ياسوج - آيت الله سيد كرامت الله ملك حسيني نماينده ولي فقيه در كهگيلويه و بويراحمد ونماينده مردم استان در مجلس خبرگان كه صبح روز جمعه دوازدهم آبان دار فاني را وداع گفت و به لقاءالله پيوست در سال 1303 شمسي در خانواده اي متدين در شهرستان بويراحمد ديده به جهان گشود.

خانواده مرحوم آیت الله سید كرامت الله ملك حسینی متدین و اهل علم بودند. پدر وی آیت الله سید صدرالدین ملك حسینی و والده ایشان سیده فاطمه بودند.

اجداد وی از علما و سادات مورد احترام و اعتبار منطقه بوده اند. اجداد وی مرحوم آیت الله بزرگ سید حبیب الله فرزند سید صدرالدین محمد فرزند میر سید علی شیر فرزند میر شمس الدین محمد فرزند میر محمد یوسف فرزند میر سید محمد باقر فرزند میر سید ملك حسین بودند.

مرحوم میر سید ملك حسین هم عصر شاه طهماسب صفوی و میر سید محمد باقر در زمان شاه عباس كبیر (صفوی) بود و شاه عباس طی نامه ای به والی منطقه مقرب الحضره آغاجاری مأموریت جمع آوری خراج و مالیات منطقه را داد و والی را موظف كرد كه خراج را بعد از جمع آوری تحویل مرحوم میر سید محمد باقر دهد تا صرف بقاع متبركه منطقه و مازاد مالیات برای مدرسه مادر شاه به اصفهان ارسال كند.

نسب وی مشهور به سادات شاه قاسمی بوسیله عبدالله یا عبیدالله اعرج به حسین اصغر فرزند امام همام زین العابدین (علیه السلام) می رسد.

محل تولد مرحوم آیت الله ملك حسینی روستای گوشه شاه قاسم كه بقعه مباركه امامزاده قاسم (علیه السلام) در آن قرار دارد ، می باشد.

وی در سن 4 یا 5 سالگی به سبب لشكر كشی رضا خان به فرماندهی امیر لشكر شیبانی برای سركوب عشایر بویراحمد و تسلط بر منطقه، به تصمیم پدرشان با خانواده به روستایی در منطقه چركس عزیمت كردند تا از صدمات جنگ و قوای رضا خان در امان باشند و حدود دو سال در روستای چركس اقامت داشتند.

طی دو سال اقامت در چركس در مكاتب ملا باقر و ملا كربلایی جواد، نصاب صبیان و كتب حافظ و گلستان سعدی را فرا گرفت.

امیر لشكر شیبانی پس از شكست از عشایر بویراحمد توسط رضاخان به فرانسه تبعید شد و سال بعد با خیانت برخی اهالی منطقه نیروی دولتی بر منطقه مسلط شد و اهالی را مجبور به سكونت در تل خسرو كرد كه والد ماجد معظم له نیز مثل دیگر اهالی در تل خسرو ساكن شد و تل خسرو مقر حكومت نظامی كهگیلویه و بهبهان شد.

تقوا و دینداری خانوادگی اجداد معظم له در منطقه با احترام و اعتقاد مردم همراه بوده و نقش مهمی در تبلیغ و گسترش دین و اعتقادات صحیح در منطقه داشت و باور مردم به این خاندان باعث كینه توزی و حسادت برخی خوانین و قدرتمندان می شد.

مرحوم آیت الله ملك حسینی در این خصوص گفته است كه باور و خلوص باطنی مردم را در مظاهری از آن ارادتها و عقیده ها در قسمتی از عمر طولانی پدرم كه قریب 90 سال بود به خوبی احساس و مشاهده كردم.



دوران تحصیل:



آیت الله ملك حسینی پس از استقرار در تل خسرو در دبستان 5 كلاسه تازه تأسیس مشغول تحصیل شد و پس از اتمام كلاس پنجم در سال 1315 برای ادامه تحصیل به شیراز رفت و پس از موفقیت در امتحان نهایی با رتبه شاگرد ممتاز وارد كلاس اول متوسطه شد.

در سال 1319 بدلیل عشق و علاقه ، علوم دینی را نزد پدر بزرگوارشان و برخی را خدمت عموی گرامیشان كه در ادبیات عرب توانمند و خبره بودند فرا گرفت.

یك سال بعد در سال 1320 وارد مدرسه علیمه منصوریه شد كه پدر و عمو و جد بزرگوار وی نیز در این مدرسه علوم دینی را فرا گرفته بودند.

