13 آبان ياد آور حماسه تاريخي و يكي از وقايع به ياد ماندني تاريخ انقلاب است.

به گزاش خبرنگار ایرنا ، 13آبان یاد آور سه واقعه مهم تاریخی یعنی تبعید امام خمینی(ره) به تركیه در 13 آبان 1343 ، كشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران در سال 1357 و تسخیر سفارت امریكا در سال 1358 است.

قشرهای مختلف مردم بخصوص فرهنگیان دانش آموزلرستانی نیز همگام با سراسر كشورمان هرساله با برپایی راهپیمایی درشهرها و روستاهای پرجمعیت روز ملی مبارزه با استكبار و روز دانش آموز را گرامی می دارند.

بی شك 13 آبان یكی از مهمترین و سرنوشت ساز ترین روزهای انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر به شمار می آید.

دراین روز تعداد زیادی از دانش آموزان شجاع كشورمان در دانشگاه تهران بخاك و خون كشیده شدندو به همین سبب به نام روز دانش آموز نامگذاری شده ست.

این روز در تاریخ انقلابی ایران برگ زرین و به یاد ماندنی است و ملت ایران این روز را هیچ وقت فراموش نخواهد كرد، كه دانش آموز ان عزیز در مقابل دانشگاه تهران به دست مزدوران رژیم شاه به شهادت رسیدند.

از آن تاریخ به بعد 13 آبان ماه روز دانش آموز به عنوان حماسه خونین لاله های انقلاب اسلامی ایران در جریان نهضت اسلامی گرامی داشته می شود.

دانش آموزان در دوران انقلاب و به ثمر رسیدن نهضت اسلامی ، دوران پر افتخار دفاع مقدس و سا یر حوادث همواره نقش غیر قابل انكاری داشته اند و همگام با سایر قشرها در جهت تحقق آرمانهای انقلاب حركت می كنند.

استان لرستان با تقدیم 901 نفر دانش آموزشهید و 187 نفر معلم شهید در راه اسلام سهم بسزایی داشته است كه در رو ز 13 آبان با حضور پرشور خود در راهپیمایی مشت محكی به دهان دشمنان انقلاب خواهند زد.

دیگر رویداد 13 آبان تبعید امام خمینی به تركیه بود كه سردمداران رژیم گذشته فكر می كردند با تبعید رهبر نهضت می توانند مبارزات مردم را خاموش كنند و مبارزان داخلی در نبود رهبر خود نخواهند توانست به مبارزات خود ادامه دهند اما این تبعید نه تنها مبارزات ملت ایران را خاموش نكرد بلكه باعث گسترش مبارزات مردم ظلم ستیز ایران شد و امام خمینی با اعلامیه ها و بیانیه های خود مسیر مبارزه را برای مبارزان تبین میكردند.

تسخیر لانه جاسوسی امریكا توسط دانشجویان پیرو خط امام از دیگر رویدادهای 13 آبان محسوب می شود كه دانشجویان انقلابی با تسخیر لانه جاسوسی و انتشار اسناد آن ماهیت واقعی رژیم امریكا و برخی سیاسیون وابسته را در توطئه علیه انقلاب نوپای كشورمان برملا ء كردند.

می بینیم اقد ام شجاعانه دانشجویان انقلابی در آن زمان امروزه به سر مشقی برای مردم مسلمان مصر تبدیل شد و آنان توانستند سفارت رژیم صهیونیستی را تسخیر كنند كه تسخیر این سفارتخانه و سر دادن شعارهای «الله اكبر» و نه شرقی و نه غربی ،‌ توسط جوانان مصری یادآور انقلاب دوم مردم ایران در تسخیر لانه جاسوسی آمریكا بود.

از 13 آبان سال 43 و پیام شهیدان آن روز، درس پیروی از رهبری ، از 13 آبان سال 57 درس ستیز و مقابله با ظلم و جور استكبار جهانی و از 13 آبان 1358 درس ایمان ،‌ استواری و برائت از شیاطین را می توان آموخت.

این سه واقعه تاریخی هر چند به ظاهر سه رویداد متفاوت است اما هویت مشترك آن مبارزه با استكبار جهانی و عوامل آن است.

13 آبان بدون شك یكی از وقایع به یاد ماندنی تاریخ انقلاب است كه در حقیقت روز تقابل حقیقت با خصلت‌های ناپسند قدرت طلبان و باطل اندیشان و روز برجسته سازی و تجلی بخشی به ارزش‌های انقلاب اسلامی، روز مبارزه با زیاده خواهی و ناعدالتی‌ها و روز صدور پیام انقلاب اسلامی به مظلومان و ستمدیدگان در سراسر جهان محسوب می‌شود

یاد و خاطره شهدای عزیز این روز بزرگ را گرامی می داریم و دانش آموزان ، دانشجویان و فرهنگیان لرستانی نیز همگام با سراسر كشور بینش، آگاهی و پیشگامی حود را در عرصه مبارزه با استكبار و بیدادگری با شركت در راهپیمایی 13 آبان به نمایش خواهند گذاشت و همچون گذشته، همگام با اقشار مختلف مردم قدرشناس ایران، در مراسم راهپیمایی 13 آبان، حضوری فراگیر و گسترده خواهند داشت كه ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های والای انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، خشم و انزجار خود را از استكبار جهانی ابراز می‌نمایند.

7270/630