تهران-همزمان با افتتاح نمايشگاهي از آثار نقاشي استاد 'حسين محجوبي'درخانه هنرمندان ايران، مراسم نكوداشت اين هنرمند پيشكسوت برپا شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دراین مراسم علاوه بر رونمایی از آخرین كتاب این نقاش نام آشنای كشور، در تالار استاد جلیل شهناز ، مراسم نكوداشتی نیز با حضور هنرمندان و اساتید این عرصه برگزار شد.

'جواد مجابی' نقاش و نویسنده كشورمان در این مراسم درباره شیوه كار محجوبی گفت: در آثار استاد بهشت ایرانی به همراه دیوار چین و ساختمان های روسیه و هزار نقش و نگار دیدنی دیگر گنجانده شده است. محجوبی تنها منعكس كننده ساختمان‌های خارجی نیست بلكه آنها را با ذهن خود تركیب كرده و ذهن نقاش است كه بر روی بوم خلق شده است.

وی آثار محجوبی را مرتبط با خط و خوشنویسی دانست و گفت:در بسیاری از نقاط تابلوهای این هنرمند دارای خط كشی های معمارانه و خطوط هنرمندانه ای است كه نشان دهنده پیوند با هنر خوشنویسی است.

'خسرو سینایی' فیلمساز نیز در سخنانی تصریح كرد كه 'محجوبیسم' یك سبك نقاشی نیست بلكه دنیا را به چشم زیبایی و لطافت دیدن است و این نگاه باید در هنر ایران مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی،در پس نقاشی های محجوبی و در تمام زیبایی های آثارش صلح و اعتدال دیده می شود.

سینایی به مینیاتور نهفته در آثار محجوبی اشاره كرد و گفت : مخاطب با مشاهده آثار محجوبی به این نتیجه می‌رسد كه آن هنرمند همه اطراف خود را درك كرده ولی آن را مستقیم به روی تابلو نیاورده ، بلكه در ذهن خود هضمشان كرده و نگاه درونی خود را به روی تابلو آورده است.

وی محجوبی را نقاش صلح و صفا و طبیعت نامید و بیان كرد: باید این را به عنوان یك اصل بپذیریم كه هنر صادق و بیان كننده واقعیت ذهنی هنرمند است و آثار محجوبی هم این گونه است.

'مجید سرسنگی' مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در سخنانی گفت:غربی ها یك اثر هنری خلق می كنند وسال ها در مورد آن حرف می زنند ولی ما در ایران افرادی مانند محجوبی داریم كه سال ها در بالاترین سطح هنری كار كرده اند ولی در مورد شان حرفی زده نمی شود.

وی هنرهای تجسمی را عرصه مظلومی توصیف كرد و ادامه داد:اگر هنرهای تجسمی به درجه رفیعی رسیده است چند عامل مهم دارداز جمله اینكه تعداد استادان در این حوزه بسیار زیاد است و دیگر اینكه ما به شدت در حوزه هنرهای تجسمی وامدار اخلاق مداری و استاد محوری هستیم و این استادان هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی را از حواشی دور نگه داشته اند.

در این نكوداشت كه شب گذشته -یكشنبه-با حضور چهره های شناخته شده عرصه هنر برپا شد، بعد از وقفه ای چهل ساله، دومین كتاب از مجموعه آثار 'حسین محجوبی' شامل مجموعه آثار، زندگینامه، مقالات و یادداشت های وی نیز رونمایی شد.

همچنین به بهانه انتشار این كتاب از 7 تا 14 آبان نیز در نگارخانه استاد مرتضی ممیزخانه هنرمندان ایران، نمایشگاهی از آثار منتخب این هنرمند پیشكسوت برپا شده است.

علاقه مندان جهت حضور در این نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت 14 تا 20 از این نمایشگاه دیدن كنند.

فراهنگ3**9173**1588