كرمان - معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش، گفت: مقطع پيش دانشگاهي هيچ سودي براي آموزش نداشته است، بلكه وابستگي ما را به كنكور بيشتر كرد.

به گزارش ایرنا، 'ابراهیم سحر خیز' عصر یكشنبه در جلسه روسا و شورای معاونان آموزش و پرورش استان كرمان افزود: پیش دانشگاهی صف پشت كنكور را طولانی تر و به جایگاه معلم خدشه وارد كرده است.

وی اضافه كرد: این مقطع، برنامه های فوق برنامه را نیز به دلیل توجه بیش از حد به كنكور تحت شعاع قرار داده و مسائل تربیتی در سایه كنكور رنگ باخته است.

وی با اشاره به اینكه قرار است از سال 1393 كنكور حذف شود، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال بررسی واقع بینانه حذف كنكور است و معتقدم كه در برخی رشته ها باید 50 درصد سوابق تحصیلی و 50 درصد نمره آزمون برای ورود به دانشگاه ها در نظر گرفته شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: البته با وجود 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها در برخی رشته ها نیز نیاز به كنكور نیست.

سحرخیز، خاطرنشان كرد: امروز همه مسوولان نظام به این نتیجه رسیده اند كه هرم تحصیلی و شغلی را با تغییر قوانین تغییر دهند.

وی اظهار داشت: 66 درصد دانشجویان ما در دوره كارشناسی و بالاتر و 24 درصد آنها در دوره كاردانی تحصیل می كنند كه این نسبت در دنیا معكوس است و 80 درصد مشاغل نان آور در دنیا در مشاغل فنی و حرفه ای است.

وی با تاكید بر اینكه باید در آموزش و پرورش انسان متدین، شجاع، كامل و قانونمدار تربیت كنیم، افزود: نباید همه ما برای تیزهوش شدن، نفر اول در كنكور و پزشك شدن مسابقه بدهیم بلكه باید روح و جسم دانش آموزان را در وهله اول ماندگار كنیم كه دوره پیش دانشگاهی اتلاف منابع بود و این اقدام توسط وزارت علوم انجام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، بیان كرد: تحول بنیادین در معنای واقعی تنها معادل تغییرات ساختاری نیست بلكه قدم برداشتن بر مبنای نقشه راهی است كه انتهای آن پس از سالها به تحول بنیادین می انجامد.

وی همچنین با بیان اینكه وزیر آموزش و پرورش استخدام 12 هزار نیرو را برای مدارس فنی و حرفه ای در سال جاری پیگیری می كند، افزود: علاوه بر استخدام های گذشته قرار شده در همه استان ها در مجموع پنج هزار مربی قرآنی استخدام شود.

سحرخیز، با اشاره به اینكه دوره پیش دبستانی غیر دولتی است، اظهار داشت: قرار نیست هیچ استخدامی در پیش دبستانی صورت بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: 15 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اختصاص یافته است كه بزودی در استان ها توزیع می شود.

وی درباره آموزش از راه دور نیز گفت: این آموزش ها در نظام جدید آموزشی هیچ تغییری نكرده است؛ زیرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و البته قرار است تنها آموزش های كار دانش و مهارت آموزی از راه دور را محدود كنیم.

ك/2 7443/8154/2624 ** 1917