار برای احداث مركز درمانی جامع تالاسمی در دست پیگیری است.

این مسوول اظهار داشت: همچنین كمك به تجهیز مراكز درمانی شهر زرقان و كمك به تكمیل بیمارستان در دست احداث توسط خیرین در كوار ، در دست اجراست.

ایمانیه افزود: تامین هزینه گمركی 100 دستگاه آمبولانس اهدایی خیرین ، تامین اعتبار برای تجهیز مراكز تحقیقاتی دانشگاهی و تجهیز دو پایگاه امداد درون شهری شیراز به امكانات و آمبولانس، هم از جمله این مصوبات است.

وی گفت: تخصیص 50 دستگاه آمبولانس به دانشگاه های علوم پزشكی كه از این تعداد 21 دستگاه آن تحویل داده شده است و تخصیص 10 میلیارد ریال برای تجهیز بخش پیوند اعضا كه با صرف هفت میلیارد ریال تهیه شده است.

وی گفت: تخصیص 20 میلیارد ریال برای تامین تجهیزات مورد نیاز دانشگاه ، تخصیص 80 میلیارد ریال برای احداث ، تكمیل و تجهیز مراكز بهداشتی و درمانی ، احداث مراكز درمانی كمهره نودان ، دریس،جره ده و بالاده كازرون ، فورگ داراب و قادرآباد از جمله دیگر مصوبات است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: احداث مسجد دانشگاه با 8/7 میلیارد ریال و تخصیص 20 میلیارد ریال برای كمك به دانشكده پزشكی ، داروسازی ودندانپزشكی نیزدر حال اجرا است وبیمارستان 32 تختخوابی علامرودشت توسط خیر در حال احداث است.

وی اظهاركرد: تخصیص 50 میلیارد ریال برای تكمیل وتجهیز فاز دوم مركز ترومای شهید چمران شیراز نیز با 1/4 میلیارد ریال در دست اقدام است.

تامین نیازهای حوزه سلامت از جمله معیارهایی است كه بر اساس آن می توان حجم خدمات و فعالیت های انجام شده در یك منطقه را ارزیابی كرد .

امید است با تحقق كامل مصوبات طرح های حوزه سلامت دراستان فارس شاهد شكوفایی بیشتر شیراز و استان فارس كه به عنوان قطب پزشكی جنوب كشور شناخته شده است باشیم . ك/4

677/681