تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۳

تهران - 21 تن از خادمان فرهنگ نشر كشور امروز -شنبه- در آيين افتتاح بيستمين هفته كتاب جمهوري اسلامي تقدير شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 21 تن از خادمان نشر كشور امروز در دو بخش علمی و فنی با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد و جمعی از مدیران فرهنگی كشور و خادمان نشر كشور تجلیل شدند.

در بخش علمی از حجت‌الاسلام احمد احمدی مترجم،‌ حجت‌الاسلام فیاضی مولف در حوزه فلسفه ،‌ علی رواقی مولف در حوزه ادبیات و روانشناسی، ضیاء موحد مولف حوزه منطق، منوچهر صدوقی مولف حوزه عرفان و تاریخ فلسفه و سیدحمید روحانی مولف تاریخ معاصر تقدیر شد.

در بخش فنی نیز از محمد دانش اشراقی مدیر انتشارات شرق ، محمد سلحشور،‌ طهماسب طیران، محمدحسین باغشاهی، محمدباقر چوبی، حسین واحدی حیدریان ،‌ حسین خرمی، محمد مشایی، حسن حریری، رضا یوسف‌زاده، حبیب‌الله شیرخانی، اسماعیل اقمشه سیدمهدی آل صاحب‌فصول، اسماعیل هاشمی، حسین كیمیایی با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد.

همچنین از محمد رضا علیان جاسبی مدیر انتشارات پیام آزادی با حضور خانواده وی قدردانی شد.

در این مراسم سرود 'یاد گار ماندگار' كاری از عشرت میر معظمی با آهنگسازی جمشید شجاعی اجرا شد.



* مترجم باید ساختار زبان مبدا را بداند

در ادامه برنامه نیز حجت الاسلام احمد احمدی مترجم برگزیده در حوزه نشر در سخنانی به مسائل موجود در حوزه ترجمه اشاره كرد و گفت‌: گاهی اوقات ترجمه های قرآن را با متن اصلی آن تطبیق می دهم اما در مواردی می بینم كه متن آن به لحاظ اعراب و ساختار جمله درست دریافت نشده است ، ترجمه باید دارای ظرافت‌های خاص باشد.

وی با بیان اینكه مترجم باید ساختار زبان مبدا را بداند گفت‌: عده ای هستند كه قران را ترجمه می كنند اما یكبار بر تفسیر كشاف مرور نداشته اند ، مترجم باید ساختار زبان عربی و قران كریم را بداند.

حجت الاسلام احمدی ترجمه را كار دشواری و در عین بی ارج و اجر دانست و گفت‌: بسیاری می گویند كتاب كار مولف است ، اگر كسی اثری را خوب ترجمه كند هنر بزرگی انجام داده است ، این هنر از اصل نوشتن كتاب كمتر نیست.

وی خاطر نشان كرد: ترجمه خوب به هنر مترجم بستگی دارد اگر هنرمندانه صورت گرفته باشد خدمت بزرگی به ادبیات كشور انجام می گیرد ، یا نباید ترجمه كرد و یا اگر ترجمه می كنیم حتما زبان مبدا را بدانیم و مقاصد و مطالب خود را در قالب عبرات به شیوه ای رسا ارائه كنیم.

در ادامه برنامه محمد دانش اشراقی نیز به عنوان برگزیده دیگر حوزه نشر سخنرانی كرد.

آیین افتتاحیه بیستمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی صبح امروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

فراهنگ (2) **1630**1588