وی از سال 1325 به قم عزیمت كرد و قریب به 16 سال را در محضر استوانه های فقاهت و اساتید مبارز از جمله آیت الله العظمی بروجردی، مرحوم آیت الله آقا سید محمد تقی خوانساری، مرحوم آیت الله حجت كوهكمری و مرحوم آیت الله سید دامادیزدی گذراند و حدود 9 سال در حوزه تدریس حضرت امام خمینی (ره) از مسجد محمدیه تا مسجد سلماسی، مشغول به تحصیل شد و تقریرات درس امام را به رشته تحریر در آورد كه بدین جهت مورد عنایت و توجه خاص حضرت امام (ره) قرار گرفت.

در سال 1340 به درجه اجتهاد نائل و در اواخر عمر با بركت آیت الله العظمی بروجردی به صلاحدید ایشان به شیراز عزیمت كرد و در مدرسه خان (امام قلی خان) به تدریس علوم دینی پرداخت.



زندگی سیاسی آیت الله ملك حسینی :



آیت الله ملك حسینی از سال 41 پس از خروش و قیام خمینی كبیر (ره) و به تأسی از استاد خود به صف انقلابیون پیوست.

وی كه یكی از مضروبان حادثه حمله رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه قم بود به موجب اسناد بدست آمده از ساواك، به زعم آن ها ملك حسینی از جمله خطرناكترین شاگردان امام واز افراطی ترین روحانیون تحت مراقبت بود.

تعقیب مداوم و لحظه به لحظه در مسافرتها و بازدیدها به خصوص هنگام ورود به عرصه ایلات و عشایر، تعرض های مكرر به مدارس و بیت وی، متواری بودن 7ماهه، احضار و بازداشت و بازجوئیهای سخت گیرانه، تعطیل كردن مدرسه علمیه و حوزه تدریس توسط رژیم همگی نمونه ای از سوابق مبارزاتی اوست.

در چند ماهه آخر حیات رژیم در تجمعی كه به دعوت ایشان و با حضور گسترده مردم در مسجد حبیب شیراز صورت گرفت در حین سخنرانی تند و انقلابی ایشان با یورش وحشیانه عمال رژیم از زمین و هوا كه منجر به شهادت و مجروح شدن چندین نفر شد به زندان عادل آباد منتقل شد كه پس از بروز واكنش شدید و اعلان جنگ عشایر بویراحمد به رژیم و اعتراضات آنها از زندان آزاد شد.

پس از آزادی برای تسریع در روند شكل گیری مبارزات مردم غیور استان به یاسوج آمد و به هدایت و پیگیری تظاهرات پرداخت.

برای تحلیلگران تاریخ انقلاب این نكته حقیقتی انكارناپذیر است كه حضور غیرتمندانه مرحوم آیت الله ملك حسینی موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب و یكی از عوامل ناكامی رژیم ستم شاهی بود.

به لحاظ سوابق مبارزاتی و علمی و اعتماد كامل حضرت امام به وی حدود 20 روز قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام از پاریس طی نامه ای وی را مامور حفظ امنیت منطقه و گرفتن بهانه از اشخاص ماجراجو كرد.

حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام طی حكمی وی را موظف به تشكیل دادگاه و اجرای حكم شرع و ایجاد آرامش و امنیت به هرنحو كه صلاح بداند و جلوگیری از اختلاف و تفرقه و ارشاد مردم و خنثی نمودن توطئه های دشمنان اسلام كرد.

آیت الله ملك حسینی از آن هنگام تا زمان رحلت به عنوان نماینده امام و سپس نمایندگی مقام معظم رهبری در استان و نماینده مردم كهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت .

مرحوم آیت الله ملك حسینی با حضور و همراهی مردم در صحنه های انقلاب با تأسیس حوزه های علمیه و پیگیری مشكلات و انعكاس به مسئولان و تلاش در حفظ وحدت و امنیت و رفع معارضات و اختلافات محلی و تأكید بر حفظ ارزشها و شعائر اسلامی و پیگیری و تلاش در حریم امكان برای رفع تبعیض و محرومیت و تغییر چهره استان در جهت توسعه گامهای استواری برداشت.

سرانجام آیت الله سید كرامت الله ملك حسینی صبح روز دوازدهم در اثر عارضه بیماری در بیمارستان نمازی شیراز دار فانی را وداع گفت و به اجداد طاهرینش پیوست .

رحلت آیت الله ملك حسینی مردم استانهای فارس و كهگیلویه و بویراحمد بویژه عشایر جنوب را در غم و انده فرو برده است .

566